شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برنج ایرانی یکی از محصولات کشاورزی است که سرانه آن در کشور به بیش از۴۰ کیلو گرم می‌رسد اما انتخاب برنج باکیفیت از انواع تقلبی آن که اتفاقا در کیسه‌های برنج مرغوب ایرانی عرضه می‌شود، مشکل است.

rice

برنج یکی از محصولات استراتژیک است که کشت و تولید آن در ایران به ویژه در استان‌های شمالی کشور مزیت بالایی دارد اما با ورود برنج‌های ارزان و بی‌کیفیت خارجی بازار تقلب در این محصول پرمصرف نیز قوت گرفته است.

اما صرف نظر از معیارها و نشانه‌های یک برنج مرغوب و با کیفیت؛ کارشناسان معتقدند برنج مرغوب را باید از معتمدین یا مغازه‌ها و فروشگاه‌های معتبر خریداری کرد.

اما در میان معیارهای انتخاب برنج مرغوب، دانه بلند بودن آن اهمیت دارد یا طعم، بو و مغذی بودن؛ کارشناسان می‌گویند برنج‌های خارجی به دلیل نوع عرضه آن‌ها به صورت نیم پخت (پاربویل) بیشتر از برخی ارقام داخلی قد می‌شکند اما تنها خاصیت آن‌ها همین است در حالی که برنج مرغوب ضمن برخوردار بودن از اندازه مناسب طعم و بوی بسیار مطبوعی دارند به گونه ای که از هنگام خرید تا پخت می‌توان بوی آن را احساس کرد.

برنج مرغوب و باکیفیت دانه‌های یکدست و یکرنگی را دارد به گونه‌ای که وقتی آن را در دستان خود قرار ‌دهید نتوانید تفاوت آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید و رنگ و اندازه دانه‌ها با هم فرقی نکند.

یکی از نشانه‌های تشخیص برنج ایرانی با کیفیت نسبت به دیگر برنج‌ها این است که وقتی دانه‌های برنج را زیر زبان‌ و دندانتان قرار دهید یک طعم خاصی داشته باشد و عطر آن را بتوانید استشمام کنید همان عطری که در شالیزارهای کشور قابل استشمام است.

اما راه دیگری که می‌توان برنج ایرانی با کیفیت را از انواع بی کیفیت و تقلب تشخیص داد این است که برنج را در داخل دو مشت قرار دهید و نفس گرمی به آن بدمید اگر بوی مطبوع برنج ر احساس کردید این محصول کیفی است.

منبع: ایسنا

کد خبر 228389
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز