همشهری آنلاین: وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات دولت یازدهم در دفاع از برنامه‎هایش گفت:با توجه به این که تخصص اصلی بنده مخابرات و الکترونیک بوده همواره در دوره‌ای کار سیاسی کردم دنبال این بودم که با مطالعه از تخصصم عقب نیفتم و آخرین تحولات را رصد می‌کردم. در صوت کسب رای اعتماد نمایندگان محترم می‌خواهم راه شهید قندی را ادامه دهم.

محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه های خود گفت: توسعه ICT یکی از اقداماتی است که باید در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار بگیرد. توسعه ICT منجر به ارائه خدمات و ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و رفت و آمدها می‌شود. همچنین این توسعه بهبود شاخص‌های محیط زیستی و سبب خلق کسب و کار و نیز ایجاد صنعت دائمی بر پایه علوم اجتماعی می‌شود.

وی افزود: در جهان امروز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخص‌های سنجش رشد و توسعه تلقی می‌شود.

اهم اظهارات واعظی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات به نقل از فارس از این قرار است:

  • (در توضیح برنامه‌های خود برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) تأمین حقوق ملی و مطالبات مردم و پاسخگویی به نیازهای آنها باید در اولویت قرار گیرد. همچنین تقویت فضای رقابتی در لایه‌های دسترسی به شبکه‌های تلفن ثابت، حضور فعال در مجامع بین‌المللی و تدوین نظامنامه فضای کسب و کار و تدوین روابط بین‌المللی برای ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی جزو برنامه‌های اصلی ما برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
  • دومین محور برنامه‌های ما در راستای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های شبکه‌ای و تامین پهنای باند اینترنتی است. همچنین توسعه متوازن شبکه اینترنتی سراسری به منظور خدمات مورد نیاز و با کیفیت است که همه اینها جزو برنامه جامع ارتباطات و فناوری اطلاعات و تامین زیرساخت‌ها به منظور پیاده‌سازی دولت الکترونیک است.
  • حمایت از فعالیت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات با مشارکت دانشگاه‌ها و حمایت از تولید ملی با مشارکت بنگاه‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از جمله برنامه‌های ما برای استفاده بهینه از فناوری‌های نوین به عنوان نیروی پیش‌برنده اقتصاد است که افزایش سهم ICT نیز در تولید ناخالص داخلی را در پیش دارد.
  • فراهم آوردن بستر مناسب برای دستیابی به علوم و فناوری‌های نوین نیز به منظور ارتقای اقتدار ملی و خدمات فضایی است.
  • محور چهارم برنامه‌های ما مربوط به ارائه خدمات به شهروندان و افزایش پهنای باند اینترنتی برای رفع نیازهای پژوهشگران، خانوارها و ایجاد دولت الکترونیک در حوزه‌های مختلف اجرایی مثل سلامت و آموزش الکترونیک است.
  • ساماندهی و گسترش خدمت پیوسته با رویکرد رقابتی برای تمام نقاط کشور به خصوص مناطق محروم و نواحی مرزی است که این کار به منظور کاهش شکاف الکترونیکی بین مناطق مختلف صورت می‌گیرد.
  • ارتقای ظرفیت و خدمات پستی با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی، توسعه خدمات پست بانک در روستاهای کشور و افزایش کیفیت توسعه خدمات از جمله برنامه‌های ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
  • از مجلس محترم بابت فرصتی که در هفته گذشته در اختیار بنده گذاشت سپاسگزارم. در صحبت با اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف چیزهای زیادی آموختم و تلاش می‌کنم پس از به دست آوردن رای اعتماد تمام آموخته‌هایم را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیاده کنم.
  • تشکر دیگر بنده از مجلس به خاطر اصلاح ماده 5 برنامه توسعه برای جلوگیری از ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال گذشته است. مخالفت با ادغام این وزارتخانه با 92 درصد آراء نشان دهنده محبت و اعتقاد نمایندگان به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
  • تصویب کلیات لایحه دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اقدام خوبی است که در صورت تصویب این لایحه کمک زیادی به این حوزه می‌کند و کلیات طرح جامع فناوری ارتباطات در آینده می‌تواند یک نقشه راه برای فعالان این حوزه باشد.
  • با توجه به تخصص اصلی و تحصیلی بنده در زمینه مخابرات و الکترونیک حضور من در عرصه سیاست خارجی فاصله‌ای بین من و این حوزه انداخت اما به دلیل علاقه و تخصصی که به این حوزه داشتم در تمام مدت فعالیتم در سیاست خارجی نیز عمدتا با این حوزه در ارتباط بودم و تحولات و فعالیت‌ها را رصد می‌کردم.
  • تجربه‌ای که در مخابرات داشتم بسیار بنده را علاقمند کرد تا با این تخصص پیش بروم و اتفاقا تغییراتی که در این حوزه اتفاق می‌افتد باعث می‌شد که خودم را به روز نگه دارم.
  • شما در ایران و دنیا کمتر وزارتخانه‌ای را پیدا می‌کنید که وزیرش تمام تخصص‌ها را داشته باشد.
  • امروز در این وزارتخانه با چهار تخصص ارتباطات و فناوری اطلاعات (IT) فضایی و پست روبرو هستیم که هر کدام از آنها زیربخش‌های تخصصی‌تری هم دارند. آنچه که من می‌توانم ادعا کنم این است که با مبانی این تخصص‌ها آشنا هستم و همچنین آخرین تحولات علمی آنها را مطالعه کرده‌ام و می‌توانم یک زبان مشترک با متخصصین کشور در این حوزه برقرار کنم.
  • من با خصوصی‌سازی موافق هستم و اگر اصل 44 قانون اساسی به درستی اجرا شود آن را به نفع کشور و در راستای توسعه و پیشرفت کشور می‌دانم.
  • صحبت‌های آقای نعمتی را می‌پذیرم. چرا که وظیفه ما این است که به مناطق محروم، کمتر توسعه یافته، مرزی و روستاها توجه ویژه‌ای داشته باشیم و عملکرد بنده در توجه به این مناطق مشخص است و حتما در برنامه خود این مورد را انجام خواهم داد.
  • بنای من بر این است که مسائلی که مرتبط با مخابرات است را اولا از طریق گفت‌وگو برطرف کنم و خوشبختانه بخشی از مخابرات که توسط ستاد اجرایی فرمان امام خریداری شده، در رأس آن آقای مخبر که فردی دلسوز و از خانواده مخابرات کشور هستند قرار دارند و با شناختی که از ایشان دارم انشاءالله مسائل را با همکاری برطرف خواهیم کرد.
  • اگر وضعیت پاسخگویی و روش مخابرات همانند گذشته باشد و نتوانیم مشکلات را با کمک آقای مخبر برطرف کنیم از شما نمایندگان محترم استمداد خواهیم کرد تا از طریق قانون این مسئله را سامان دهید.
  • نکته دیگری که آقای نعمتی بیان کرد بحث سازمان فضایی و مرکز تحقیقات مخابرات بود، که در این زمینه من با آقای رئیس‌جمهور مشورت کرده‌ام و ایشان گفتند که طبق قانون عمل کنید.
  • مشکل دیگری که مطرح شد در ارتباط با وضعیت نابسامان دبیرخانه شورای عالی مجازی است که مورد اعتراض بسیاری از نمایندگان است و این وظیفه بنده است که این مشکلات را برطرف کنم. طبق نظر رئیس‌جمهور این مسئله در اولویت کارها قرار خواهد گرفت.
  • من از صنایع ایران و کشورهای مختلف بازدید کرده‌ام و مواضع سیاسی بنده و خانواده‌ام مشخص است و از ابتدای نوجوانی با ورود به آمریکا عضو انجمن اسلامی آمریکا بودم و همواره رویکردی اعتدالی داشته‌ام.
  •   برخی این سوال را می‌پرسند که در سال 88 کجا بودید، من در جواب آنها می‌‌گویم که در این سال عضو هیچ ستادی نبوده‌ام ولی من نسبت به عملکرد آقای احمدی‌نژاد به خصوص در حوزه سیاست خارجه انتقاد داشتم و کمتر مصاحبه کردم و همواره به صورت محرمانه نظراتم را برای وی می‌فرستم.
  • آن چیزی که برای من در این وزارتخانه مهم است قانون و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری است.
کد خبر 226827
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز