همشهری آنلاین: رسانه‌های خارجی از مخالفت مسکو با پیشنهاد وسوسه انگیز عربستان سعودی برای خرید تسلیحات به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در ازای کاهش حمایت روسیه از دولت بشار اسد و مذاکرات بان کی مون و لاوروف درباره سوریه خبر دادند.

پوتین پیشنهاد وسوسه انگیز سعودی ها را رد کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دیپلمات‌های عرب اعلام کردند که مسکو پیشنهاد وسوسه انگیز عربستان را برای خرید تسلیحات به ارزش 15 میلیارد دلار از روسیه با هدف تضعیف حمایت مسکو از دولت بشار اسد و مخالفت نکردن روسیه با قطعنامه های آتی شورای امنیت علیه این کشور رد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است این پیشنهاد در نشست 31 جولای (9 مرداد) ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان مطرح شد.

مقامات روسیه و عربستان هیچ کدام درباره این مذاکرات اظهار نظر نکردند، اما خبرگزاری فرانسه در گزارشی از جزئیات این مذاکرات و پیشنهاد وسوسه انگیز عربستان به مسکو پرده برداشت.

بندر بن سلطان در این دیدار اعلام کرد : در صورت موافقت پوتین با این پیشنهاد، عربستان هیچ قراردادی را امضا نمی کند که به منافع روسیه لطمه زده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس اجازه دهد تا رقیب روسیه در صادرات گاز به اروپا شوند.

وی ادعا کرد: رژیمی که به جای اسد می آید تحت کنترل عربستان سعودی بوده و به کشورهای خلیج فارس اجازه صدور گاز از سوریه داده نمی شود تا مبادا از میزان صادرات گاز روسیه کاسته شود.

یک دیپلمات عرب به خبرگزاری فرانسه گفت: پوتین به صحبت های سلطان بن بندر درباره خرید اسلحه در روسیه در ازای دست کشیدن روسیه از حمایت بشار اسد گوش داد و در نهایت به وی اعلام کرد سیاست کشورش درباره سوریه تغییر نمی کند.

رئیس سازمان اطلاعات عربستان نیز اظهار داشت : تنها گزینه برای خروج از بحران سوریه گزینه نظامی است و باید نتایج مذاکرات ژنو 2 را فراموش کرد، زیرا مخالفان در آن شرکت نمی کنند.

این گزارش درحالی منتشر می شود که دبیر کل سازمان ملل و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نیویورک درباره تحولات سوریه گفتگو کردند و بان کی مون در این دیدار بر لزوم یافتن یک راه حل سیاسی در این کشور تاکید کرد.

مذاکرات سازش خاورمیانه، اوضاع لبنان، افغانستان، خاورمیانه و آفریقای شمالی از محورهای دیگر این مذاکرات بود.

همچنین قرار است امروز جمعه وزرای دفاع و خارجه روسیه با همتایان آمریکایی خود در واشنگتن دیدار کرده و مقدمات نشست گروه 20 را که قرار است روزهای هفتم و هشتم سپتامبر در روسیه برگزار شود، فراهم کنند.

این مذاکرات در حالیست که اوباما دیدار خود با ولادیمیر پوتین را به خاطر اعطای پناهندگی روسیه به ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعاتی آمریکایی با وجود هشدارهای واشنگتن لغو کرده است.

کد خبر 226359
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز