پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه نماز عید فطر مستحب اما از مستحبات موکد و از شعائر مهم اسلام است گفت: نماز عید فطر، شرف پیامبر(ص) و خار چشم دشمنان و باعث ذلت و عامل مایوس کردن آنان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قم آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعد از ظهر پنجشنبه 17 مرداد ماه در آخرین جلسه تفسیر خود در حرم حضرت معصومه در ماه رمضان سال 92 هجری شمسی با اشاره به آخرین روز ماه رمضان گفت: امروز آخرین فرصت برای استغفار و توبه و تصمیم بر آینده خوب در اختیار ماست، خدا عنایات زیادی در ماه رمضان امسال نصیب ما کرد و وضع مملکت آرام بود، انتخابات به خوبی انجام شد و برنامه‌های بعد از آن هم با آرامش سپری شد. دو نعمت دیگر هم اینکه نه در اول ماه و نه در آخر ماه اختلافی میان مراجع نبود و همه از مزایا و برکات روزه و قرائت قرآن بهره بردند به ما عطا کرد.

وی با تاکید بر ضرورت پرداخت فطریه بیان کرد: فطریه را باید قبل از نماز عید پرداخت، «قد افلح من تزکی» اشاره به همین موضوع دارد که «تزکی» به فطریه اشاره دارد و «ذکر» به تکبیرات و «فصلی» هم اشاره به خواندن خود نماز دارد از این رو اگر نیازمندی را در نظر دارید قبل از نماز کنار بگذارید.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی مسایل شرعی عید فطر تصریح کرد: خلاف احتیاط است تا در این شهر نیازمندی است به جای دیگر فطریه را بفرستیم؛ همچنین زکات فطره را نمی‌توان برای ساخت و یا تعمیر مسجد پرداخت؛ کسانی که به واسطه عذری روزه نگرفته‌اند باید زکات قطره را پرداخت کنند.

وی افزود: زکات فطره را نمی‌توان به واجب النفقه مانند فرزند و پدر و مادر داد ولی می‌توان به خواهر و برادر و عموها و ... داد و به صورت هدیه هم می‌توان به ایشان داد.

وی کفاره روزه را برای هر روز هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر کسی عمدا روزه را خورده است کفاره یک روزش 60 هزار تومان است و باید به کسی داد که مطمئنا نان بخرد که می‌توان به دارالایتام و ... هم داد.

این مفسر قرآن تصریح کرد: نماز عید مستحب اما از مستحبات موکد و از شعائر مهم اسلام است و در این نماز می‌خوانیم «اللهم اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلت للمسلمین عیدا و ...» که مفهومش این است که نماز عید شرف پیامبر(ص) و خار چشم دشمنان و باعث ذلت و عامل مایوس کردن آنان است.

استاد برجسته حوزه علمیه از مسؤلان حرم مطهر و صدا سیما برای تولید و پخش برنامه‌های ماه رمضان قدردانی کرد و با اشاره به آیه 40 سوره احزاب اظهار کرد: آیه می‌فرماید پیامبر ختم انبیاء است و هر کس که بعد از او ادعای نبوت کند دروغگو و کذاب است.

وی با بیان اینکه جامعه بشری دائما در حال تغییر است اما چطور می‌شود دین ثابت باشد ادامه داد: جواب روشن به این سؤال آن است که انسان خواسته‌هایی مانند غذا و ... دارد که نیاز به آن‌ها(مانند غذا و ...) ثابت است اما نوع غذا عوض می‌شود؛ انسان نیاز به همسر دارد اما مراسم و جهیزیه‌ها و مهریه‌ها روز به روز عوض می‌شود اما اصل مسئله تغییر پیدا نمی‌کند.

این مفسر قرآن بیان کرد: در کنار این متغیرها ثابت‌هایی هم داریم و احکام اسلام هم همین طور است اصولی کلی و غیرقابل تغییر تا قیامت داریم؛ مثلا در عصر ما انواع شرکت‌ها به وجود آمده و معاملات تازه‌ای پیدا شده است که مشاع زمانی و بیع زمانی یکی از این نوع است؛ اسلام اصل کلی اوفوا بالعقود را مطرح می‌کند که قراردادها باید شفاف باشد و بر این اساس ما بیع زمانی را صحیح می‌دانیم بنابراین قواعد کلیه‌ای وجود دارد که در هر زمانی ثابت است.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اصل«لا ضرر و لا ضرار» تصریح کرد: اگر معالمه‌ای بکنید و اتومبیل را جایی پارک کنی که به دیگری ضرر بخورد ممنوع است قانون کلی لا ضرر و لا ضرار است اما مصادیق عوض می‌شود؛ بازار سیاه درست کنی که کاسبان جزء ساقط شوند و یا احتکار برای جلوگیری از رفع نیاز مردم حرام است.

این مرجع تقلید گفت: قانون داریم مبنی بر وجود حفظ نظم که کهنه نمی‌شود اما مقرارت آن در طول زمان عوض می‌شود از جمله قوانین راهنمایی و رانندگی که تخلف از آن حرام است و تعزیر مادی با عنوان جریمه بر آن هم درست است.

آیت‌الله العظمی مکارم با اشاره به خداحافظی امام سجاد(ع) با ماه رمضان در دعای 45 صحیفه گفت: ایشان می‌فرماید «سلام بر تو ای ماه بزرگ خدا ای عید اولیاء الله؛ سلام بر تو ای همنشین گرامی و ای بهترین ایام و بهترین ساعات، خداحافظ از تو که اعمال ما در این ماه گسترش یافت و ما به آرزوهایمان نزدیک شدیم، ای ماه نعمت، مغفرت، رحمت و عظمت خدا حافظ»؛ ما قدر تو را نشناختیم و اعمال ما ناقابل بود و امیدواریم که خدا اعمال ناقابل ما را به کرمش قبول کند.

کد خبر 226327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز