همشهری آنلاین: مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با اشاره به محدود شدن فعالیت‌های کشورهای غربی برای مهار این بحران به احضار سفیر و صدور بیانیه گفت: اساساً کشورهای اروپایی و آمریکا خود در تشدید بحران داخلی مصر دست دارند و فعالیت‌های دیپلماتیک آنان پوششی بر این نقش آنان در پیش‌آوردن این وضعیت اسفناک است.

محمد علی تسخیری

آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد تحولات تأسف‌بار جاری در کشور مصر با اشاره به محدود شدن فعالیت‌های کشورهای غربی برای مهار این بحران به احضار سفیر و صدور بیانیه گفت: اساساً کشورهای اروپایی و آمریکا خود در تشدید بحران داخلی مصر، دست دارند و فعالیت‌های دیپلماتیک آنان پوششی بر این نقش آنان در پیش‌آوردن این وضعیت اسفناک است.

وی به علت این بحران‌آفرینی اضافه و خاطرنشان کرد: هدف غرب از ایجاد تنش در کشوری مانند مصر که در حوزه بیداری اسلامی قرار گرفته و انقلاب 25 ژانویه را پشت سر گذاشته است، تهی‌کردن بیداری اسلامی و مأیوس‌ساختن توده‌هایی است که بدان امید بسته‌اند.

آیت‌الله تسخیری هدف اصلی از توطئه‌های غرب در خاورمیانه را تأمین امنیت رژیم غاصب صهیونیستی برشمرد و گفت: درگیری‌ها و کشتارهایی که در مصر به علت درگیری دو طیف موافق و مخالف دولت‌ گذشته و کنونی، در سوریه از طریق فراهم‌کردن زمینه حضور تروریست‌ها و ارسال سلاح برای آنان و در لبنان به‌واسطه فعال‌بودن گروه‌های تکفیری صورت می‌گیرد، همگی در راستای حصول اطمینان از بقا و امنیت رژیم اشغالگر قدس است.

وی به نقش حساس و توانایی سازمان‌ها، نهادها و تشکل‌های غیر دولتی همچون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جلوگیری از گسترش بحران و وقوع جنگ داخلی در مصر اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه هر دو طرف درگیری راه را برای هرگونه میانجیگری طرف‌های خارجی بسته‌اند، البته در داخل خود مصر، برخی چهره‌های تقریبی کوشیدند طرح‌هایی برای این مشکل ارائه کنند اما با موفقیت همراه نبود.

دبیر سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان با استعانت از خدای متعال جهت اتمام خونریزی‌ها در مصر از علمای جهان اسلام خواست بسیج شده و با دخالت در این مسئله به حل و فصل آن کمک کنند.

کد خبر 227469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز