گروه ادب و هنر: با حکم علی جنتی، وزیر ارشاد، تعدادی از معاونان این وزارتخانه مشخص شدند که در این بین ا نتخاب رئیس سازمان سینمایی و معاون هنری برای اهالی هنر اهمیتی ویژه داشت.

مرادخانی - ایوبی

 بر اساس حکم وزیر ارشاد، حجت‌الله ایوبی به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد منصوب شدند. این در حالی است که تکلیف معاونت فرهنگی ارشاد همچنان نامعلوم است.

ایوبی، رئیس سازمان سینمایی

گمانه‌زنی‌ها این بار هم درست از کار درآمد و حجت‌الله ایوبی با حکم وزیر ارشاد به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی منصوب شد. نام حجت‌الله ایوبی از چند روز پیش به عنوان گزینه اصلی ریاست سازمان سینمایی مطرح شده بود، آن هم در حالی که صحبت از حضور چهره‌هایی چون محمدعلی زم، محمدمهدی حیدریان و علیرضا رضاداد به عنوان گزینه‌های اصلی ریاست سازمان سینمایی مطرح بود؛ چهره‌هایی که همه آنها سابقه فعالیت و مدیریت در حوزه سینما را داشتند. در حالی که ایوبی با وجود سابقه مدیریت فرهنگی در حوزه سینما، کارنامه سپیدی دارد، برخی رسانه‌ها حجت‌الله ایوبی را گزینه مطلوب فیلمسازان نزدیک به حوزه هنری دانسته‌اند و گفته می‌شود که ایوبی با یکی از این کارگردانان رابطه حسنه‌ای دارد. این یک سوی ماجراست و سوی دیگر داستان، تعاریف مثبتی است که برخی فیلمسازان موسوم به جشنواره‌ای از ایوبی کرده‌اند؛ کارگردان‌هایی که زمان حضور ایوبی به عنوان رایزن فرهنگی ایران در فرانسه خاطرات خوشی دارند. ابوالفضل جلیلی یکی از این فیلمسازان است که معتقد است حضور ایوبی در پست ریاست سازمان سینمایی را باید به فال‌نیک گرفت.

جواد شمقدری که سرانجام دیروز از سمت خود کنار رفت در آخرین گفت‌وگویش اعلام کرد مدیری که در پستوها کارکرده مناسب سینما نیست؛ جمله‌ای که می‌توان از آن مخالفت با حضور ایوبی در پست ریاست سازمان سینمایی را استنباط کرد. درواقع شمقدری به دشواری‌ها، پیچیدگی‌ها وحساسیت‌های مدیریت سینما اشاره کرده است. در مورد حساس‌بودن شرایط سینما می‌توان با رئیس سازمان سینمایی هم‌نظر بود؛ ولی نکته اینجاست که برخی از این حساسیت‌ها حاصل سوءمدیریت‌های سال‌های اخیر است. ایوبی که در روزهای اخیر مشاوره‌ها و مذاکره‌هایی برای آشنایی بیشتر با فضای سینمای ایران انجام داده، در روزهای آتی با مسائلی مواجه خواهد شد که پیچیده‌تر از آنی هستند که به نظر می‌رسند. براساس وعده‌های علی جنتی، وزیر ارشاد، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازگشایی خانه سینما جزو اولین اولویت‌هایی باشد که ایوبی آن را در دستور کار قرار خواهد داد؛ خانه سینمایی که حالا بازگشایی آن دشوارتر از چندماه پیش شده است. اعضای اتحادیه2 که خانه سینما2 را با حمایت رئیس سابق سازمان سینمایی تشکیل داده‌اند مدعی تولیت جامعه اصناف سینمایی کشور هستند؛ کسانی که نشست هفته گذشته وزیر ارشاد با هنرمندان را نیز تحریم کردند.

جدای از مسائل صنفی، سینمای ایران در زمینه تولید، اکران وضعیت سالن‌های سینما، میزان استقبال مخاطبان و... نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست؛ مشکلاتی که کسی انتظار ندارد ایوبی در کوتاه‌مدت حلشان کند ولی انتظار کارشناسان و اهالی سینما تغییر سیاست‌ها و رویکردهای سازمان سینمایی در جهت عوض شدن شرایط است. حجت‌الله ایوبی از سال ۱۳۸۸ رئیس مؤسسه فرهنگی سازمان اکو و پس از آن، شورای فارسی‌زبانان و بنیاد سعدی بوده است. او دارای مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری علوم سیاسی از دانشگاه لیون و نیز مدرک کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) است. ایوبی سمت‌هایی چون مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق(ع)، مدیرکل پژوهش‌های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را در کارنامه خود دارد.

شمقدری انتصاب ایوبی را به مخالفانش تبریک گفت

جواد شمقدری در گفت‌وگو با فارس با تبریک انتصاب حجت‌الله ایوبی گفت: برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم و آمادگی دارم هرگونه اطلاعات و مشاوره در مورد اوضاع سینما را به ایشان ارائه کنم. اما بیش از همه به مخالفان خودم تبریک می‌گویم که شاهد هستند فرد جدیدی برای سازمان سینمایی انتخاب شده است. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا او نیز جزو گزینه‌ها بوده است، گفت: خیر، هیچ صحبتی با من برای سازمان سینمایی نشده بود.

مرادخانی؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

از سوی دیگر تکلیف معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حکم علی مرادخانی مشخص شد. کشمکش‌ها و مشکلاتی که هنرمندان عرصه‌های مختلف تئاتر، تجسمی و موسیقی داشتند، باعث شد که آنها از دوره معاونت حمید شاه‌آبادی در جایگاه معاون هنری به‌عنوان تلخ‌ترین دوره کاری خود نام ببرند. هرچند از چندی پیش شایعه ابقای مدیریت معاون هنری سابق به گوش رسید، اما حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم خلاف این شایعات را نشان داد. علی مرادخانی برای اهالی موسیقی چهره آشنایی دارد، حضور 14ساله او در سمت مدیرکل مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1369تا 1383) از او چهره‌ای موفق در عرصه مدیریت موسیقی ساخته است؛ هرچند او به‌عنوان مدیرکل تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(1359)، مدیرکل همکاری‌های سمعی و بصری (1363تا 1365)، مدیرکل مرکز آموزش فیلمسازی‌ (1365تا 1367)، مشاور معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1367تا 1369)، مدیرکل مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1369تا 1383)، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی(1383تا 1386) فعالیت کرده است.

این مدیر 55ساله فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی دانشگاه تهران است که از دوران مدیریت او در مرکز موسیقی علاوه بر اینکه به‌عنوان موفق‌ترین دوران موسیقی نام برده می‌شود،بلکه از آن به‌عنوان طولانی‌ترین دوران مدیریت موسیقی هم یاد می‌شود؛ دورانی که به گفته هنرمندان موسیقی با تکریم و احترام اهالی موسیقی همراه بود و در دوره این مدیر تدوین سیاست‌های اجرایی، ‌هدایتی و حمایتی برای اعتلای موسیقی ایرانی، حمایت از تشکل‌های صنفی و فراهم‌ساختن سازوکار لازم برای رفع موانع فعالیت بخش خصوصی در عرصه‌های گوناگون فعالیت‌های مرتبط موسیقی و کارهای دیگر صورت گرفت؛ کارهایی که توانست هنرمندان موسیقی را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آشتی دهد به‌طوری که زمانی که استعفای این مدیر فرهنگی مطرح شد، هنرمندان زیادی طی نامه‌ای به معاون اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ابقای او در این سمت شدند؛ چرا که به گفته هوشنگ ظریف، پیشکسوت موسیقی، هنرمندان تا حدی جان گرفتند؛ او برای همه هنرمندان حق قائل شد و آنها را زیر بال و پر خود گرفت. به همین دلیل موسیقی‌دانانی که پا به تالار وحدت نمی‌گذاشتند جذب مرکز موسیقی شدند.

کد خبر 228724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز