سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

گروه ادب وهنر: هفتمین جشنواره موسیقی جوان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. این جشنواره پس از وقفه‌ای ۶ساله به همت انجمن موسیقی ایران برگزار شد تا استعداد جوانان در عرصه موسیقی شناسایی شود.

نت‌های پایانی جشنواره موسیقی جوان نواخته می‌شود


جشنواره زنده شد

اگر جشنواره موسیقی جوان بدون وقفه برگزار می‌شد، امسال وارد چهاردهمین دوره خود می‌شد. این جشنواره در سال1378 به دبیری آذین موحد برپا شد. 7دوره این جشنواره به‌طور مرتب در شاخه‌های سازهای ایرانی، کلاسیک، آواز کلاسیک و آواز ایرانی برپا شد. سال1386 بعد از 3سال تعطیلی این جشنواره مجددا برگزار شد. برگزاری جشنواره موسیقی جوان همواره هم از سوی مدیران و هم از سوی هنرمندان جوان با استقبال مواجه شد، اما از همان زمان زمزمه‌های تعطیلی این جشنواره به‌دلیل کمبود بودجه و یا ادغام این جشنواره در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به گوش رسید و درنهایت این جشنواره به‌مدت 6 سال تعطیل شد. سال گذشته زمزمه‌های برگزاری جشنواره موسیقی جوان به همت انجمن موسیقی به گوش رسید؛ هرچند این دوره از جشنواره به‌دلیل کمبود بودجه نسبت به دوره‌های قبل کوچک‌تر شده‌است و تنها در شاخه موسیقی ایرانی برگزار می‌شود.

استقبال از جشنواره

تعطیلی 6ساله این جشنواره باعث نشد که در طول زمان نقش این جشنواره به فراموشی سپرده شود و از حضور مجدد این جشنواره استقبالی صورت نگیرد. این استقبال رادر حضور اساتید موسیقی در شورای سیاستگذاری و داوری جشنواره و البته اعلام آمادگی جوانان از سن 9 تا 19 سال می‌توان جست. 749 شرکت‌کننده برای شرکت در هفتمین جشنواره موسیقی جوان اعلام آمادگی کردند که آثار آنها توسط 20هنرمند بررسی شد و درنهایت 149 اثر در بخش‌های نوازندگی و خوانندگی به هفتمین جشنواره موسیقی جوان راه پیدا کرد. شاید نقش مهم این جشنواره و تأثیر آن در موسیقی کشور را در پذیرفتن اساتید بنام در جایگاه شورای سیاستگذاری و هیأت داوری جست؛ هنرمندانی که به‌ندرت در جشنواره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور پیدا کرده‌اند. اگر در جشنواره موسیقی فجر همواره از جای خالی بزرگان چه در جلوی صحنه و چه در پشت صحنه صحبت می‌شود، اما در جشنواره موسیقی جوان هنرمندانی همچون شهرام ناظری، حسین علیزاده، رامبد صدیف، داریوش طلایی، مجید کیانی، علی اکبر شکارچی و محمد موسوی چه در شورای سیاستگذاری و چه در بخش داوری شرکت دارند. دیدن صورت هنرمندان جوان زمانی که این افراد در جایگاه داوری از آنها می‌خواهند که قطعات مختلف را بنوازند دیدنی است. با وجود این استقبال و البته کمک دفتر موسیقی به برپایی این جشنواره علیرضا پاشایی که سرپرست دفتر موسیقی است از جشنواره وکارهای جوانان دیدن نکرد وجای خالی این سرپرست زمانی سؤال برانگیز می‌شود که بدانیم علی مرادخانی به‌عنوان معاون هنری به این جشنواره آمد.

هنرمندان بنام امروز، جوانان دیروز

نقش این جشنواره در کشف استعدادهای جوان را می‌توان در اجرای وحید تاج، احمد مستنبط و پویا سرایی که امروزه از موسیقی‌دانان جوان و فعال کشور هستند در اختتامیه جشنواره جست. این سه هنرمند که از فعالان عرصه موسیقی هستند، از برگزیدگان دوره‌های قبلی جشنواره موسیقی جوان بودند. این برنامه به پیشنهاد شورای سیاستگذاری جشنواره متشکل از استادانی چون حسین علیزاده، شهرام ناظری، داریوش طلایی، مجید کیانی، رامبد صدیف و دکتر هومان اسعدی (دبیر جشنواره) صورت پذیرفته است.

شاید به همین دلیل است که شهرام ناظری هم در جایگاه عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و هم به‌عنوان داور جشنواره، برگزاری این جشنواره را مثبت قلمداد کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان تنها شروع یک اتفاق و حرکت تازه در فضای موسیقی کشورمان است که شور و امید بسیاری را در دل هنرجویان جوان ایجاد خواهد کرد تا در سال‌های آینده شاهد شکوفایی بیشتر آنها باشیم.

رفع کمبودهای جشنواره

احیا‌ شدن دوباره جشنواره موسیقی جوان اتفاق خوشایندی است، اما انتقاداتی هم به این عرصه وارد است. شهرام ناظری در این‌باره عنوان کرد: در واقع دست‌اندرکاران فرهنگی کشور می‌بایست در سال‌های آینده این روند را با برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های درست آموزشی برای نوجوانان و جوانان ادامه بدهند و آینده داران موسیقی کشور را بیشتر دریابند و بستری فرهنگی برای حضور بهتر آنها فراهم کنند. حسین علیزاده که برگزاری جشنواره موسیقی جوان را بسیار مثبت ارزیابی کرده، در عین حال به‌عنوان یکی از اعضای هیأت داوران اعلام کرده‌است: باید خود جشنواره کمبودهایی را که دارد رفع کند. جشنواره هر سال باید بتواند تجربه‌های جدیدش را به‌کار بگیرد و ما امیدواریم در سال آینده جشنواره پربارتری را شاهد باشیم و قبل از اینکه جشنواره به پایان برسد درس بزرگی برای مراجعه‌کنندگان باشد.

علیزاده افزود: اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره موسیقی جوان شرط گذاشته‌اند که باید این جشنواره فعالیت مستمری در طول سال داشته باشد و روی آن کار شود. در طول سال، تمام کسانی که شرکت می‌کنند اهداف جشنواره برایشان توجیه شده باشد و بدانند که برای چه در این جشنواره شرکت می‌کنند. چنین کاری به کتاب‌ها و سخنرانی‌ها و سمینارها نیاز دارد. هفتمین جشنواره موسیقی جوان از 22 تا 27 شهریور به دبیری هومان اسعدی برگزار می‌شود.

کد خبر 231322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز