یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطر افزایش میزان وقوع طوفان‌های شدید و گردباد‌ها به واسطه تغییرات آب‌وهوایی بارها مورد تاکید قرار گرفته‌است،‌اما ناسا به تازگی جنبه ترسناک دیگری از تغییرات اقلیمی را در مرکز توجه قرار داده و نسبت به آن هشدار داده‌است.

ناسا

براساس گزارش Cnet، توجه نسبت به اثر تغییران آب‌وهوایی در ایجاد گردباد‌های شدید و عظیم به ویژه پس از وقوع توفان کاترینا و خرابی‌های وسیع پس از آن در نیواورلئان و همچنین وقوع توفان سندی شدت گرفت.

اما ناسا می‌گوید گردباد‌های مارپیچی بزرگ تنها عوارض جانبی تغییرات آب‌وهوایی نیستند، آتش‌سوزی‌های گسترده را نیز باید به لیست این عوارض افزود.

ناسا براساس داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای آب‌وهوایی فیلم انیمیشنی را منتشر کرد که در آن میزان افزایش خطر آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال آمریکا طی قرن را می‌تواند شاهد بود.

با افزایش دمای بهار و کاهش مدت‌زمان ذوب شدن برف‌ها، میزان خشکی محیط افزایش یافته و به این شکل زمینه مناسب برای آغاز آتش‌سوزی زود‌هنگام و دیرپا فراهم خواهد آمد. همچنین وسعت آتش‌سوزی‌ها نیز در چنین شرایطی افزایش خواهد یافت.

به گفته کارل البوری کارمند خدمات جنگل‌ها در آمریکا مشاهده محوطه‌ای 100 هکتاری در حیات وحش بسیار غیر‌عادی است اما اکنون هرچند سال یکبار می‌توان یکی از این فضاهای خالی را مشاهده کرد،‌ زیرا آتش‌سوزی‌های بزرگ اکنون فراگیر شده‌اند.

کد خبر 226512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز