دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاطرات علی جنتی، وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این مؤسسه در ادامه معرفی و شناخت هرچه بیشتر مخاطبان و علاقمندان با خاطرات اعضای دولت یازدهم، این بار اقدام به معرفی کتاب خاطرات علی جنتی (وزیر ارشاد) کرد.

یکی از دلایل گستردگی مطالعه و بررسی درباره علل و عوامل پیروزی، وسعت اطلاعات و منابع در این زمینه است که عمده این منابع در خاطرات شخصیت‌ها و گروه‌هایی یافت می‌شود که در دوره پهلوی دوم از نزدیک شاهد جریان‌های سیاسی بوده، یا خود در کانون آن قرار داشته‌اند. خاطرات و اسناد، دو پایه اساسی برای بررسی دقیق و همه جانبه علل پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حساب می‌آید.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با وقوف به اهمیت خاطرات، در تدوین تاریخ مبارزات ملت مسلمان ایران، با دعوت از مبارزان، زندانیان و کلیه کسانی که یا با رژیم پهلوی اصطکاک داشته، یا اخبار و اطلاعات مستند و موثقی از ساختار سیاسی و نظامی آن دارند می‌کوشد تا همه منابع و مراجع تاریخ انقلاب اسلامی را در اختیار علاقه مندان این موضوع قرار دهد.

خاطرات شخصیت‌ها یکی از منابع عمده ی بررسی تاریخ انقلاب است و اهمیت کتاب خاطرات علی جنتی که تألیف سعید فخر زاده می‌باشد و قبلا توسط این مرکز چاپ گردیده است را چنین می‌توان خلاصه نمود:

فصل اول توصیف رویدادهای قیام پانزده خرداد و دستگیری و آزادی و سپس تبعید امام خمینی(ره)، فعالیت های سازمان مجاهدین خلق، حسینیه ارشاد و سخنرانی های دکتر شریعتی و نیز مبارزات روحانیون علیه رژیم پهلوی است. در فصل دوم خاطرات راوی در فلسطین و لبنان و مبارزان ایرانی در این دو کشور بیان گردیده است. فصل سوم به رویدادهای پس از انقلاب، به خصوص تاُسیس حزب جمهوری مربوط می‌شود. از آنجا که راوی در بسیاری از رویدادهای فوق حضور مستقیم داشته، خاطرات بسیار ارزشمندی را بیان نموده که در آثار دیگر نمی‌توان به چنین اطلاعاتی دست یافت.

کد خبر 227605
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز