مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: وزیر پیشین بهداشت آمار سزارین در ایران را ۴۶درصد اعلام کرده بود درحالی‌که استاندارد جهانی سزارین ۱۵ تا ۲۵ درصد است؛ هرچند که جسته‌وگریخته آمار سزارین در بیمارستان‌های خصوصی را تا ۹۰درصد نیز اعلام می‌کنند.

کمتر کسی از اطرافیان را می‌توان یافت که تن به زایمان طبیعی داده باشد به‌گونه‌ای که شاید بتوان گفت زایمان طبیعی راه‌حلی جانبی برای زایمان شده است.با وجود سیاست‌های تشویقی برای ترویج زایمان طبیعی در بیمارستان‌های کشور، پزشکان نتوانسته‌اند زنان باردار را برای زایمان طبیعی متقاعد کنند. به گفته فاطمه عشوری متخصص زنان و زایمان، زایمان طبیعی فرایند زمان‌بری است و حدود 6 تا 7 ساعت طول می‌کشد درصورتی که سزارین بین 15 تا 45 دقیقه به‌طول می‌انجامد.

همین زمان طولانی باعث می‌شود که پزشکان زنان را به زایمان طبیعی تشویق نکنند. دکتر عشوری در مورد چند دلیل پزشکان برای ارجحیت دادن سزارین گفت: شاید لازم است که تعرفه‌های نامتعارف زایمان طبیعی افزایش پیدا کند و بیمه‌ها سقف بیشتری را پرداخت کنند. هزینه زایمان طبیعی بسیار کمتر از زایمان از طریق سزارین است. همچنین از سوی دیگر ترس از شکایت، پزشکان را به سزارین سوق می‌دهد.

هر اتفاقی که طی فرایند زایمان طبیعی بیفتد منجر به شکایت از پزشک می‌شود با این عنوان که چرا پزشک تشخیص سزارین نداده است. قانون از تشخیص پزشک برای زایمان طبیعی به خوبی از او حمایت نمی‌کند. پای صحبت زنان حامله که می‌نشینید همه متفق‌القول یک دلیل را می‌آورند؛ زایمان طبیعی ترسناک است. حق هم دارند. در اطراف آنها هم بیشتر مادران، سزارین کرده‌اند و آنها هم که روش دیگر را انتخاب کرده‌اند از درد بسیار و آسیب‌هایی که به رحم و مثانه‌شان وارد آمده می‌گویند. دکتر حمیده غلامی متخصص زنان درخصوص علل تمایل زنان باردار به انجام عمل سزارین، به ایسنا گفت: زنان به‌دلیل ترس از اینکه امکان دارد حین زایمان، خطری خود و نوزاد را تهدید کند به انجام عمل سزارین روی می‎آورند.

زنان دلایل شخصی خود را برای انتخاب سزارین دارند. مهم‌ترین آنها ترس از سالم به دنیا نیامدن کودک است. آنها گمان می‌کنند 9‌ماه صبوری‌شان می‌تواند با زایمان طبیعی از بین برود. این نگرانی طبیعی فقط با اطمینان خاطری که ماما یا پزشک می‌تواند به زن باردار دهد، قابل برطرف شدن است.

بدون متهم‌کردن کسی باید تأکید کرد، آمار سزارین و بیکاری ماماها بالاست. ترس دیگری که زنان باردار دارند تصوری است که از خود و توانایی‌شان برای زایمان دارند. این ترس هم طبیعی است. به گفته فرزانه شولی، ماما یکی از دلایل گسترش عمل سزارین، روش زندگی زنان در سال‌های اخیر است. عواملی مانند کم تحرکی، دیابت، چاقی مفرط یا هیکل‌های بسیار لاغر و مینیاتوری در بافت و شکل لگن تأثیر داشته است. ساختار عضلات لگن بسیاری از زنان نسل جدید تغییر شکل یافته است این تغییر در نتیجه زایمان به وجود آمده است. آسیب‌های احتمالی که زایمان طبیعی به جسم زنان باردار وارد می‌کند مانند داستان‌های جنایی و یا حوادث بین زنان سینه به سینه نقل می‌شود درحالی‌که به گفته کارشناسان، آسیب‌های احتمالی سزارین 3برابر زایمان طبیعی است.

به‌دلیل ترس از درد گرایش به زایمان طبیعی بسیار کمتر است اما چند نکته در آن نهفته است. عفونت‌های حین و بعد از انجام جراحی، ‌عوارض دارو‌های بی‌حسی و بی‌هوشی، ‌صدمه به دستگاه ادراری، چسبندگی‌های پس از عمل، و کم شدن عمر شیردهی عوارض مخصوص زنانی است که سزارین انجام می‌دهند. همچنین این جراحی منجر به عبور دارو‌های بیهوشی از جفت و ورود به خون جنین می‌شود. به واسطه خروج زودرس از رحم، عوارضی مانند بیماری‌های تنفسی، ‌زردی و از این قبیل در نوزادان سزارینی بسیار شایع است، تا زنی زایمان نکرده باشد نمی‌تواند در مورد زایمان طبیعی و حتی سزارین اظهارنظر بکند، اما گفتن این نکته ضروری است که زایمان طبیعی در برابر زایمان به روش سزارین که چند 10سال از گسترش آن می‌گذرد، سابقه‌ای به‌اندازه عمر بشر دارد.

کد خبر 229972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز