شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

دکتر ناصر کرمی: فرمانده یگان ویژه حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده است که طی چند ماه آینده ماموران مجهز به اسلحه، باتوم، دستبند و پوشش نظامی تمام گردشگران خارجی را که انفرادی و یا در قالب تور به ایران می‌آیند، همراهی خواهند کرد.

سردار روحی افزوده است که این ماموران همچنین وظیفه دارند حجاب زنان گردشگر را کنترل کنند.

فارغ از آنکه این طرح چقدر مفید و لازم است این نکته تامل‌برانگیز می‌نماید که چقدر شدنی و قابل انجام خواهد بود. وعده شده که طی دو سال آینده شمار جهانگردان ورودی به دست کم 3 میلیون نفر برسد.

عمده این گروه (با توجه به وضعیت خاص تورگردانی در ایران) انفرادی یا در گروه‌های کوچک خواهند آمد. با این حساب دست کم به یک میلیون پلیس احتیاج خواهیم داشت که پا به پای گردشگران حرکت کرده و به دیگران برای نزدیک‌شدن به آنها و به آنها برای رعایت حجاب تذکر دهند.

البته برای دلمشغولان صنعت ایرانگردی این امید باقی است که عمده آنچه که درباره این صنعت در رسانه‌ها عنوان می‌شود اقوالی است بزرگ اما بی‌تناسب با افعال مترتب بر آنها و ناشدنی بودنشان از پیش معلوم است و از این نظر می‌توان امید داشت که این نیز نشود، همچنانکه همه آن باقی نیز نشده است.

در این باب ذکر نکته‌ای تاریخی نیز شاید خالی از لطف نباشد. در زمان جنگ سرد شمار هواپیماهای جنگی شوروی بیش از هواپیماهای بلوک غرب بود. اما هواپیماهای بلوک غرب جملگی فوق پیچیده و بسیار مدرن بودند و هواپیماهای بلوک شرق اغلب فناوری سطح پایینی داشتند.

برای مثال ما‌به‌ازای فانتوم که جنگنده سریع ناتو بود، اعضای پیمان ورشو هواپیمای سوخو را داشتند که جنگنده ضعیفی بود. ادعای شرقی ها این بود که یک فانتوم از یک سوخو بهتر است اما بالاخره 3، 4 یا 5 سوخو که می‌توانند یک فانتوم را ساقط کنند.

این حکایت البته در قیاس با خبر پیش‌گفته قدری بلاتشبیه است اما از آن جهت نقل شد که به هر حال اشاره می‌کند به سوابق تاریخی نگاه صرفا کمیت‌گرا،  محتواگریز و سخت‌افزاری به موضوع امنیت.

به هر رو، جای نگرانی نیست و خوشبختانه همچنانکه ذکر شد گردشگری جایی است که در آن هزار وعده خوبان یکی وفا نکند.

کد خبر 22974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز