دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه (Agence France-Presse) یا فرانس پرس که به اختصار AFP نامیده می‌شود یک خبرگزاری فرانسوی و قدیمی‌ترین خبرگزاری جهان است. مقر خبرگزاری فرانسه در پاریس است.

afp
  • وب‌گاه رسمی: afp

خبرگزاری فرانسه با 2260 کارمند در پاریس مستقر است و دارای مراکز منطقه‌ای در هنگ‌کنگ، نیکوزیا، قبرس، مونته‌ویدئو، سائوپائولو و واشنگتن و دارای دفتر در صد و پنجاه کشور است. این خبرگزاری اخبار را به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، عربی، اسپانیایی، آلمانی، و پرتغالی انتقال می‌دهد.afp

خبرگزاری فرانسه در سال ۱۸۵۳ توسط مترجم و آژانس‌دار آگهی یعنی شارل لویی هاواس (Charles-Louis Havas) راه اندازی شد و در سال ۱۹۵۳ با تصویب پارلمان فرانسه به عنوان یک سازمان مستقل از دولت تشکیل شد و در آمد اصلی آن از مشتریکن دولتی است.

خبرگزاری فرانسه یک شرکت سهامی تحت قانون دولت (قانون 1957) است که استقلال مالی از دولت دارد یک هیات مدیره ۱۵ نفره مدیر عامل را برای سه سال انتخاب می‌کند.

ترکیب هیات مدیره عبارتند از: هشت نماینده مطبوعات، دو نماینده از کارکنان فرانس پرس، دو نماینده از رادیو تلویزیون دولتی، سه نماینده از دولت شامل نماینده نخست وزیر، وزارت خارجه، وزارت اقتصاد.

یک شورای نظارت زیر نظر هیات مدیره وظیفه نظارت بر استقلال فرانس پرس را بر عهده دارد.

سردبیری خبرگزاری فرانسه توسط شبکه‌ای از خبرنگاران ارشد انجام می‌شود.

هرکدام از دفاتر منطقه‌ای از جنبه مالی مستقل بوده و سردبیر ارشد و مدیر عامل خود را دارند.

کد خبر 228675
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز