پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

آموزش فناوری اطلاعات به عنوان یکی از ابزارهای مهم توسعه اجتماعی است.

از این‌ جهت رویکرد جهانی طی ۲۰سال گذشته به سمت اطلاعاتی شدن جوامع بوده و امروزه جامعه‌ای پیشرفته‌تر است که به لحاظ اطلاعاتی سرعت و قابلیت بیشتری در تولید و تبادل اطلاعات داشته باشد که البته لازمه چنین کاری توجه به آموزش به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه فناوری اطلاعات است.

از سویی توسعه فناوری اطلاعات و تحقق شهر الکترونیک نیازمند آموزش در سطوح و ابعاد مختلف برای عموم شهروندان است، در این میان تهران به دلیل فراهم بودن امکانات از شرایط بهتری برخوردار است و خوشبختانه با حمایت شورای عالی فناوری اطلاعات کشور و پیگیری‌های ستاد فناوری اطلاعات شورای شهر به زودی شاهد توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق تهران الکترونیکی خواهیم بود.

در مصوبه شورای فناوری اطلاعات کشور بندی مبنی بر تحقق شهر الکترونیکی تهران با هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران گنجانده شده و شورای شهر امیدوار است شورای عالی فناوری اطلاعات، حمایت‌های مناسبی را برای تحقق شهر الکترونیکی به عمل آورد.

شورای شهر از مدتها پیش در حال تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات شهر تهران به منظور تعیین خط مشی و سهم هریک از سازمان‌ها در ارتباط با تحقق تهران الکترونیکی است که لازمه این کار تدارک زیرساخت‌های عمومی است تا نوعی ارتباط سازمانی میان مردم به عنوان کاربران و مدیران به عنوان کارورزان برقرار شود.

هرچند قرار بوده از اردیبهشت‌ماه دبیر شورای عالی فناوری کارگروهی را به همین منظور تشکیل دهد ولی این موضوع هنوز عملی نشده است و در حال حاضر تنها ستاد فناوری اطلاعات شورای شهر، وظیفه ساماندهی و هماهنگی فناوری اطلاعات شهر تهران را با تعامل سازمان‌های دولتی به ویژه وزارت ارتباطات و اطلاعات بر عهده دارد.

بد نیست بدانید منظور از تهران الکترونیکی این است که شهروندان تهرانی بدون مراجعه به سازمان و یا دستگاهی بتوانند کارهای خود را از طریق شبکه‌های اطلاعاتی انجام دهند و پاسخ مورد نیاز را دریافت کنند.

برای نمونه ارایه درخواست‌ها و یا امضای مدارک بدون حضور فیزیکی افراد فراهم و هر شهروند دارای هویت الکترونیکی باشد، به گونه‌ای که امضای الکترونیکی و ساز و کارهای آن به لحاظ حقوقی از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط به رسمیت شناخته شود.در حال حاضر یک شهروند برای دریافت سند ملک برای مراحل مختلف باید به ثبت، دارایی، دفترخانه و شهرداری مراجعه کند و اطلاعاتی بین این مراکز به صورت نامه نگاری صورت گیرد تا پاسخ لازم به مراجعه کننده داده شود.

در حقیقت شورای شهر می‌خواهد همه این اطلاعات در طرح جامع فناوری اطلاعات شهر تهران برای شهروندان و سازمان‌ها به صورت رسمی و تعریف شده قابل ارایه باشد و افراد برای انجام کارهای خود مجبور نباشند مستقیماً به ادارات مراجعه کنند.

نباید از خاطر برد شهرداری تهران به عنوان یکی از سازمان‌های طرف مراجعه مردم اقدامات مناسبی را در زمینه فراهم ساختن بستر اطلاعاتی و ساختار اداری انجام داده است و در زمینه بسترسازی فناوری اطلاعات شهری یکی از پیشروترین این سازمان‌ها به شمار می رود.

در حال حاضر در منطقه ۶شهرداری تهران، اتوماسیون اداری و اسکن پرونده‌های شهرسازی مربوط به شهروندان انجام شده و طرح به صورت آزمایشی در حال انجام است تا پس از طی مراحل آزمایشی و بررسی و رفع نقایص موجود در مناطق دیگر شهرداری نیز به تدریج اجرا شود.

کد خبر 22811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز