سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: قاضی دادگاهی در تگزاس به پدر و مادر یک کودک هفت ماهه دستور داد نام این پسربچه را از مسیحا به مارتین تغییر دهند، زیرا این نام به عیسی مسیح، پیامبر مسیحیان جهان اختصاص دارد.

کودک

براساس گزارش تلگراف، پدر و مادر این نوزاد که مسیحا دوشاون مارتین نام داشت برای ایجاد تغییراتی در نام خانوادگی نوزاد به دادگاهی در تنسی رفته بودند اما لو آن بالیو قاضی دادگاه حمایت از کودکان دستور داد که اسم کوچک این نوزاد نیز تغییر پیدا کند.

این در حالی‌است که براساس گزارش مدیریت امنیت اجتماعی آمریکا، تاکنون این نام بر روی هفتصد کودک آمریکایی گذاشته شده است. این قاضی حکم خود را بر این اساس صادر کرد که نام مسیحا ممکن است در آینده این نوزاد را با مشکلاتی مواجه سازد در حالی که اختیاری در انتخاب نام خود نداشته است.

از این رو این قاضی دستور داد نام این نوزاد به مارتین دشان مک کالو و افزود که مسیحا لقبی است که تنها برازنده یک نفر یعنی عیسی مسیح پیامبر مسیحیان است.

درواقع لیستی از نام‌های ممنوعه درجهان وجود دارد که پدر و مادرها اجازه استفاده از آنها را برای نامگذاری فرزندان خود ندارند. زیرا با جنسیت آنها همخوانی ندارد یا در بزرگسالی موجب شرم یا دردسر آنها خواهد شد.

دیگر نام‌های ممنوع در کشورهای جهان

بلیر یکی از این نام‌ها است. در اوایل سال 2013 دختری از اهالی ایسلند توانست این نام را برای خود حفظ کرده و رای دادگاه را به نفع خود تغییر دهد. این نام که در زبان ایسلند به معنی نسیم خنک است اسمی مردانه به شمار می‌رود. براساس قانون‌های ایسلند نام کودکان باید مانع از شرمساری کودکان شود و بر اساس قانون‌های خاص گرامری انتخاب شود.

در موردی دیگر کمتر از یک سال پس از وقوع حملات 11 سپتامبر زوجی ترک در آلمان قصد داشتند نام فرزند خود را اسامه بن‌لادن بگذارند که مقامات آلمانی مانع از انجام این‌کار شدند. قانون آلمان درزمینه نام‌گذاری به پدر و مادرها می‌گوید که نام باید با توجه به جنسیت کودک انتخاب شده و مانع از تحقیر کودک شود. هیتلر نام ممنوعه دیگری است که در لیست سیاه نام‌های آلمانی قرار گرفته‌است.

فورریل (4Real) یکی از نام‌های عجیبی است که استفاده از آن در کشور نیوزیلند ممنوع است. خانواده‌ای قصد داشتند نام فرزند خود را 4real. بگذارند که دولت به دلیل عجیب بودن این نام مانع از این کار شد. خانواده نیوزیلندی دیگری نیز قصد داشتند نام فرزند خود را لوسیفر (یکی از نام‌های شیطان) بگذارند که به دلیل آزار‌دهنده بودن این نام، دولت بار دیگر از استفاده از آن جلوگیری کرد.

گشر نام عجیب دیگری است که یک مادر در نروژ آن را برای فرزند خود انتخاب کرده بود و به دلیل اینکه نتوانسته بود جریمه انتخاب نام عجیب برای کودکش را پرداخت کند به زندان افتاده بود. این زن نروژی ادعا کرده بود که در خواب به او الهام شده نام گشر به معنی پل را برای فرزند خود انتخاب کند. نروژ نیز از جمله کشورهایی است که از لیست نام‌های ممنوعه برخوردار است.

Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116 یکی از عجیب‌ترین نام‌هایی است که ممکن است کسی بخواهد آن را برای فرزندش انتخاب کند، این نام که آلبین تلفظ می‌شود! در اعتراض به قانون نام‌گذاری کودکان در سوئد ابداع شده‌است. سوئدی‌ها که قصد نامگذاری فرزند خود را دارند و یا می‌خواهند نام خود را تغییر دهند باید نام‌هایی واضح را انتخاب کرده و صحت آن را با مقامات مالیاتی سوئد کنترل کنند. از دیگر نام‌های ممنوع در سوئد متالیکا، ایکیا و Q است.

دیمن نامی است که خانواده‌ای فرانسوی آن را از روی شخصیت سریالی تلویزیونی برای فرزندشان انتخاب کردند اما با شکایت مقامات فرانسوی مواجه شدند.براساس بند 57 قانون شهروندی فرانسه زمانی که یک نام یا ترکیبی از نام‌ها با منافع کودک در تضاد است،‌ مسئول نامگذاری باید آن را به مقامات گزارش داده و خانواده را به دادگاه خانواده هدایت کند. در سال 2000 دادگاه مانع از این شد که خانواده‌ای نام دختر خود را مگان رناد بگذارند زیرا به گفته دادگاه این نام تلفظی مشابه نام خودروی رنوی مگان داشت.

"تالولا از هاوایی سلام می‌کند" (Talula Does The Hula From Hawaii) نام کودک 9 ساله‌ای در نیوزیلند بود که برای جلوگیری از نیشخند شدن توسط همکلاسی‌هایش نام خود را K گذاشته بود. در نهایت وی با حمایت دادگاه توانست نام خود را تغییر دهد.

کد خبر 226806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز