شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجاج برای جلوگیری از یبوست تخم کتان و خاکشیر بخورند و برای پیشگیری از بیماری‌ها از میوه‌ها و آب‌میوه‌های تازه و سرشار از ویتامین استفاده کنند.

تغذیه حجاج

یک متخصص تغذیه اظهار کرد: «تخم کتان» یا «برزک»، خاکشیر، ماست و دوغ، منابع غذایی حاوی فیبر و نوشیدن آب به میزان کافی می‌تواند باعث رفع یبوست در سفر شود.

دکتر سید ضیاءالدین مظهری همزمان با فرا رسیدن ایام حج درباره بهداشت تغذیه‌ای در این سفر اظهار کرد: زائران خانه خدا در مصرف مواد غذایی زیاده‌روی نکنند چرا که تجربه نشان داده است اغلب این افراد که مراقب سلامتی خود هستند در ایام حج به علت پذیرایی‌هایی که برایشان ترتیب داده می‌شود، در وعده‌های غذایی خود تعادل را در نظر نمی‌گیرند و زمانی که برمی‌گردند هم اضافه‌وزن پیدا کرده‌اند و هم چربی خون، فشارخون و قندشان از کنترل خارج می‌شود.

وی افزود: البته اکنون موسم حج در فصل خوبی قرار گرفته و از میزان گرمای شدید کاسته شده است. اما زمانی که زائران تشنه می‌شوند از نوشیدنی‌های مطمئن و سالم بهره ببرند. به عنوان مثال نوشابه‌ها علاوه بر این که قند بالایی دارند، عطش را بیشتر می‌کنند و افزایش انرژی دریافتی و کاهش جذب مواد معدنی به ویژه کلسیم در اثر استفاده از نوشابه‌ها اتفاق می‌افتد.

مظهری داشتن یک خواب کافی را به ویژه برای کسانی که زمینه بیماری دارند ضروری دانست و اظهار کرد: به عنوان مثال زائری که درد زانو دارد، باید هم خواب کافی داشته باشد و هم استراحت تا فشار زیادی به اندام‌های آسیب پذیرش وارد نشود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب که یبوست، مبتلابه زیادی دارد، عنوان کرد: بهترین کار این است که حجاج اگر می‌توانند از منابع غذایی حاوی فیبر استفاده کنند. به اندازه کافی آب بنوشند و تحریکات دفعی را سرکوب نکنند. چون گاهی جلوگیری از دفع به علل مختلف می‌تواند باعث خشک شدن و چسبندگی روده شود.

وی افزود: از جمله موادی که می‌تواند به این مسئله کمک کند «تخم کتان» یا «برزک» است که می‌توانند خام آن را خیس کرده و به آش، سوپ و غذاهای دیگر اضافه کنند. همچنین می‌توانند مقداری سبوس گندم با خود داشته باشند و همراه هر وعده غذایی، یک قاشق مرباخوری خیس کرده آن را میل کنند و در طول روز چندین لیوان آب بنوشند که هم انرژی ندارد و هم می‌تواند با جذب آب و ایجاد حجم در مواد دفعی مشکل یبوست را برطرف کند.

این متخصص تغذیه خاکشیر را هم در رفع مشکل یبوست موثر دانست و گفت: زوار می‌توانند خاکشیر همراه خود ببرند که به هر لیوان آب خود، یک قاشق غذاخوری اضافه کنند. خاکشیر معمولاً نه هضم می‌شود و نه جذب. اما دانه‌هایی دارد که می‌تواند موجب ایجاد تحریک در مخاط روده شده و حرکات روده‌ای را تسهیل کند.

وی ادامه داد: البته استفاده از ماست و دوغ هم می‌تواند در افزایش فعالیت و ضدعفونی کردن دستگاه گوارش موثر واقع شود.

حجاج میوه و آب‌میوه تازه مصرف کنند

یک متخصص تغذیه به حجاج توصیه کرد که ویتامین C استفاده کنند تا از بروز عفونت پیشگیری شود.

دکتر شیشه‌بر مساله را از منظر دیگری مورد بررسی قرار داده‌اند و می‌گویند: در سفر حج فعالیت حجاج بسیار زیاد است و معمولاً مسیرهایی طولانی را پیاده طی می‌کنند، در نتیجه انرژی مورد نیاز بدن آن‌ها باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که به زائران توصیه می‌شود در سفر حج از مصرف مواد غذایی غیربهداشتی و غذاهای آماده خودداری کنند، افزود: مصرف گوشت، غلات و لبنیات باید در برنامه روزانه حجاج باشد و مدیر کاروان‌ها باید به تغذیه حجاج، به ویژه حجاج سالمند توجه داشته باشند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: برخی زائران سالمند نمی‌توانند غذای زیادی بخورند، ولی با توجه به این‌که فعالیت بدنی آن‌ها در این سفر زیاد است، بدن آن‌ها به انرژی زیادی نیاز دارد و به این افراد توصیه می‌شود برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود از آجیل و خرما استفاده کنند.

وی تاکید کرد: حجاج به وعده صبحانه توجه داشته باشند و حتماً در این وعده از لبنیات استفاده کنند.

گفتنی است: حضور زائران کشورهای مختلف در یک مکان و با تراکم زیاد زمینه را برای انتقال بیماری فراهم می‌کند و حجاج در چنین شرایطی باید علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، به تغذیه خود هم توجه داشته و از میوه‌ها و آب‌میوه‌های تازه و سرشار از ویتامین استفاده کنند.

منابع:

ایسنا

سلامت نیوز

کد خبر 230891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز