گروه اقتصادی - رضا کربلایی: نخستین نشست شورای گفت‌وگو در دولت تدبیر و امید با وعده تیم اقتصادی دولت برای برداشتن تنگناها و موانع داخلی پیش روی فعالان اقتصادی و برخورد با رانت‌خواری برگزار شد و حالا بخش خصوصی ایران امید به این بسته که نه‌تنها قرار است قلمرو نفوذ و دخالت شبه دولتی‌ها در اقتصاد محدود شود بلکه به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، خصوصی‌نماها و رانت‌خواران هم بساطشان برچیده شود.

هم وزیر اقتصاد و هم رئیس‌کل بانک مرکزی وعده دادند تا فشارهای داخلی بر فعالان اقتصادی را بردارند و کوتاه‌شدن فهرست مالیاتی و بانکی یکی از جدی‌ترین گام‌هایی است که قرار است برداشته شود.

اجازه رانت‌خواری نمی‌دهیم

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بخش غیرواقعی اقتصاد منتظر استفاده از رانت‌های واگذاری اصل۴۴ است، گفت: دولت می‌خواهد سالم کار کند و اجازه رانت‌خواری را به کسی نمی‌دهد. اسحاق جهانگیری با بیان اینکه هم‌اکنون بهره‌وری سرمایه در کشور در وضعیت فاجعه‌آمیزی قرار دارد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی غیرواقعی در انتظار فرصت‌هاست تا از رانت‌ها در نتیجه واگذاری‌ها استفاده کند؛ عده‌ای در لباس بخش خصوصی قصد دارند به دولت فشار بیاورند و از رانت‌ها استفاده کنند، ما آنها را بخش خصوصی نمی‌دانیم و مبارزه با اینگونه رانت‌جویی‌ها را عملی خواهیم کرد.

لیست سیاه ممنوع‌الخروج‌ها کوتاه می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست گفت: به‌دلیل وجود شرایط تحریمی در کشور موافقیم تسهیلاتی برای واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی ارائه شود و برهمین اساس کاهش اسامی ممنوع‌الخروج‌های بانکی در دستور کار قرار دارد. علی طیب‌نیا ضرورت برقراری ثبات در بازار پول و ارز، رفع موانع کسب و کار، مقررات‌زدایی، ضرورت کاهش حجم بالای مقررات دست‌وپاگیر و تأمین مالی بنگاه‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های ایجادشده به‌دلیل تحریم باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام شود. او تأکید کرد: باید همچنین سرمایه‌گذاران را نسبت به‌وجود آرامش و امنیت در کشور مطمئن کرد.

بازنگری در مطالبات معوق

رئیس‌کل بانک مرکزی هم از بازنگری در مقررات و بخشنامه‌های ارزی تا 2ماه آینده خبر داد و گفت: مطالبات معوقی وجود دارد که بدهکارانش افرادی هستند که به‌دلیل شرایط خاص و محدودیت‌های تحریم با عدم‌تعادل‌های مالی مواجه شده‌اند که قرار است با بازسازی شرایط مالی و جدول بندی جدید این مشکل رفع و مطالبات معوق تسویه شود. به گفته وی، بررسی این وضعیت و بازسازی شرایط مالی در بانک مرکزی در دست اقدام است.

کد خبر 230634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز