گروه شهری: ششمین نمایشگاه محصولات ارگانیک و طبیعی دیروز از سوی شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو کار خود را آغاز کرد و تا ۲۲شهریور‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

محصولات

در این جشنواره انواع میوه، گیاهان دارویی و تره‌‌باری به معرض نمایش گذاشته شده که در کار پرورش آنها یا هیچ‌گونه سموم و کود شیمیایی استفاده نشده یا میزان استفاده از اینگونه مواد به اندازه‌ای است که از سوی کارشناسان سالم ارزیابی شده است.
عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ضمن تشکر از شهرداری تهران بابت حمایت از تولید محصولات ارگانیک تأکید کرد مجلس متولی اصلی تأمین غذای سالم را وزارت جهادکشاورزی می‌داند اما اینکه چرا این وزارتخانه به‌طور جدی وارد حوزه تأمین محصولات سالم و طبیعی نمی‌شود جای سؤال دارد. به گفته رجایی، حدود 18درصد میوه وتره‌بار کشور در تهران مصرف می‌شود که فکر می‌کنم 8درصد آن به پسماند تبدیل می‌شود که این نشان‌دهنده وجود اشکال در حوزه تولید محصولات غذایی است.

استقبال شهروندان از محصولات ارگانیک

حسین صفایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز ازجمله سخنرانان دیروز مراسم افتتاح نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک بود، وی گفت: امسال 140تولیدکننده محصولات ارگانیک در این نمایشگاه شرکت دارند.به گفته صفایی امسال میزان استقبال تولید‌کنندگان بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بود که این امر نشان‌دهنده علاقه‌مندی به تولید محصولات ارگانیک است. وی افزود: براساس آمارها در هر کشور توسعه یافته 2.5میلیون هکتار به محصولات ارگانیک اختصاص دارد اما در کشور ما این میزان 40هزار هکتار است و ما نیازمند فرهنگسازی‌ در این زمینه هستیم.

صفایی از پایبندی شهرداری تهران ظرف 4 سال گذشته به برنامه راهبردی برای ارتقای محصولات کشاورزی سخن گفت و از همکاران خود در این طرح اعم از وزارت جهادکشاورزی، وزارت بهداشت، مؤسسه ملی تحقیقات، مؤسسه ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست و برخی از سازمان‌های مردم نهاد قدر‌دانی کرد. پایش پسماند شیمیایی محصولاتی که وارد تهران می‌شود، بازار‌سازی‌ برای عرضه محصولات سالم و فرهنگسازی‌ ازجمله برنامه‌هایی بود که به گفته صفایی در این 4 سال از سوی شهرداری به انجام رسیده است.

همچنین به گفته مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران توزیع محصولات سالم و عاری از سموم کشاورزی در دستور کار شهرداری است.معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه با مصوبه شورای شهر در 4اسفند88توسط سازمان میادین شهرداری تهران در دستور کار قرارگرفت، گفت: این دستورالعمل درباره ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و سالم به سازمان میادین که بزرگ‌ترین شبکه توزیع محصولات کشاورزی است ابلاغ شد.

به گفته عبداللهی توزیع محصولات سالم و عاری از سموم کشاورزی موضوعی است که شهرداری تهران در سال‌های گذشته به آن توجه کرده و به عرضه مستقیم این محصولات پرداخته است. دیروز در این مراسم همچنین آقایان خیام نکویی معاون فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری، خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت، فتوحی رئیس مؤسسه گیاه پزشکی کشور، بهادر کاظمی معاون سازمان ملی استاندارد ، شریعتمداری مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی و آیت‌الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی حضور داشتند.

کد خبر 230134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز