سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان در یک مطالعه جدید اظهار داشتند که در آینده می‌توان با مطالعه روی چشم‌ها احتمال ابتلا به سکته مغزی را در افراد مستعد ارزیابی کرد.

چشم

به گزارش ایسنا به نقل از شینهوا،‌ متخصصان علوم پزشکی دانشگاه ملی سنگاپور موارد ابتلا به سکته مغزی را به طور متوسط طی 13 سال در 2907 بیمار مبتلا به فشارخون بالا که سابقه سکته مغزی نداشتند، بررسی کردند.

در شروع این مطالعه از شبکیه هر کدام از بیماران عکس‌برداری شد و میزان آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی شبکیه مرتبط با فشارخون بالا موسوم به «رتینوپاتی فشارخونی» در این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه بررسی‌ها، 146 نفر از شرکت‌کنندگان به دلیل لخته‌های خونی و 15 نفر دیگر به علت خونریزی مغزی، سکته مغزی را تجربه کردند.

نتایج مطالعات نشان داد: احتمال سکته مغزی در بیماران با «رتینوپاتی فشارخونی» خفیف، حدود 35 درصد و در بیمارانی با «رتینوپاتی فشارخونی» شدید به طور متوسط 137 درصد بیشتر است.

«محمد کامران اکرام»، محقق ارشد این مطالعه گفت: تصویربرداری از شبکیه، شیوه‌ای آسان و مناسب برای بررسی رگ‌های خونی شبکیه است. اکرام همچنین تاکید کرد: هنوز زمان اعمال یافته‌ جدید در روش‌های بالینی نرسیده و مطالعات بیشتر برای تایید این یافته لازم است.

کد خبر 226870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز