گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: بالاخره قانون منع استفاده از سلاح سرد به کمیسیون قضایی مجلس می‌رود.

سلاح سرد

 این خبر را حمیدرضا طباطبایی نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس به فارس گفته است.طباطبائی زمان رسیدگی به این قانون را یک‌ماه دیگر دانست و گفت: البته ممنوعیت تنها راه چاره نیست چرا که ما تاکنون قوانین مشابه زیاد داشته‌ایم.نایب‌رئیس کمیسیون قضایی تأکید کرد: البته قوانین قبلی برای به کارگیری سلاح سرد بوده و در این قوانین استفاده از سلاح سرد جرم تلقی می‌شده اما قانونی که نگهداری و حمل سلاح سرد منع کند، نداریم.

سال 86همزمان با وقوع افزایش جرائم خشن با سلاح سرد بحث ممنوعیت حمل سلاح سرد از سوی نیروی انتظامی مطرح شد. این طرح سپس از سوی دولت در قالب لایحه‌ای به مجلس هفتم فرستاده شد. در خرداد‌ماه آن سال یک فوریت این طرح تصویب شد اما در ادامه در کمیسیون حقوقی - قضایی مجلس مسکوت ماند. سرانجام در حالی مجلس هفتم به‌کار خود پایان داد که این لایحه همچنان در صحن علنی مطرح نشد.

اعلام خطر از سال 89

سال 89پلیس تهران برای نخستین‌بار اقدام به اجرای طرح جمع‌آوری و برخورد با حاملان سلاح سرد کرد؛ طرحی که تنها در مرحله اول آن هزار نفر دستگیر و هزاران چاقو، قمه، خنجر و تبر از افراد کشف و ضبط شد. با اجرای این طرح بسیاری از افراد ابتدا با آن مخالفت کردند اما برخی نمایندگان مجلس و قوه‌قضاییه اجرای این طرح را قانونی اعلام کردند. فهرست بلند جرائم منجر به قتل که امکان راهیابی به رسانه‌های پرمخاطب را داشته‌اند اما به این وسیله هم کوتاه نشد. با آغاز کار مجلس هشتم، دولت دوباره این لایحه را به مجلس فرستاد اما تا روزهای پایانی مجلس هشتم این موضوع همچنان در حد یک لایحه باقی ماند و قرار شد که مجلس نهم آن را به بررسی و رأی بگذارد.

نیمه اردیبهشت سال 92، رسیدگی به لایحه ممنوعیت حمل، نگهداری و فروش سلاح سرد، بر اثر افزایش آمارهای قتل با این نوع سلاح در کمیسیون قضایی مجلس از سر گرفته شد. در این لایحه که 6سال است منتظر قانون شدن است، چاقوهای نامتعارف دارای تعریف و برای حمل‌کنندگان آن مجازات تعیین شده است. یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پنجه بوکس، چاقوهای ضامن‌دار، قمه، زنجیر، شمشیر و... را از مصادیق سلاح سرد مدنظر در این طرح اعلام کرد و گفت: مجرمان به یک تا 3میلیون تومان جریمه نقدی و 6‌ماه حبس محکوم خواهند شد. ابوالفضل ابوترابی ادامه داد: در این طرح به دادستان‌ها اجازه داده شده با صلاحدید رؤسای دادگستری چهره و اسامی مجرمان را قبل از تأیید حکم در رسانه‌ها منتشر کنند.

بیش از 2 نفر در روز

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است که در سال گذشته 799تن بر اثر اصابت سلاح‌سرد جان خود را از دست دادند؛ یعنی در سال 91روزانه حدود 2/2نفر در ایران با سلاح سرد کشته شده‌اند.این تعداد، کشته‌شدگان ثبت‌شده در سازمان پزشکی قانونی هستند. این در حالی است که پیش از این عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته بود: سالانه 1100فقره قتل با سلاح سرد در کشور رخ می‌دهد. از سوی دیگر براساس آمار پلیس، روزانه 6قتل در کشور رخ می‌دهد. بنابر این اگر آمار پزشکی قانونی را ملاک قرار دهیم بیش ازیک سوم و اگر آمار کمیسیون قضایی مجلس را معتبر بدانیم، بیش از نیمی از قتل‌ها در ایران با چاقو و سلاح‌های سرد مشابه اتفاق می‌افتد.

با وجود این چاقو، قمه، پنجه‌بوکس و سلاح‌های سرد دیگر به راحتی فروخته می‌شوند و قانونی هم برای مقابله با خرید و فروش و حمل آن وجود ندارد. در حال حاضر، حمل سلاح سرد جرم بزرگی نیست. تنها ماده قانونی‌ای که انگیزه مبارزه با سلاح‌های سرد است، ماده‌917قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن، هرکس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگری تظاهر به قدرت‌نمایی کرده و در نزاع‌های خیابانی از آن استفاده کند، بنا بر رأی دادگاه به 6‌‌ماه تا 2‌سال حبس تعزیری یا 74ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

بررسی پرونده‌های قتل‌هایی که با سلاح سرد صورت گرفته نشان می‌دهد که اغلب قاتلان بین 16تا 25سال سن داشته‌اند و پس از دستگیری گفته‌اند که قصد نداشته‌اند طرف مقابل را بکشند. تحلیل آمارهای رسمی پلیس از 10ساله منتهی به سال 90نشان می‌دهد که حدود 70درصد از قتل‌های دهه گذشته خورشیدی بدون برنامه‌ریزی ‌قبلی و در اثر یک حادثه ناخواسته رخ داده است. اغلب ضاربان در این حوادث کنترل خشم خود را از دست داده‌اند و با وسیله‌ای که در اطراف خود داشته‌اند یا سلاح همراه خود، چند ضربه به طرف مقابل وارد کرده‌اند.

کد خبر 229261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز