گروه اجتماعی: خسارت ناشی از اعتیاد‌ بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان در سال یعنی معادل کل بودجه سلامت کشور است.

اعتیاد

این خبر را عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در افتتاحیه هفتمین کنگره دانش اعتیاد اعلام کرد.رسول خضری همچنین در این مراسم،‌ آمار دیگری ارائه داد؛ اعتیاد در زنان ۲برابر شده است.او با بیان اینکه آمار اعتیاد زنان در کشور 2برابر شده و سن اعتیاد نیز کاهش یافته است، گفت: 25کشور در دنیا درگیر مواد‌مخدرند و بالاترین مقام اجرایی ستادهای مبارزه با مواد‌مخدر در دنیا در حد معاون رئیس‌جمهور هستند.

به گزارش مهر، خضری تأکید کرد: در کتب آموزشی ما هیچ بازنگری نشده و ما مراکز کمی برای آموزش افراد در زمینه درمان اعتیاد داریم بنابراین به این شیوه نمی‌توان به جنگ اعتیاد رفت.او با بیان اینکه نخستین موضوعی را که با وزیر بهداشت در مورد آن صحبت کرده کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتیاد بوده است، ادامه داد: کجای دنیا پزشک باید در صف داروی درمان اعتیاد بایستد درحالی‌که باید سهولت دسترسی وی به داروهای اعتیاد فراهم شود.خضری گفت:‌ بازاریابی اجتماعی در کشور مغفول مانده و منزلت واقعی پزشکان در درمان اعتیاد باید حفظ شود.او با بیان اینکه بوروکراسی‌ سختگیرانه‌ای در کمک به سازمان‌های غیردولتی (مردم‌نهاد) مرتبط با اعتیاد حاکم است، تأکید کرد:‌ وزارت بهداشت نیازمند اتاق فکر ویژه اعتیاد است.

خضری تأکید کرد: اعتیاد حداقل 10میلیون نفر از مردم کشور را درگیر کرده که پیشگیری از اعتیاد کار تخصصی وزارت بهداشت است و باید به این نهاد واگذار شود.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین گفت: انجمن‌های صنفی برای حوزه اعتیاد جوابگو نیست و باید انجمن‌های علمی تشکیل شود. او ادامه داد: در هیچ کجای دنیا نوشته نشده که در درمان روانگردان‌ها باید مثل اعتیاد سنتی عمل کرد و ما باید تمام تلاش خود را برای پژوهش در درمان روانگردان‌ها به‌کار گیریم.خضری گفت: در دنیا 20 نوع الگوی درمان اعتیاد داریم که 80درصد این الگوها مبتنی بر روان‌درمانی و حمایت اجتماعی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌ 8 سال دفاع‌مقدس را دولت نمی‌توانست به‌تنهایی مدیریت کند، در حوزه اعتیاد نیز نباید دولت را تنها گذاشت.این نماینده مجلس با بیان اینکه در حالی که قیمت‌ همه کالاها در کشور بالا رفته، قیمت «شیشه» به‌شدت کاهش یافته است، از مسئولانی که وقت کافی برای حضور در این قبیل همایش‌ها و جلسات دستگاه‌های مرتبط با اعتیاد نمی‌گذارند، گلایه کرد.

مسئله اصلی، مواد‌مخدر جدید

در بخش دیگری از این مراسم ‌ معاون درمان وزارت بهداشت، تأکید کرد: افزایش مصرف مواد‌مخدر جدید و روانگردان‌ها به مسئله اصلی دست‌اندرکاران حوزه سلامت تبدیل شده و متأسفانه راه‌حل و مداخله قابل توجهی برای کنترل آن نداریم.به گزارش فارس، حسن امامی رضوی گفت: موضوع اعتیاد به‌عنوان یکی از عوامل خطر هر ۴ بعد سلامت را شامل ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

او ادامه داد: اعتیاد در جامعه علاوه بر این ابعاد در حوزه اقتصاد و امنیت نیز مؤثر است و دولت‌هایی که درگیر این موضوع هستند به‌صورت همه‌جانبه درگیر می‌شوند.امامی‌رضوی ادامه داد: نیازمند ورود جامع به حوزه اعتیاد هستیم. در کشور به لحاظ ساختاری و قوانین به‌اندازه کافی ورود داشته‌ایم؛ به‌طوری که قوانین ویژه این حوزه در مجمع تشخیص مصلحت مطرح می‌شود تا مسیر سریعی را برای اجرا طی کند.امامی‌رضوی گفت: در حوزه‌های جسمی و نحوه مداخله برای کاهش آسیب‌ها اقداماتی را انجام داده‌ایم و در حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی هم ورود پیدا کرده‌ایم و از مداخلاتی استفاده کرده‌ایم که در دنیا پذیرفته شده است.

او ادامه داد: اما آنچه مهم است اینکه مطالعاتی که طراحی و تبدیل به مداخله می‌شود باید با شرایط فرهنگی و اجتماعی سازگار باشد و به‌نظر می‌رسد در این موضوع مشکل داریم.معاون درمان وزارت بهداشت گفت: مسیر علمی را در این زمینه طی کرده‌ایم اما اگر بخواهیم مداخله را در حوزه روانگردان‌ها شروع کنیم، مطلب قابل توجهی نداریم.او ادامه داد: شاید هنوز مداخلات مؤثری در دنیا طراحی نشده البته در بحث بیولوژیک و دارویی این حوزه نیز موفق نبوده‌ایم.امامی رضوی تأکید کرد: هرگونه مداخله را باید روانشناسان و جامعه‌شناسان به ما عرضه کنند تا ورود کنیم.

خدمات پیشگیری برای 20میلیون نفر

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی هم در این مراسم از ارائه خدمات پیشگیرانه از اعتیاد به 20میلیون نفر از جمعیت کشور خبر داد. به گزارش مهر، کاظم نظم‌ده گفت: سال گذشته بیش از 20میلیون نفر از جمعیت کشور خدمات پیشگیرانه بهزیستی دریافت کردند که 10میلیون نفر از آنها خدمات اجتماع‌محور در حوزه اعتیاد را دریافت کرده‌اند. او ادامه داد: هزینه‌ای که برای پیشگیری درنظر گرفته شده به‌صورت سرانه هزار تا 1200تومان بوده و اعتبار درنظر گرفته شده، ۴میلیاردو300 میلیون تومان در حوزه اعتیاد بوده است؛ در حالی که کشورهای پیشرفته سرانه بیشتری را به این حوزه اختصاص می‌دهند. رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: شعار «پیشگیری مقدم بر درمان» را سال‌هاست که می‌شنویم اما در بررسی سرانگشتی به این شعار باور نداریم؛ چراکه اگر باور داشتیم اعتبارات دستگاه‌های متولی در بحث پیشگیری اینگونه نبود.

کد خبر 230773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز