جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

اراک: اراکی‌ها حالا دیگر از اینکه می‌بینند ۶سال از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهرشان گذشته و لی این مصوبه هیچ فایده‌ای نداشته طاقت‌شان تاق شده است؛ مصوبه‌ای که پس از گذشت ۶سال به‌خاطر نگرفتن بودجه‌ هنوز اجرا نشده است.

محیط زسیت و معترضان

اگر در اغلب شهرهای کشور آلودگی‌های هوا (البته به غیر از آلودگی ریزگردها) بیشتر در ماه‌های سرد سال نفس مردم را به شماره می‌اندازند ولی در اراک مردم اغلب روزهای سال به‌خاطر آلودگی هوا به سختی نفس می‌کشند. اگر گفته می‌شود که روزانه یکصد نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست می‌دهند استان مرکزی و به‌ویژه شهر اراک سهم عمده‌ای از این آمار دارد. آلایندگی های هوا باعث شده است تا آمار تعداد افراد مبتلا به سرطان ریه و ام‌اس ‌در اراک بسیار بالا برود تا جایی که هزاران نفر سالانه در این شهر جان خود را به‌خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند.

اعتراض مردم و جواب فرماندار

اواخر مرداد‌ماه بود که اعتراض‌های مردم اراک نسبت به افزایش آلودگی هوا و بی‌تفاوتی مسئولان در جهت اجرای مصوبه طرح جامع کاهش آلودگی هوا به اوج خود رسید. در پی همین اعتراض‌ها مسلم پورقاسمیان، فرماندار اراک اعلام کرد موضوع آمارهای ارائه‌شده درخصوص بالاترین بیماران سرطانی و ام‌اسی در اراک را به دانشگاه علوم پزشکی ارسال کرده و کارهای جدی آغاز می‌شود. وی با اشاره به اینکه استان مرکزی دومین شهر در صنایع مادر و چهارمین شهر صنعتی کشور است، اظهار کرد:

صنایع استان مرکزی باید مباحث زیست‌محیطی را رعایت کنند در غیراین صورت فعالیتشان تعطیل خواهدشد. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعداد آلاینده‌های استان از 405مورد به 89واحد رسیده است، ادامه داد: از اول اسفند سال 91جلوی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند گرفته شده است و تحت هیچ شرایطی اجازه استفاده از آن صادر نخواهد شد. فرماندار اراک خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان برای انتقال کارگاه‌ آلومینیوم به نقطه‌ای دیگر است و تاکنون نیزبخش‌هایی از کارخانه آلومینیوم شلمل 378دیگ‌ به حکم قضایی تعطیل شده است. با وجود این مردم همچنان معتقدند کارخانه آلومینیوم هنوز خطوط قدیمی خود را از رده خارج نکرده و مردم اراک خصوصا اهالی شهرک‌های الهیه و مشاور همچنان گاز سمی فلوئور حاصل از این کارگاه را استنشاق می کنند.

3سرطان شایع در استان مرکزی

روز پنجشنبه نخستین کارگاه آموزشی روانشناسی بیماران سرطانی و خانواده‌های آنها برگزار شد و مشخص شد که سرطان ریه و ام‌اس مردم اراک را تهدید می‌کند؛ بیماری‌هایی که در این شهر بیشتر به‌خاطر آلودگی هوا به‌وجود می‌آیند. عضو هیأت مدیره انجمن ملی سرطان در ایران هم سخنان جالبی در این کارگاه به زبان آورد.به گزارش مهر، دکتر فتح‌الله محقق گفت: براساس این آمار روزانه یکصد نفر و سالانه بیش از 40هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه سرطان سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور ایران است، گفت: طبق آمار منتشره در سال 90سالانه بیش از 90هزار مورد جدید مبتلا به بیماری سرطان در کشور شناسایی می‌شود که پیش‌بینی می‌شود این آمار نیز با آنچه واقعیت دارد فاصله بسیاری داشته باشد. وی ادامه داد: اگر چه براساس مجوزهای دفن صادره در کشور 12درصد متوفیان کشور را بیماران سرطانی تشکیل می دهند، این آمار با توجه به‌وجود برخی محدودیت‌ها برای افراد فوت شده بالاخص در روستاها و مناطق محروم و دورافتاده فاصله بسیاری با واقعیت دارد و آمار واقعی بیش از این است.

دکتر محقق در ادامه با بیان اینکه 3سرطان در استان مرکزی بیشتر از میانگین کشوری افراد را درگیر خود کرده، گفت: سرطان ریه، مثانه و تیروئید 3 سرطان است که آمار مبتلایان به آنها در استان مرکزی بیشتر از نرم کشوری است. وی ادامه داد: براساس آمار موجود از هر یک هزار نفر جمعیت استان مرکزی یک بیمار مبتلا به سرطان وجود دارد . عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی آمار بیماران سرطانی استان مرکزی را بیش از 1500نفر برشمرد و گفت: نبود اصول صحیح آمارگیری و نداشتن روش‌های غربالگری صحیح علت پایین‌بودن آمار ارائه شده از آمار واقعی بیماران است. دکتر محقق با بیان اینکه سرطان ریه در استان مرکزی تقریبا 2 برابر استان‌های همجوار است، گفت: اگرچه نمی‌توانیم هیچ صنعتی را در این رابطه محکوم کنیم، واقعیتی که وجود دارد این است که صنعتی‌شدن استان مرکزی و آلایندگی هوا از علت‌های اصلی افزایش این نوع سرطان است.

تخت‌ها پاسخگوی بیماران نیست

دکتر محقق با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی بیماران سرطانی در استان مرکزی گفت: بیمارستان
آیت الله خوانساری به عنوان تنها مرکز درمانی بیماران سرطانی پاسخگوی نیاز بیماران نیست. وی ادامه داد: عدم‌تجهیز این مرکز به دستگاه سی‌تی اسکن، سونوگرافی و آزمایشگاه های مجهز از دیگر مشکلات فراروی بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک است. وی با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان بیماری سرطان گفت: افزایش2 برابری قیمت داروهای بیماران سرطانی امروز به یک مشکل اساسی پیش روی این بیماران تبدیل شده است.

کد خبر 230860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز