سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت فردا ( ۲۳مردادماه) برگزار خواهد شد، آنطور که مسئولان از این جشنواره سخن می‌گویند امسال جشنواره با بودجه کافی برگزار می‌شود.

 بودجه کافی این جشنواره را باید در حضور گروه‌های موسیقی پاپ ایرانی، 2گروه ایرانی بخش‌های مختلف و شهرستان‌های جدید در این دوره دید. پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در بهشت زهرا(س) در جوار حرم حضرت امام(ره) با اجرای سرودی براساس شعر عبدالجبار کاکایی و آهنگ شهروز حقی آغاز می‌شود. پس از آن موسیقی مقاومت در شهرهای کرمان، ایلام، شیراز، کرمانشاه و اهواز برگزار خواهد شد. تفاوت این دوره از جشنواره با دوره‌های قبلی را می‌توان در میزبانی برج میلاد از اجرای کنسرت‌ها و اجرای موسیقی میدانی در 3نقطه تهران یعنی تئاتر شهر، پارک ملت و بوستان ولایت جست؛ امری که سال‌ها قبل تنها در کرمانشاه صورت می‌گرفت.

آنطور که دبیر جشنواره اعلام کرده در این دوره در بخش رقابتی 25اثر کلاسیک ایرانی، 26 اثر کلاسیک غیرایرانی، 25اثر پاپ، 42 ترانه از 13شاعر به دبیرخانه ارسال شده است که در هر بخش 6اثر انتخاب شده تا در سالن اصلی برج میلاد و تالارهای جنبی تا 26مردادماه روی صحنه بروند. اما این تنها تفاوت این دوره جشنواره موسیقی مقاومت با دوره‌های گذشته نیست. حضور موسیقی پاپ در جشنواره‌های دولتی موسیقی همواره با چالش روبه‌رو بوده‌است. در چندسال اخیر موسیقی پاپ از جشنواره موسیقی فجر به‌دلیل کیفیت پاپین حذف شد، اما این ژانر موسیقی به‌عنوان جذب در‌آمد و البته جذب مخاطب همواره در جشنواره‌های موسیقی فجر حضور داشته‌است. امسال موسیقی پاپ به جشنواره موسیقی مقاومت می‌آید تا رنگ و روی جشنواره تغییر کند. آنطور که ایسنا نوشته است محمد گلریز دبیر جشنواره درباره بخش پاپ جشنواره گفت: در زمینه‌ موسیقی پاپ نیز فعالیت‌های چشمگیری انجام شده است و رضا یزدانی، مازیار فلاحی، بابک جهانبخش، شهرام شکوهی و بهنام صفوی هر کدام اجرای زنده خواهند داشت و 3قطعه اجرا می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که 2قطعه با مضمون مقاومت ساخته شده و یک قطعه‌ دیگر را هم به انتخاب خودشان می‌خوانند.

اما این هم تمام تغییرات این جشنواره نیست. چند سال است که وعده بین‌المللی شدن جشنواره موسیقی مقاومت داده می‌شود اما هربار به‌دلیل کمبود بودجه این امر میسر نمی‌شود. اما به‌نظر می‌رسد که حضور طراد خواننده لبنانی و البته حضور خواننده پاپ ترکیه‌ای به اسم مورات ککیلی و اجرای کنسرت مشترکش با کامران رسول‌زاده نشانه‌ای است که دست مسئولان برگزار‌کننده برای بودجه- آن‌هم‌زمانی که دفتر موسیقی منتظر تغییرات جدید در دولت یازدهم است- باز است. اما نکته‌ای که در نشست مطرح شد این بود که چرا برای حضور گروه‌های مطرح موسیقی ایرانی هزینه نمی‌شود. گلریز در این مورد گفت: من خودم با تعدادی از این هنرمندان تماس گرفتم اما آنان نسبت به موسیقی مقاومت جبهه داشتند. به آنها گفتند از نظر بودجه هیچ مشکلی نداریم ولی آنها قبول نکردند و این جای تأسف دارد. بارها دیده‌ام که این هنرمندان در مصاحبه‌هایشان جبهه‌گیری کرده و نسبت به این موضوع انتقاد شدید می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که دبیر جشنواره موسیقی مقاومت فراموش کرده‌است که در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هنرمندان موسیقی چه درعرصه پاپ و چه در عرصه موسیقی سنتی آثاری را اجرا کردند که به دوران دفاع‌مقدس مربوط می‌شد و از سوی دیگر بارها هنرمندان موسیقی قطعاتی را در کنسرت‌های خود برای پاسداشت خون شهدا ساخته و اجرا کرده‌اند شاید عدم‌رغبت حضور هنرمندان در جشنواره موسیقی مقاومت را باید در عمر کم جشنواره و البته کیفیت آن جست؛ کیفیتی که باعث شده ارکسترهای دولتی هم به‌دلیل معوقه‌های خود حاضر به شرکت در جشنواره نباشند.

کد خبر 226777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز