همشهری آنلاین: نیروی زمینی ارتش آمریکا در حال ارزیابی دومین سلاح جدید با فناوری انفجار گلوله در هوا بر ضد پناهگاه‌ها و مخفیگاه‌های سربازان دشمن است.

سلاح‌های انفرادی، XM-۲۵

مقامات ارتش آمریکا در ماه سپتامبر 2012 اعلام کردند با انجام اصلاحات و رفع معایب این سامانه، تولید آن از سال 2014 آغاز خواهد شد. این سلاح با قدرت آتش و انفجار بالا قادر است در یک نقطه معین در محدوده نزدیک به محل اختفای دشمن در پشت سنگرها، کمینگاه‌ها و نقاط مشکوک در زمین یا پشت سایر موانع منفجر شود.

بنا به اعلام سرهنگ اسکات آرمسترانگ مدیر پروژه سلاح‌های انفرادی، XM-25 قابلیت‌های جدیدی را برای یک سرباز به‌منظور مبارزه با نیروهای دشمن در پشت دیوارها، درختان یا در ساختمان‌ها به‌وجود آورده است. این سلاح جدید از گلوله‌های 25 میلیمتری هوشمند و قابل برنامه‌ریزی استفاده می‌کند.

اسلحه XM-25 شامل یک سامانه پرتابه، سامانه واپایش آتش و یک آشکارساز است. در این سلاح با استفاده از مسافت‌یاب لیزری واپایش آتش، فاصله اسلحه تا هدف جهت محاسبه مسافت گلوله مشخص می‌شود.

سپس با استفاده از تراشه نصب شده بر روی گلوله و بعد از شلیک، گلوله در یک نقطه خاص منفجر می‌شود. نمونه‌های اولیه این سلاح اخیراً در عملیات‌هایی در افغانستان مورد استفاده قرارگرفته و بازخوردهای گرفته شده از کاربران آن موجب بهبودی و توسعه طرح نهایی آن شده است.

این سلاح توسط سربازان تیپ 3 لشکر کوهستانی 10 نیروی زمینی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته و چگونگی ترکیب آن با راهکنش‌ها و محیط‌های عملیاتی مختلف باعث انجام اصلاحات بر روی آن شده است.

مدت زمان دوره آموزش کار با سلاح XM-25 برای سربازان 22 روز در نظر گرفته شده و پس از طی دوره سربازان به‌طورکامل در جریان راهکنش‌ها و شیوه‌های استفاده از سلاح قرار خواهند گرفت.

سلاح‌های انفرادی، XM-۲۵

طرح جنگ‌افزار XM25 برای اولین با در سال 1389 از سوی آمریکا مطرح و در آن زمان با مشکلاتی مواجه شد و در مراحل بعدی طی دهها فرآیند اصلاح،‌ مجدداً مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

ارتش آمریکا در طول جنگ‌های عراق و افغانستان بسیاری از سلاح‌های جدید خود را مورد آزمایش قرار داده و حتی روش‌ها و شیوه‌های به‌کارگیری آنها را به‌صورت میدانی آزمایش کرده است که سلاح XM-25 از نمونه سلاح‌های یاد شده می‌باشد.

مقامات نظامی آمریکا با استفاده از تجربه‌های به‌دست آمده در جنگ عراق و افغانستان، توانسته‌اند تغییرات زیادی در شیوه‌ها و فنون‌ نظامی خود به‌وجود آورند.

مدیریت اطلاعات فناوری معاونت اطلاعات اجا

کد خبر 229480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز