همشهری‌آنلاین: تحصیلات وزیر ارتباطات یکی از مباحث جدی مطرح شده از سوی مخالفان واعظی در جلسه مجلس بود. علی زارعی که در قامت یکی از مخالفان واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات پشت تریبون مجلس رفت از نبود ارتباط میان تحصیلات واعظی و وزارت مربوط سخن گفت و از سوی دیگر کاتب در موافقت با واعظی از تحصیلات این وزیر پیشنهادی دفاع کرد و گفت: وزیر ارتباطات باید دیپلماسی بداند.

در ادامه روند کابینه پیشنهادی رئیس جمهور پس از وزارت آموزش و پرورش و علی نجفی، نوبت به محمود واعظی رسید تا برای دفاع از انتخاب حسن روحانی و به دست آوردن صندلی ریاست وزارت ارتباطات، به نظرات موافقان و مخالفانش گوش بسپارد.

نعمتی اولین نماینده‎ای بود که لب به انتقاد از نعمتی گشود و خطاب به واعظی گفت که شناختی که شما در دهه 60 از ارتباطات و فناوری دارید با امروز متفاوت است.

از سوی دیگر غلامرضا کاتب نیز در موافقت با واعظی برای ریاست بر وزارت ارتباطات گفت: آقای واعظی در سال‌های گذشته از پایین‌ترین تا بالاترین مسوولیت‌ها را در وزارت ارتباطات تجربه کرده و 10 سال سابقه اجرایی در حوزه مخابرات دارد. آیا چنین سابقه‌ای برای کسی که می‌خواهد وزارت را بر عهده بگیرد کافی نیست؟

اهم اظهارات مخالفان و موافقان ریاست محمود واعظی بر وزارت ارتباطات را در ادامه بخوانید:



















نمایندگان مخالف

بهروز نعمتی
نماینده اسدآباد

  • سوال اول من این است که شما به عنوان یک دیپلمات بین‌المللی شناخته شده‌اید و شناختی که شما در دهه 60 از مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارید، با امروز متفاوت است و ما فکر می‌کنیم که باید به گونه‌ای رفتار شود که تحولات اساسی و جدی که در مجموعه این وزارتخانه ایجاد شده را مدنظر قرار دهید.
  • دلیل بحث بنده این است که شما وقتی بعد از اینکه از وزارت ارتباطات فارغ شدید، فوق‌لیسانس و دکترای علوم سیاسی گرفته‌اید و از این در کل از این مجموعه منفک شدید که این موضوع بحث بسیاری از کارشناسان است، باید پاسخگوی آن باشید.
  • درخصوص بحث شورای عالی مجازی که ابلاغیه مقام معظم رهبری است و باید سیاستگذاری‌های آن در بخش مخابرات و ارتباطات صورت بگیرد، شما به صورت روشن و شفاف ورودی به آن پیدا نکرده‌اید و من فکر می‌کنم در این بخش مهم و استراتژی برای اعمال حاکمیت ورود پیدا کنید چراکه جزو وظایف ذاتی وزارتخانه شماست.
  • بیش از 50 درصد کشور ما را روستاییان تشکیل می‌دهند. ما نمی‌توانیم دلیلی بیاوریم که چون بخش خصوصی در بخش روستایی سرمایه‌گذاری می‌کند این موضوع از ما ساقط می‌شود و شما باید مشخص کنید که وظیفه دولت و وظیفه شما به عنوان وزیر پیشنهادی در این رابطه چیست.
  • میلیاردها تومان ودیعه مردم است که نزد مخابرات گذاشته شده، این پول حق‌الناس است و نباید آن را نادیده گرفت. میلیاردها تومان پول مردم نزد وزارت ارتباطات و مخابرات است که پول و سود آن باید به مردم برگردانده شود و شما باز هم در برنامه خود اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اید.
  • آیا امروز معتقد به توسعه هستید یا خیر؟ اگر قرار است به عنوان حاکمیت، حاکمیت کنیم، قطعا نیازمند اپراتورهای دیگر هستیم و امروز واقعیت این است که نظارتی بر این موضوع وجود ندارد و شما نیز به عنوان وزیر ارتباطات به این موضوع نپرداختید.
  • سهم جمهوری اسلامی از فناوری ارتباطات و اطلاعات را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا در خود می‌بینید این سهم را افزایش دهید؟
  • موضوع مورد توجه دیگر اجرای ماده 86 بودجه درخصص رسیدگی به حقوق کارگزاران است. آنها سال‌هاست که سرگردان هستند و متاسفانه هیچ‌گاه دولت مصمم به رفع مشکلات آنها نبوده است. حال من از شما می‌پرسم آیا رویه و منش شما همین‌گونه است و یا به آنها رسیدگی می‌کنید؟
  • باید به رایتل و مشکلات در این خصوص رسیدگی شود.

علی اصغر زارعی
نماینده تهران

  • آقای واعظی از سال 58 تا 65 به مدت هفت سال در مخابرات بود اما از سال 65 تا 92 که حدود 27 سال از آن می‌گذرد در مسائل روابط بین‌الملل و عرصه‌های ‌سیاسی فعالیت داشته است.
  • بنابراین تجربیات وی تا در مقطع کارشناسی در زمینه مخابرات بوده و در مقاطع تکمیلی در زمینه علوم سیاسی فعالیت داشته است لذا می‌خواهم نتیجه‌گیری کنم که تخصص وی برای مجموعه صنایع مخابرات با تحصیلاتش که در دوران قبل از انقلاب بوده است، کافی نیست. حتی وی آشنایی اولیه با مبانی کارآمد در عرصه مدیریت عالی این صنعت ندارد.
  • بعید می‌دانم وزیر پیشنهادی معرفی شده برای تصدی وزارت ارتباطات تا به حال از چند کارخانه در زمینه صنایع الکترونیک بازدید داشته و یا حتی با مدیران آنها تماسی داشته باشد چرا که در این چند روز اخیر برخی از مدیران کارخانه‌های مربوط به این صنایع در تماسی گله‌مندی خود را مطرح کرده‌اند که در کشور افرادی داریم که چندین سال در دانشگاه‌ها در رشته‌های مخابرات‌،الکترونیک و سخت‌افزار تحصیل کرده‌اند چرا نسبت به این تخصص‌ها بی‌اعتنایی می‌شود در هر حالی که این افراد آدم‌های شناخته شده در بحث تجارت الکترونیک هستند.
  • وزیر پیشنهادی ارتباطات در مسائل سیاسی منطقه و دنیا تسلط دارد. حتی مطرح شده که وی ممکن بود به عنوان وزیر امور خارجه مسوولیت داشته باشد اما وقتی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شد هم برای خود وی قدری تعجب‌برانگیز بود و هم برای متخصصین کشور.

 





















نمایندگان موافق

غلامرضا کاتب
گرمسار و آرادان

  • آقای واعظی در سال‌های گذشته از پایین‌ترین تا بالاترین مسوولیت‌ها را در وزارت ارتباطات تجربه کرده و 10 سال سابقه اجرایی در حوزه مخابرات دارد. آیا چنین سابقه‌ای برای کسی که می‌خواهد وزارت را بر عهده بگیرد کافی نیست؟
  • ایشان هم تحصیلاتی در زمینه الکترونیک و مخابرات دارند و هم مدرک تحصیلی در زمینه روابط بین‌الملل که هر دوی این‌ها برای تصدی وزارت ارتباطات لازم است.
  • باید به این مساله توجه کرد که ماهیت مسوولیت وزیر دوگونه است؛ یکی مسوولیت تخصصی در وزارت و دوم موقعیت وزیر در درون کابینه که باید همگام با دولت حرکت کند.
  • اولین بار مجوز ایجاد ارتباطات تلفنی روستایی در سال 58 توسط همین آقای واعظی از مجلس گرفته شد و اجرای آن در سال 59 آغاز شد و این موضوع نشان می‌دهد که آقای واعظی توسعه را مسوولیت اصلی خودش می‌داند.

رمضانعلی سبحانی‌فرد؛
نماینده سبزوار

  • آقای واعظی فردی متخصص‌،‌متدین و موثر و پرتلاش است و پیشتاز بازسازی مخابرات از ابتدای پیروزی انقلاب است در حالی که برنامه‌ریزی و مدیریت این بخش توسط کارشناسان خارجی انجام می‌شد او به این بخش ورود پیدا کرد و با تخصصی که در آن زمان در لیسانس برق،‌فوق‌لیسانس الکترونیک و دانشجوی مخابرات داشت با استفاده از نیروهای متخصص داخلی و تربیت آنها شروع جدیدی برای زیرساخت‌ها و خدمات به نقاط مختلف کشور بود.
  • شما می‌گویید تخصص ایشان در زمانی بود که ما Maine frame داشتیم در حالی که ایشان در آن مقطع طراحی دیجیتال داشت. نمایندگانی که از استان فارس هستند می‌دانند صنایع الکترونیکی شیراز در زمان ایشان طراحی شد که در آن زمان بیش از 5 هزار نفر در آنجا اشتغال داشتند.
  • شما می‌گویید در این هشت سال این بخش رشد داشته؛ در دو ماه پیش ما به همراه اعضای کمیسیون صنایع به بازدید صنایع مخابراتی که تا قبل از سال 84 ،‌ سه هزار شاغل داشت رفتیم. امروز 500 نفر در آنجا مشغول به کار هستند و صندوق صدقات تولید می‌کنند که جای تاسف دارد. آن زمان بحث دیجیتال طراحی شد و امروز این دو شرکت با 5 هزار جمعیت تعطیل شدند.
  • در صنایع مخابرات 500 نفر مشغول به کارند که متاسفانه صندوق صدقات تولید می‌کنند
  • برنامه‌ریزی ایشان حول محور سند چشم‌انداز توسعه بوده است. ایجاد شبکه ملی اطلاعات در صدر ماده 46 آمده است که ایشان هم به خوبی به آن پرداخته است. ایجاد شبکه ملی اطلاعات بسیار مورد توجه و تاکید رهبری قرار گرفته و باید تا پایان سال گذشته انجام می‌شد اما معطل مانده است.
  • توجه به پهنای باند و اینترنت پرسرعت با استفاده از مشارکت بخش خصوصی با تقویت و کنترل نظارت حاکمیت، توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها با مشارکت بخش خصوصی از موارد مورد اشاره در برنامه وزیر پیشنهادی است. اعتباراتی که در اختیار این وزارتخانه گذاشته‌ایم کفاف این سرمایه‌گذاری‌های را نمی‌کند مگر اینکه بخش خصوصی وارد شود و سرمایه‌گذاری کند منتهی در بخش زیرساخت‌ها تا به حال بخش خصوصی ورود پیدا نکرده است.

باقر حسینی
نماینده زابل

  • ایشان از سال 58 که وارد وزارت ارتباطات شدند با چالش‌های مختلفی نظیر خروج دوهزار مستشار خارجی و جایگزینی مهندسان و متخصصان داخلی مواجه بود، ضمن آنکه ایشان با تشکیل شورای برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات از شخصیت‌هایی بودند که در شکل‌گیری این وزارتخانه در قالب جدید موثر بودند.
  • سابقه مثبت ایشان در وزارت خارجه در سمت‌های مهمی چون معاونت اروپا و آمریکا و معاونت اقتصادی و همچنین تجربه و شناخت خوب‌شان از تحولات و رخدادهای جهانی فرصتی است تا با پرداختن به مسائل بین‌المللی و حضور موثر در مجامع و مراکز تصمیم‌گیری به دفاع از حقوق کشور در موضوعاتی مثل فضای فرکانسی، مدارات ماهواره‌ای و منابع اینترنتی اقدام کنند.
  • مهمترین نقطه قوت برنامه ایشان توجه به اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه است بنابراین مخالفانی که معتقد بودند برنامه ایشان جامعیت ندارد باید این نکته را مدنظر قرار دهند که نمی‌شود مخالف اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه برنامه ارائه کرد. اما نکات دیگر در برنامه ایشان توجه به توسعه زیرساخت‌ها، توسعه تحقیقات و صنایع بومی، ارتقا سطح آموزشی وتامین دسترسی بهتر به منابع ارتباطاتی است که هر کدام به عنوان یک نکته مهم و مثبت قابل دفاع است.
  • حفظ حقوق شهروندان و حاکمیت و بازنگری این بخش است که از طریق اجرای صحیح اصل 44 و شفاف‌سازی قلمرو و مراکز تصمیم‌گیر در این حوزه امکان‌پذیر است و در برنامه‌های پیشنهادی ایشان نیز به خوبی وجود دارد. همچنین توجه به مناطق مرزی و محروم در توسعه زیرساخت‌ها و فیبر نوری نیز بسیار مهم است که ایشان از آن غافل نشدند. یکی دیگر از محورهای مهم برنامه‌های آقای واعظی توسعه صنعت بر مبنای فناوری داخلی است و در خصوص بومی‌سازی که با حمایت از تولید داخلی می‌توان به آن رسید.
  • ارائه مقالات علمی و شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی برای یک فرد کفایت می‌کند تا میزان علاقه و توانمندی‌اش را در آن حوزه نشان دهد و جناب آقای واعظی با حضور مستمر و علمی خود در این مجامع توان خود را در توجه علمی و اشراف تخصصی به حوزه ارتباطات اثبات کردند.
کد خبر 226820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز