محمدباقر قالیباف چندی پیش در جلسه شورای چهارم شهر تهران برای سومین‌بار به سمت شهرداری تهران برگزیده شد.

وی در این جلسه به ارائه گزارشی درباره برنامه‌های درنظر گرفته شده برای آینده شهر پرداخت. این برنامه که به گفته شهردار تهران در 10محور تهیه شده است توسعه اجتماعی شهر: تهران در مسیر پیشرفت و عدالت نام دارد. این طرح که برگرفته از اسناد طرح جامع، مجموعه اقدامات و دستاوردهای شهرداری تهران به‌ویژه اقدامات 8سال اخیر، تحلیل وضعیت موجود، تبیین آینده مطلوب و شناسایی مسیرهای مناسب برای رشد و توسعه است در راستای تحقق چشم‌انداز توسعه بلندمدت شهر تهران طراحی شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به این برنامه و محورهایی که برای آن درنظر گرفته شده است.

بیان اجمالی توسعه اجتماعی

رویکرد اصلی در تنظیم این برنامه، محور قرار‌دادن انسان به‌عنوان هدف اصلی توسعه است که در مبانی دین اسلام نیز چنین است. از همین رو ضمن درنظر گرفتن همه ابعاد وجودی انسان و نقش‌ها و نیازهای او، به بعد اجتماعی (به مفهوم جامعه انسانی) شهروندان اهمیت محوری قائل و از آن به‌عنوان توسعه اجتماعی یادشده است. توسعه اجتماعی به مثابه یک کل یکپارچه، رویکردی همه‌جانبه و مستقل است که در آن هم توسعه اقتصادی لحاظ می‌شود و هم سایر انواع توسعه سیاسی، فرهنگی و... . در این برنامه پسوند «اجتماعی»، نه در عرض مفاهیمی مانند اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بلکه در معنای جامع آن (جامعوی) کل ابعاد حیات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در بر می‌گیرد؛ یعنی منطبق بر نظام اجتماعی کلان است. به‌عبارت دیگر توسعه اجتماعی به‌عنوان یک کل یکپارچه (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) به‌دنبال تحقق زندگی بهتر برای همه شهروندان است. نیل به این هدف مستلزم توانمند‌شدن شهروندان در سازماندهی به ظرفیت‌های خویش و ساختار اجتماعی برای مواجهه با فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روست. این نگاه با حفظ رویکرد جامعوی به ابعاد مختلف توسعه، از افتادن در دام غلبه رویکردهای یکجانبه‌نگر و تقلیل‌گرا اعم از اقتصادگرا، عملگرا، ایدئولوژیک، طبیعت‌گرا و... پرهیز می‌کند.این معنا از توسعه اجتماعی که دارای نظریه‌ها و مدل‌های متاخر توسعه و رویکردی پویا در عرصه جهانی است دلالت بر وجود مسیرها و نقشه راه‌های متنوع (نه لزوما غربی) جهت نیل به پیشرفت مبتنی بر عدالت دارد. در این رویکرد، سنت‌های ملی- تاریخی جوامع نفی نشده و ظرفیت‌های درون آنها تکیه‌گاه توسعه قلمداد می‌شود. لذا در جامعه ما هم می‌توان و هم باید از یک الگوی بومی توسعه اجتماعی سخن گفت که در تعامل با سنت‌ها و براساس تقویت زمینه‌ها و پتانسیل‌های موجود در متن جامعه بنا شده است.مرور عملکرد شهرداری تهران در دهه اخیر مبین آن است که تهران در زمینه‌های موضوعی مدیریت شهری، به میزان قابل توجهی از زیرساخت‌های ارتقای کیفیت زندگی شهروندان برخوردار شده است. تبدیل شهرداری تهران از سازمان خدماتی به نهاد اجتماعی بر مبنای 2 شعار اصلی شهروند‌مداری و محله محوری در دوره قبلی مدیریتی شهرداری، محور فعالیت‌ها قرار داشت و در حد مطلوبی محقق شد. با وجود زیرساخت‌های فراوان محقق شده در این زمینه، اکنون می‌توان به تحقق سطح دیگری از توسعه اجتماعی در شهر تهران یعنی مدیریت«مردم بر شهر» نه به‌صورت توده‌ای و بی‌شکل بلکه به واسطه نهادهای واسط اجتماعی اندیشید. بنابراین مدیران شهر در تدوین این برنامه برآن بوده اند که رویکرد تکاملی مبتنی بر زیرساخت‌ها با هدف تحقق توسعه اجتماعی. کیفیت بخشی، پایدارسازی و طراحی و استقرار نظام مدیریت بهینه و تدارک شهر آینده با ایفای نقش در مقیاس‌های ملی و فراملی تحقق یابد.

محور اول: مدیریت و منابع انسانی

چشم‌انداز: تهران، شهری هوشمند و دانش پایه
هدف 1: تهران، بهره‌مند از مدیریت یکپارچه شهری
هدف 2: ارتقا و بهبود اساسی در نظام مدیریت و منابع انسانی شهرداری تهران
راهبردها: تبیین و اصلاح جایگاه و روابط نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در کلان نظام برنامه‌‌ریزی و مدیریت ملی توسعه مدیریت دانش در نظام مدیریت شهری تحقق شهر هوشمند با اولویت هوشمند‌سازی‌ نهاد مدیریت شهری بازنگری راهبردی و مهندسی مجدد نظام مدیریت اجرایی شهر تهران در راستای تحقق مدیریت یکپارچه ظرفیت‌سازی ‌در شهرداری تهران برای پذیرش وظایف قانونی مندرج در ماده 173قانون برنامه پنجم توسعه کشور چابک‌سازی‌، کاهش تصدی‌گری و حاکمیت مدیریت کارفرمایی یکپارچه‌سازی‌ سیستم‌های اطلاعات و دانش‌پایه ساختن و هوشمندسازی سیستم‌ها و نظامات مدیریتی شهرداری تهران تحقق نظام حکمروایی خوب شهری توسعه و یکپارچه‌سازی‌ نظامات بازرسی، نظارت و ارزیابی تأکید بر رضایتمندی شهروندان از طریق افزایش بهره‌وری با استفاده از سیستم‌ها و مدیریت کیفیت و بهره‌وری ارتقای شاخص‌های رقابت‌پذیری شهر و شهرداری تهران ارتقای سیستم‌های تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری در نظام مدیریت شهری ارتقای سطح کارآمدی و اثر‌بخشی منابع و سرمایه‌های انسانی شهرداری از طریق نظام مدیریت راهبردی منابع و سرمایه انسانی
مدیریت هزینه و اصلاح الگوی مصرف در شهرداری تهران توسعه نظام مدیریت منابع انسانی شهرداری و توانمندی‌های سرمایه‌های انسانی آن ارتقای شفاف‌سازی‌ و سلامت اداری از طریق تقویت کنترل‌های درونی و نظارت همگانی.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی: تعامل با دولت جهت تصویب لایحه جامع مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی افزایش میزان بست پروژه‌های مطالعاتی جهت بهبود سطح کارایی و اثر بخشی فعالیت‌های مدیریت شهری
بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی و بهینه‌سازی‌ اندازه آن هماهنگ با تغییرات محیط و بلوغ سازمانی افزایش سرویس‌های الکترونیکی شهروندی در سامانه‌های شهرداری و شهر الکترونیک در راستای نهادینه‌سازی‌ شهر الکترونیک تدوین الگوی جامع بر‌نامه‌ریزی و تنظیم برنامه‌های میان‌مدت و سالانه تهیه و تنظیم لایحه روابط مالی- حقوقی دولت و شهرداری و اخذ هزینه‌های پایتختی شهر تهران
توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رصدخانه شهری تهران در راستای پشتیبانی از تصمیم‌گیری مدیریت شهری و تحقق نظام مدیریت یکپارچه شهری توانمند‌سازی‌ پیمانکاران بخش خصوصی در طراحی و اجرای پروژ‌ه‌های بزرگ شهری با استفاده از روش‌های نوین (نظیر EPC و کلید در دست Turn Key)
بررسی دوره‌ای صلاحیت پیمانکاران و مشاورین و اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی براساس عملکرد آنها تحقق نظامات شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری، شایسته‌گماری و شایسته‌سالاری در مدیریت منابع انسانی استقرار نظام سنجش عملکرد و بهره‌وری کارکنان مبتنی بر اهداف و نتایج تحقق یافته استقرار نظام پرداخت مبتنی بر کارآمدی و عملکرد واقعی کارکنان و استمرار تصدی مشاغل مبتنی بر کارآمدی و اثر بخشی آنان توسعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در شهر با نگاه مشارکتی ضمن بهبود بسترهای قانونی و نهادی ارتقای کیفیت نظام حسابداری و حسابرسی شهرداری تهران همگام با استانداردهای جهانی تبیین، اصلاح جایگاه و روابط نظام درآمدی شهرداری در سیستم کلان اقتصادی کشور بستر‌سازی‌، ظرفیت‌سازی‌ و ایجاد تنوع در فعالیت‌های اقتصادی شهر برای توانمندسازی پایه‌های درآمدی شهرداری تقویت توانمندی‌های کارفرمایی و تولی‌گری شهرداری و برون‌سپاری امورات تصدی‌گرایانه استقرار کامل حسابداری تعهدی اصلاح نظامات مالی مبتنی بر شفاف‌سازی‌ و پاسخگویی ایجاد خزانه متمرکز شهرداری جهت درآمدهای غیرنقدی تثبیت و پیگیری بودجه‌ریزی عملیاتی بر مبنای مشارکت شهروندان با رویکرد محله‌محوری.

محور دوم: توسعه اجتماعی- فرهنگی

هدف: تهران «شهر توسعه‌یافته» اجتماعی- فرهنگی
راهبردها: ارتقای کیفیت زندگی با بهره‌مندی از سرمایه‌های اجتماعی- فرهنگی شهروندان افزایش مشارکت نهادهای مدنی در برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی‌ و مدیریت شهری اداره فرهنگی شهر توسط اهالی فرهنگ بهره‌مندی بیشتر از عالمان علوم انسانی توسعه آموزش‌های فرهنگی-اجتماعی در حوزه‌های مختلف توجه به تاریخ ایرانی- اسلامی به‌عنوان رکن اصلی سازنده هویت فرهنگی شهروندان ارتقای کیفیت زندگی با بهره‌مندی از سرمایه‌های اجتماعی- فرهنگی شهروندان کاهش فاصله شمال- جنوب در دسترسی به فضاها، خدمات و کالاهای فرهنگی- اجتماعی توسعه یکپارچه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر تقویت خانواده به‌عنوان رکن اساسی جامعه بهبود سبک زندگی بنا بر مطلوبیت‌های ایرانی- اسلامی تداوم و تعمیق تحول شهرداری از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی شهروندان از طریق بسط و گسترش زیرساخت‌ها، امکانات و تعاملات اجتماعی و محصولات فرهنگی و هنری گسترش ظرفیت‌ها و تعمیق فرهنگ ورزش و سلامت تعمیق ارزش‌ها، باورها و معرفت دینی، انقلابی و ملی و صیانت و ترویج آموزه‌های فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی به‌منظور پرورش شهروندانی با ایمان، صادق، با نظم و متعهد، کارآفرین و پرتلاش ارتقا و ترویج فرهنگ و رفتار شهروندی و آشناسازی شهروندان به حقوق و تکالیف خود سنجش و ارزیابی مستمر و نوبه‌ای سرمایه اجتماعی و رضایتمندی عمومی شهروندان.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی: استقرار نظام سنجش کیفیت زندگی و اجرای برنامه‌های ارتقای آن سنجش و رصد مستمر شاخص‌های کیفیت زندگی و بهبود آن تا رسیدن به استانداردهای مطلوب تقویت مدیریت محله با رویکرد مشارکت شهروندان در اداره محله تشکیل شورای مشاوران علوم انسانی جهت محور قرار گرفتن اهالی علوم انسانی در برنامه‌ریزی توسعه شهر ایجاد بانک اطلاعات و آمار اجتماعی و فرهنگی شهر جلب مشارکت شهروندان با تأکید بر حضور اصحاب فرهنگ و فعالان اجتماعی در انجام فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح شهر ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی- فرهنگی شهروندان توسعه و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در برنامه‌های حمایت از ایتام، مستمندان، زنان سرپرست خانوار، ... و حوزه‌های فراغتی و گردشگری پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی آسیب‌دیدگان، ارتقای سلامت اجتماعی، توانمندسازی اقشار آسیب‌دیده یا در معرض آسیب و... شناسایی، تکریم و معرفی مفاخر و آفرینش‌های دینی، فرهنگی، ورزشی، ادبی و علمی شهر تهران و انتخاب شهروند نمونه براساس ضوابط و معیارهای مطلوب برگزاری مراسم و مناسبت‌های ملی، دینی، انقلابی و جشنواره‌های آیینی توسط مراکز و فضاهای فرهنگی و اجتماعی وابسته به شهرداری با رویکرد محله‌محوری و استفاده از ظرفیت‌های محله‌ای حمایت از خدمات اجتماعی مطلوب و محصولات فرهنگی و هنری جهت ارتقای سطح فرهنگی-اجتماعی شهروندان استفاده از آثار حجمی و هنرهای تجسمی مناسب با ویژگی‌های محیطی شهر و مراکز و اماکن خاص آن تقویت تشکل‌های صنفی و غیردولتی حوزه فرهنگی و اجتماعی و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد جهت استفاده از ظرفیت و توانمندی آنان در پیشبرد امور و برنامه‌های مدیریت شهری آموزش و ترویج مهارت‌های زندگی برای خانواده‌ها در راستای تحکیم و اعتلا، کارآمدی و پایداری خانواده تهیه و تدوین طرح‌ها و برنامه‌هایی به‌منظور ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی تأمین و تخصیص بهینه امکانات ورزشی و توسعه فرهنگ ورزش همگانی در راستای سلامت و نشاط اجتماعی شهروندان گسترش آموزش‌های حضوری و غیرحضوری به‌منظور ارتقا و ترویج فرهنگ شهروندی و پرورش شهروندانی با ایمان، متعادل، صادق، منظم، قانونمدار، کارآفرین و پرتلاش و تقویت اعتماد متقابل بین آنان و بین شهروندان و مدیریت شهری با همکاری دستگاه‌های دولتی، تشکل‌های غیردولتی و از طریق نهادینه‌کردن حقوق و تکالیف شهروندی انجام مطالعات پیوست اجتماعی و فرهنگی طرح‌ها و پروژه‌های شهری بهبود کیفیت اوقات فراغت در میان خانواده‌های تهرانی و استفاده از فرصت اوقات فراغت برای توسعه آگاهی و ترویج فرهنگ و رفتار مطلوب شهروندی افزایش ظرفیت‌ها و امکانات تفرج و گردشگری، گذران اوقات فراغت، ورزش و... ترویج شیوه زندگی سالم و ارتقای خدمات بهداشت و سلامت در سطح شهر و اجرای ادواری طرح سنجش عدالت در سلامت و انجام مداخلات براساس نتایج حاصله پیش‌بینی و اجرای طرح نیازسنجی فرهنگی و اجتماعی در کلانشهر تهران به‌منظور اولویت‌بندی تأمین نیازها و اعمال در برنامه‌های سالانه توسعه عرصه‌های عمومی و فضا‌های فرهنگی- اجتماعی شهر به‌منظور احیا و تقویت حیات مدنی فراهم کردن زمینه باروری فرهنگ و شکوفایی استعداد‌های شهروندان.

محور سوم: شهری با اصالت و هویت ایرانی - اسلامی

چشم‌انداز: تهران؛ شهری با اصالت و هویت ایرانی- اسلامی (شهری که برای رشد و تعالی انسان و حیات طیبه، سامان می‌یابد)
راهبردها: احیا و بازنمایی هویت ایرانی- اسلامی در معماری و منظر شهر ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی در میان شهروندان هویت‌بخشی و زیباسازی سیما و منظر شهری
ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی و ارتقای سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی شهروندان.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی: توسعه نشانه‌ها و احیای الگوهای هویتی سیما و منظر شهری مدیریت و راهبری احیای آثار، محوطه‌ها و بافت‌های ارزشمند تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تهران
حمایت از برنامه‌های فرهنگی- هنری برای ترویج و گسترش ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی شناسایی، بازسازی و نگهداری اماکن حامل ارزش‌ها و وقایع تاریخی و انقلاب اسلامی تقویت مدیریت محله با رویکرد مشارکت شهروندان در اداره محلات و بهبود و تحکیم هویت‌های محله‌ای ترویج فرهنگ و ارزش‌های دوران دفاع‌مقدس ارتقای نقش و جایگاه زنان در جامعه حمایت از برنامه‌‌ها و فعالیت‌‌های مساجد و تشکل‌‌های دینی به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنان جهت گسترش ارزش‌ها و رفتارهای مطلوب شهروندان.

محور چهارم: شهری با عملکردهای ملی و جهانی

چشم‌انداز: تهران؛ کلانشهری با عملکردهای ملی و جهانی و... به مرکزیت امور فرهنگی، پژوهشی و سیاسی در سطح کشور و حداقل یکی از 3 شهر برتر آسیای جنوب غربی
راهبردها: درک فضاهای رقابتی کلانشهرهای جهانی و ارتقای شاخص‌های عملکرد شهر و شهرداری در مقایسه با دیگر کلانشهرها توسعه عرصه‌های عمومی و فضاهای فرهنگی شهر تهران در ابعاد بین‌المللی، ملی و کلانشهری تقویت حضور و نقش تهران در مجامع بین‌المللی و رسیدن به تراز مطلوب جهانی اهمیت‌دادن بیش از پیش به طرح‌های موضوعی و موضعی با کارکردهای ملی و بین‌المللی افزایش نقش‌آفرینی فعال در حوزه توسعه دیپلماسی شهری.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی: ارتقای شاخص‌های رقابت‌پذیری شهر و شهرداری تبدیل تهران به مرکزی برای رخدادهای فرهنگی، ملی و بین‌المللی از طریق توسعه عرصه‌ها و فضاهای فرهنگی شهر شناسایی و تعامل (ملی و فراملی) کافی برای نقش‌آفرینی بیش از پیش در حوزه دیپلماسی شهری توسعه فضاهای گردشگری جهت جذب بیشتر گردشگران خارجی ضمن حفظ معیارهای فرهنگی- ارزشی تدوین نظام فنی و اجرایی در حوزه‌های مختلف در سطح استانداردهای بین‌المللی ارتقای سطح مدیریت شهری و فضاهای فرهنگی شهر تهران و تلاش جهت معرفی بیشتر امکانات این شهر برای ایجاد ارائه تصویر مناسب از پایتخت ایران اسلامی تدارک سازوکار و تسهیل امکان جذب گردشگر و حمایت از سازمان‌های خصوصی گردشگری برگزاری همایش‌های بین‌المللی برای ارتقای نام تهران و معرفی ارزش‌های دینی و ملی توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در راستای تعامل و بهره‌مندی از فرصت‌های جهانی افزایش تعداد عضویت‌های شهرداری در مجامع بین‌المللی افزایش تعداد خواهرخواندگی خود با شهر‌های مهم و مطرح جهان شرکت فعال در اجلاس‌های بین‌المللی بستر‌سازی‌ جهت برگزاری اجلاس‌ها، نشست‌ها و رویدادهای بین‌المللی در شهر.

محور پنجم: شهر پاک

هدف: شهری بهره‌مند از محیط‌زیست مطلوب
راهبردها: صیانت از منابع و سرمایه‌های طبیعی شهر ارتقای کیفیت محیط‌زیست و توان اکولوژیکی شهر تهران استقرار نظام بازرسی زیست‌محیطی و استانداردهای HSE در اجرای پروژه‌ها تدارک سازوکارها و حمایت‌های لازم جهت کاهش مؤثر عوامل آلاینده محیط‌زیست توسعه یکپارچه و متوازن فضای سبز شهری و پیراشهری وارد کردن رویکرد محیط‌زیستی در برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت کلانشهر افزایش هزینه‌های استفاده از وسایل نقلیه شخصی و کاهش هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی آن برای شهر و شهروندان.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی:تدوین معیارها و شاخص‌های زیست‌محیطی و توسعه پایدار شهری و اجرایی‌کردن آنها در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، خدمات و فعالیت‌ها تأمین سازوکارهای کاهش مؤثر آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهر تهیه پیوست‌ها و انجام ارزیابی‌های زیست‌محیطی قبل از اجرای پروژه‌ها توانمند‌سازی‌ و جلب همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد در راستای تحقق اهداف زیست‌محیطی توسعه فضای سبز شهری با درنظر گرفتن مقیاس عملکرد شهری، منطقه‌ای، ناحیه‌ای و محله‌ای توسعه فضای سبز پیراشهری با تأکید بر طرح کمربند سبز تلاش و رایزنی برای کاهش مؤثر امواج رادیویی پارازیت(به‌دلیل خطر آن برای سلامتی شهروندان) نظارت و کنترل زیست‌محیطی فعالیت‌ها و خدمات حادث در مدیریت شهر کاهش و پایش آلایندگی زیست‌محیطی ناشی از سیستم‌ها و تسهیلات حمل‌ونقل توسعه محورهای سبز و فضاهای سبز و مفرح در کوهساران پیرامون شهر تهران، روددره‌های هفتگانه شهر تهران و... افزایش سازگاری سیستم‌ها و تسهیلات حمل‌ونقل با محیط‌زیست.

محور ششم: حمل‌ونقل و ترافیک

چشم‌انداز: تهران؛ شهری روان با رفاه عمومی و زیر ساخت‌های مناسب همراه با تعدیل نابرابری‌ها
راهبردها: توسعه سیستم حمل‌ونقل یکپارچه، در دسترس، روان، راحت، ایمن، پاک و در جهت رفاه عمومی و توسعه اقتصادی تهران به‌کارگیری سازوکارهای فنی و اقتصادی مناسب جهت افزایش سهم استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و کاهش سفر با وسایل نقلیه شخصی انسان محور کردن نظام حمل‌ونقل و ترافیک روان‌سازی‌ جریان ترافیک مدیریت تقاضای سفر توسعه حمل‌ونقل عمومی با معیارهای دسترسی، سطح پوشش، یکپارچگی، مطلوبیت و سازگاری با محیط‌زیست ارجحیت منافع و مصالح عمومی بر خصوصی و تأمین عادلانه امکانات حمل‌ونقلی برای همه اقشار جامعه افزایش سازگاری سیستم‌ها و تسهیلات حمل‌ونقل با محیط‌زیست.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی: تعدیل نرخ تقاضای سفر و بهبود زمان‌بندی سفر تعریف، تبیین و پیاده‌سازی‌ شاخص‌های حمل‌ونقل انسان محور در شهر تهران افزایش سهم وسایل نقلیه عمومی و سهم سفرهای غیرموتوری (پیاده، دوچرخه و...) از تعداد سفرهای سواره و موتوری کاهش آلودگی هوا و صدای ناشی از وسایل حمل‌ونقل و ارتقای دانش و فرهنگ ترافیک افزایش ایمنی سیستم‌ها و تسهیلات حمل‌ونقل بهینه کردن میزان عرضه سیستم‌ها و تسهیلات حمل‌ونقل ارتقای متوسط سرعت جابه‌جایی در حمل‌ونقل عمومی پیاده‌سازی‌ سیستم مدیریت ایمنی معابر شهر تهران توسعه و مناسب‌سازی‌ پیاده‌راه‌ها و پیاده‌روها توسعه سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل (ITS) و سامانه‌های اطلاع‌رسانی برای شهروندان مناسب‌سازی‌ زیر‌ساخت‌ها و تسهیلات برای گروه‌ها و اقشار خاص و آسیب‌پذیر(جانبازان، معلولان، کودکان و سالخوردگان) توسعه حمل‌ونقل عمومی با تأکید بر توسعه حمل‌ونقل ریلی (مترو) افزایش هزینه‌های استفاده از وسایل نقلیه شخصی و کاهش هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی آن برای شهر و شهروندان ترغیب و الزام به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های انجام خدمات به‌صورت الکترونیک به جای مراجعه حضوری افزایش کارایی و بهره‌وری در سیاست‌ها و تسهیلات حمل‌ونقل شهری ایجاد بستر لازم جهت سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی در احداث، تجهیز و افزایش ظرفیت پارکینگ‌های طبقاتی، مکانیزه و غیرمکانیزه در سطح شهر تهران.

محور هفتم: شهرسازی و معماری

چشم‌انداز: تهران؛ شهری پایدار و منسجم با ساختاری مناسب برای سکونت، فعالیت و فراغت
راهبردها: انسجام فضایی- کالبدی شهر تهران برای نیل به توسعه پایدار با تأکید بر زیست‌پذیری و رقابت‌پذیری بازآفرینی سازمان فضایی و اجتماعی شهر به‌منظور هویت‌مندی و منزلت یابی شهر و شهروندان تکمیل زنجیره ارزش طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های موضعی و موضوعی مصوب تعادل‌بخشی و برقراری توازن در توزیع مراکز خدمات و فعالیت در سلسله مراتب جغرافیای شهری(شهری، فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای، ناحیه‌ای، محله‌ای و...) با رویکرد بهبود دسترسی و کاهش تقاضای سفر تثبیت محدوده کالبدی حریم و شهرها و شهرک‌ها و روستاهای واقع در حریم شهر تهران و نظارت و کنترل مؤثر بر گسترش آنها تسهیل‌گری و ترویج فرهنگ نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده شهر تهران ضمن تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد محرک‌های توسعه در بافت‌های فرسوده تهیه، پایش و نظارت بر حسن اجرای طرح‌های توسعه شهری و ضوابط و مقررات مربوطه تعریف و استقرار مکانیزم جدید رابطه توسعه فضایی- کالبدی شهر با نظام درآمدی شهرداری تهران کنترل و پایش هوشمند تحولات کالبدی و ساخت‌وساز در شهر تهران.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی: بازنگری و اصلاح ضوابط شهرسازی و معماری به‌منظور تحقق بهینه طرح جامع و طرح‌های تفصیلی جدید و دستیابی به سرانه‌های بهینه برای سکونت، فعالیت و فراغت شهر تهران تهیه تمامی طرح‌های موضعی و موضوعی تکلیفی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران ساماندهی فضاهای شهری از نظر کیفیت محیطی و انتظام بصری ترغیب و الزام به رعایت معیارها و ضوابط زیباسازی در نمای ساختمان‌ها و ابنیه تدوین ضوابط بدنه‌های شهری، نمادها و خط آسمان برقراری تسهیلات لازم به‌منظور ترغیب خروج پادگان‌ها و اراضی نظامی از شهر تهران کنترل رشد کالبدی شهر از طریق کمربند سبز پایتخت الزام تهیه شناسنامه فنی ساختمان برای تمامی ابنیه ساخته‌شده در تهران استقرار ساز‌وکارهای صدور گواهی پایان کار ساختمانی بر مبنای دریافت بیمه تضمین کیفیت ساختمان توسط شهرداری تهران استقرار سامانه صیانت و رصد هوشمند تغییرات فضاهای سبز و خدمات هفتگانه (آموزشی، درمانی، مذهبی، ورزشی، تفریحی، گردشگری و فرهنگی) شهر تهران تعیین مناطق و محوطه‌های نیازمند مدیریت ویژه فضایی- کالبدی در سطح شهر تهران مانند اراضی عباس‌آباد، بافت تاریخی و نظایر آن.

محور هشتم: خدمات شهری

چشم‌انداز: تهران؛ شهری سرسبز و زیبا، شاداب و سرزنده با فضاهای عمومی متنوع و گسترده
راهبردها: تأمین متناسب نیازهای شهروندان در زمینه خدمات شهری توزیع متوازن فضاهای خدماتی و رفاهی متناسب با نیاز شهروندان به‌کارگیری مشوق‌های لازم و سازوکار‌های مناسب جهت انتقال صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده به بیرون شهر و اصلاح پراکنش مشاغل و صنوف در سطح شهر ارتقای کیفی ارائه خدمات در مراکز خدماتی شهرداری(میادین میوه و تره بار، پارک‌ها و...) ارتقای سطح بهداشت و محیط‌زیست شهری بهبود کیفیت بصری محیط شهری ارتقای سطح خدمات سازمان‌ها و مراکز خدمات شهری.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی: تدارک سازوکارها و هماهنگی‌های لازم جهت ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری آموزش فرهنگسازی‌ و اصلاح الگوی مصرف در تولید و تفکیک پسماند از مبدا ارتقای نظام امنیت غذایی و بهبود سیستم‌های کنترل کیفی و نظارتی بر عرضه محصولات کشاورزی و دامی در اماکن تحت نظارت شهری اصلاح فرایندها و استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین جهت افزایش سطح رفاه و کیفیت خدمات‌رسانی در شهر ساماندهی و احیای منابع آبی پایدار و استفاده از سیستم‌های نوین آبرسانی و آبیاری فضای سبز اصلاح و تکمیل سیستم زهکشی، جمع‌آوری و انتقال رواناب‌های سطحی با استفاده از مصالح و روش‌های نوین زهکشی ترویج و توسعه استفاده از سبزبام‌ها و فضاهای سبز عمودی در شهر کاهش زمان رسیدن به محل حادثه و ارتقای کیفی خدمات ایمنی و آتش‌نشانی ترغیب و حمایت از بهینه‌سازی‌ الگو‌های مصرف، استفاده حداکثری از انرژی‌های نو در فضاها و ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی شهر تکمیل ساماندهی گلزار منور شهدا و ارائه خدمات کمی و کیفی مطلوب به زائران بهشت زهرا(س) توسعه اماکن عمومی بهداشتی شهری بهبود سرانه تأسیسات و تجهیزات خدمات شهری توسعه کمی و کیفی خدمات میادین و بازارهای میوه‌ و ‌تره‌بار با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان (سلامت و امنیت غذایی، دسترسی، قیمت مناسب و ...) توسعه و ارتقای ظرفیت آرامستان‌های شهر تهران گسترش استفاده مجدد از پساب‌ها و بازچرخانی آب.

محور نهم: شهری با اقتصاد مدرن

چشم‌انداز: تهران؛ کلانشهری بر پایه اقتصادی مدرن و حداقل یکی از 3‌شهر مهم و برتر اقتصاد منطقه آسیای جنوب غربی
راهبردها: حاکمیت مدیریت کارفرمایی و کاهش تصدی‌گری بهبود فضای کسب و کار و ارتقای شاخص‌های اقتصاد و بهره‌وری شهر مشارکت بخش خصوصی، دولتی و عمومی در توسعه اقتصادی شهر ارتقای مشارکت و سرمایه‌گذاری شهروندان در توسعه شهر تهران ارتقای سطح اقتصاد فرهنگ پایدار‌سازی‌ منابع درآمدی شهرداری تهران تغییر رویکرد از درآمد بر پایه عوارض ساخت‌وساز، به عوارض بر پایه بهره‌برداری.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی:برون سپاری، کوچک‌سازی‌، چابک‌سازی‌ و هوشمند ‌سازی شهرداری تهران به‌منظور فراغت و فرصت جهت کارفرمایی و تولی‌ گری برای ایفای نقش‌های برتر
شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تهران برای ایفای نقش‌های برتر ملی و فراملی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در چارچوب‌های قانونی و ترغیبی متناسب انحصارزدایی و ایجاد فضای رقابتی برای سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف شهری آموزش و حمایت از کارآفرینان و تسهیل شرایط کسب و کار برای شهروندان ایجاد بستر لازم جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه و عمران شهری تأکید بر مزیت‌های رقابتی شهر تهران تدارک سازوکار، قوانین، مقررات، تسهیلات و زیرساخت‌های مناسب اقتصادی برای شهر تدوین دستورالعمل تشخیص وصول بهای خدمات و اخذ تعرفه بهای خدمات شهری بر پایه قیمت تمام‌شده خدمات و عدالت اجتماعی
بستر‌سازی‌، ظرفیت‌سازی‌ و ایجاد تنوع در فعالیت‌های اقتصادی شهر برای توانمند‌سازی‌ پایه‌های درآمدی شهرداری ایجاد مدیریت متمرکز بر بدهی‌ها و وام در مجموعه شهرداری و سازمان‌های وابسته توانمندسازی شهروندان برای کارآفرینی در سطح خرد توسعه و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی موجود جهت افزایش کارآمدی نظام اخذ عوارض از شهروندان و فعالان اقتصادی
اهتمام حداکثری در شفافیت و انضباط مالی شهرداری به‌کارگیری هدفمند و مؤثر ابزار‌های مالی نظیر بورس، اوراق قرضه، وام و صندوق‌های سرمایه‌‌گذار.

محور دهم: شهر ایمن

چشم‌انداز: تهران؛ شهری امن و مقاوم در برابر انواع آسیب‌ها، مخاطرات و سوانح
راهبردها: ایمن‌سازی شهر در برابر سوانح طبیعی و انسان‌ساز بهسازی، بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری کاربست اصول پدافند غیرعامل بهبود سیستم‌ها و شاخص‌های مدیریت بحران، ایمنی و آتش‌نشانی.
سیاست‌ها و اقدامات اساسی: استقرار نظام جامع اطلاعات و ارتباطات مدیریت بحران توسعه شبکه و زیرساخت‌های مناسب برای مدیریت و مواجهه با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی پایش و بهبود پایداری و تاب‌آوری شهر در مقابل بحران‌های طبیعی و حوادث توانمندسازی، فرهنگسازی‌ و توسعه ظرفیت مشارکت شهروندان در مدیریت بحران و کاهش آثار بلایای طبیعی هوشمندسازی شهر و نهادهای مدیریت شهری در جهت مدیریت و مواجهه مؤثر با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی
حرکت در جهت یکپارچه‌سازی‌ مدیریت و خدمات پیشگیری و مقابله با بحران‌ها و حوادث توسعه و گسترش فضاهای مناسب شهری به‌صورت هدفمند برای موقعیت‌های بحرانی توجه اکید به پهنه‌های لرزه‌خیز و پرخطر شهر تهران و اعمال قاطعانه ضوابط و ملاحظات ساخت‌وسازهای شهری در پیرامون آنها
تقویت نظام سازمانی و تشکیلاتی ایمنی، آتش‌نشانی و مدیریت بحران شهر تهران بهره‌گیری چند منظوره از مراکز، فضاهای شهری و تأسیسات عمومی شهر برای اسکان و سایر نیازها برنامه‌ریزی و اعمال مدیریت بحران اجتماع‌محور و نهادگرا از طریق نهاد‌سازی‌ محلی، توانمندسازی قابلیت واکنش اضطراری و سازماندهی و تجهیز تشکل‌های محله‌ای تقویت توانمندی‌های پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران در سطح شهر و حفظ آمادگی دائمی برای مواقع اضطراری افزایش ضریب ایمنی در ساخت‌وسازهای جدید کاهش خطر‌پذیری سیلاب شهر تهران با مدیریت بهینه آب‌های سطحی و توسعه و نگهداری سیستم زهکشی و هدایت آب‌های سطحی شهر مبتنی بر طرح جامع آب‌های سطحی تهران گسترش روش‌های اتکایی و جبرانی نسبت به توسعه انواع پوشش‌های حمایتی بیمه‌ای و حمایت‌های مالی و ساز‌وکارهای تشویقی برای پیشگیری و جبران خسارت‌های احتمالی حوادث برای شهر.

کد خبر 231196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز