همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند سلول های بنیادی بند ناف نوزادان را می‌توان با مهندسی ژنتیک به سلول‌های مولد انسولین تبدیل کرد و برای درمان دیابت به کار برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران انگلیسی و آمریکایی می‌گویند توانسته‌اند شمار بزرگی از سلول‌های بنیادی بند ناف را در آزمایشگاه رشد دهند و سپس آنها را به سلول‌های مولد انسولین در لوزالمعده بدل کنند.

دکتر راندال اوربان از مرکز پزشکی گالوستون دانشگاه تگزاس که سرپرست این تحقیق بوده است می‌گوید: "این کشف نشان می‌‌دهد که ما بالقوه می‌توانیم از سلول‌های بنیادی بالغ برای کمک به مبتلایان به دیابت استفاده کنیم."

این پژوهشگران که شامل متخصصان دانشگاه نیوکاسل در انگلیس هم می‌شدند، می‌گویند امیدوارند در نهایت بتوانند همین کار را با سلول‌های بنیادی جنینی هم انجام دهند.

در حال حاضر بسیاری از دانشمندان ایجاد حوزه جدید پزشکی باززایی (regenerative medicine) را دنبال می‌کنند که در آن از  سلول های بنیادی رشد داده شده در آزمایشگاه برای جایگزینی بافت‌‌های صدمه‌دیده استفاده می‌شود.

گروه دیگری از دانشمندان در تلاش هستند تا بفهمند چگونه سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند به همه انواع بافت‌ها بدل شوند و در عین حال  قابلیت تکثیر خود را هم تقریبا برای همیشه حفظ کنند، تا  بتوانند سلول‌های عادی بدن را به چنین کاری وادار کنند.

پژوهشگران در تگزاس و نیوکاسل از خون بند ناف انسان استفاده کردند، زیرا این خون منبعی غنی از سلول‌های بنیادی "بالغ" تازه است.

آنها امیدوارند که از این طریق بافت مولد انسولین برای مبتلایان به دیابت نوع 1 که به علت تخریب بافت لوزالمعده  توانایی تولید انسولین را از دست داده‌اند، به وجود آورند.

کد خبر 22963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز