همشهری آنلاین: بانک مرکزی در پی اعلام قبلی مبنی بر رفع سوء اثر از هر چک برگشتی در سامانه بانک مرکزی که باید ۷ سال از تاریخ برگشت چک بگذرد؛ هشدار داد: تبلیغات رفع سوء اثر چک در روزنامه ها مورد تایید نیست.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، بانک مرکزی‌‌ اعلام کرد: تبلیغات غیرقانونی گسترده‌ای درجراید و فضای سایبری درخصوص روش‌های مختلف رفع سوء اثر چک مشاهده می‌شود که مورد تایید نیست.

بانک مرکزی تصریح کرده است: هموطنان به منظور اجتناب از ‌سوء‌استفاده افراد متقلب و متخلف و نیز پیشگیری از ارتکاب جرائم احتمالی از جمله کلاهبرداری ، می توانند با استفاده از اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی این بانک طبق‌قوانین ‌‌‌و‌ مقررات‌ حاکم اقدام کنند.

بانک مرکزی روز شنبه اعلام کرد : برای رفع سوء اثر از هر چک برگشتی در سامانه بانک مرکزی باید 7 سال از تاریخ برگشت چک بگذرد.

به گفته معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی، ‌ در دستورالعمل قبلی ، در صورت نداشتن شاکی و تعیین تکلیف نشدن چک ، یک فقره چک برگشتی بعد از شش ماه رفع سوء اثر می شد ، دو فقره بعد از یک سال، و سه فقره چک را بعد از دو سال رفع سوء اثر می کردیم.

خانم پاپی افزود : اگر شخصی حتی یک فقره چک برگشتی داشته باشد و برای رفع سو‌ء اثر آن از طریق روش‌های معمول اقدام نکند تا مدت 7 سال سوء سابقه در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی خواهد داشت و از خدماتی مانند گرفتن دسته چک جدید محروم است.

وی افزود : همچنین در دستورالعمل دیگری برای کاهش تعداد چک های برگشتی ،‌ هر شخص حقیقی بیشتر از یک حساب جاری در یک بانک نمی‌تواند داشته باشد.

خانم پاپی افزود: بانک‌ها باید این حساب‌ها را شناسایی و برای بستن و تعیین تکلیف آنها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل ها برای کاهش چک های برگشتی از آذر سال گذشته اجرایی شده است ، گفت : اقدامات دیگری نیز در این زمینه در دستور کار قرار دارد که هنوز نهایی نشده است.

کد خبر 231118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز