چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

گروه ادب وهنر: سرانجام هفتمین جشنواره موسیقی جوان پس از سکوتی ۶ساله به‌بار نشست؛ جشنواره‌ای که به گفته دبیر اجرایی آن، ستاره محور و مردم‌پسند نیست اما آینده موسیقی کشور دراین جشنواره مشخص می‌شود.


نشست خبری هفتمین جشنواره موسیقی جوان با حضور دکتر هومان اسعدی (دبیر هفتمین دوره جشنواره موسیقی جوان)، علی ترابی (دبیر اجرایی و مدیرعامل انجمن موسیقی) صبح دیروز 12شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد.این جشنواره با 6سال وقفه با هدف شناسایی استعدادهای جوان به همت انجمن موسیقی در عرصه موسیقی برگزار می‌شود که با توجه به محدودیت بودجه جشنواره برخلاف سال‌های پیش که در شاخه‌های مختلف برگزار می‌شد امسال تنها در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود، البته برگزار‌کنندگان جشنواره امیدوارند که بتوانند سال دیگر فراخوان این جشنواره را در بخش‌های کلاسیک غیرایرانی وپاپ برگزار کنند. نکته قوت این جشنواره به گفته دبیرجشنواره حضور اساتیدی همچون حسین علیزاده، شهرام ناظری، داریوش طلایی، مجید کیانی و رامبد صدیف در شورای سیاستگذاری است که علی ترابی حضور این اساتید در کنار هم را مایه افتخار جشنواره دانست. آنطور که در این جشنواره اعلام شد با صلاحدید اعضای شورای سیاستگذاری، محدوده سنی شرکت‌کنندگان در این جشنواره گسترده‌تر شد تا جوانان بیشتری بتوانند در این جشنواره شرکت کنند.

گروه سنی این جشنواره از 10تا 27 سال را شامل می‌شود. اما با توجه به سیاست و تمرکز جشنواره موسیقی فجر در چند سال اخیر بر حمایت از جوانان و شرکت جوانان در موسیقی فجر این سؤال پیش می‌آید که چه نیازی به جشنواره جوان وجود دارد؟ علی ترابی نیز در مورد تفاوت‌های جشنواره موسیقی جوان با جشنواره موسیقی فجر در زمینه تمرکزگرایی به جوانان گفت: جشنواره موسیقی فجر طی سال‌های گذشته دامنه‌اش بزرگ‌تر شد و از سوی دیگر نیز از میزان تخصصی بودنش کاسته شد. همین گستردگی جشنواره موسیقی فجر باعث شد تا جشنواره موسیقی جوان را حذف کنند. این در حالی است که تفاوت‌های اساسی میان این دو جشنواره وجود دارد.

او به دیگر تفاوت‌های این جشنواره اشاره کرد: جشنواره موسیقی جوان بر محوریت تکنوازی و تک خوانی استوار است درحالی‌که جشنواره موسیقی فجر چنین نیست. همچنین ما در جشنواره موسیقی جوان میزبان متقاضیانی با درنظر گرفتن محدودیت سنی هستیم. نگاهی به عمر این جشنواره این تفاوت را نشان می‌دهد که در دوره‌های پیشین تمام گونه‌های مختلف موسیقی در جشنواره موسیقی جوان وجود داشته‌است. کمبود بودجه شاید یکی از دلایل کوچک شدن جشنواره موسیقی جوان و اختصاص آن به‌گونه کلاسیک ایرانی باشد. دبیر اجرایی هفتمین جشنواره موسیقی جوان دراین‌باره تصریح کرد: از ابتدا قرار نبود تنها حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی مدنظر باشد اما با توجه به محدودیت‌هایی که در بحث بودجه با آن مواجه بودیم جشنواره را تنها در این بخش برنامه‌ریزی کردیم؛ اما در دوره‌های بعدی سایر حوزه‌های موسیقی را نیز در این جشنواره مدنظر قرار خواهیم داد.

اما ارائه آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره کمی نگران‌کننده بود. ارائه 749 اثر متقاضی در جشنواره برای جشنواره امیدبخش است، اما آمارهای دیگر برای موسیقی نگران‌کننده است. ترابی در این مورد گفت: ما در برخی سازها مانند سنتور 270متقاضی شرکت در جشنواره داشتیم که این مایه خوشحالی است اما در برخی سازهای دیگر مانند عود، نی و قانون تعداد متقاضیان از سراسر کشور کم بود و این موضوع مایه نگرانی برای آینده این سازها در موسیقی ایرانی است. هفتمین جشنواره موسیقی جوان 22 تا 25 شهریورماه در تالار رودکی برگزار می‌شود.

کد خبر 229758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز