جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب موسیقار تبریز (غلامحسین بیگجه‌خانی) تألیف فرهود صفرزاده، توسط موسسه‌ی فرهنگی‌هنری ماهور منتشر شد.

به گزارش همشهری آنلاین موسیقار تبریز کتابی است درباره‌ی زندگی استاد بیگجه‌خانی و مروری بر وضعیت موسیقی تبریز در دوره‌ی پهلوی.

در مقدمه‌ی کتاب آمده است: « غلامحسین بیگجه‌خانی ، موسیقار تبریز است. واژه‌ی موسیقار ، معانی گوناگونی دارد: موسیقار یعنی موسیقی و موسیقار تبریز یعنی موسیقیِ تبریز. موسیقار یعنی مرد موسیقی‌دان و موسیقار تبریز یعنی مردِ موسیقی‌دانِ تبریز. موسیقار یعنی پرنده‌ای که آوازهای گوناگون برآرَد و موسیقار تبریز یعنی آنکه ققنوس‌وار زیست ، نواهای نابی را به ارمغان آورد و خاموش شد. موسیقار یعنی نوعی ساز و موسیقار تبریز یعنی آنکه چنان با سازش به یگانگی رسیده بود که خود ، چون سازی خوش‌صدا گشته و جز آوایی نغز ، نغمه‌ی دیگری از او شنیده نمی‌شد. غلامحسین بیگجه‌خانی عمری هنرمندانه زیست. او هنرمندی بود که خلاقیت وصداقت در مشیِ هنری و منشِ زندگی‌اش تنیده شده بود و نگارش و انتشار این کتاب ، بی هیچ ادعایی ، ادای دِینی است به او که موسیقی تبریز مدیونِ اوست. نمی‌گویم که موسیقی تبریز بی ‌او چه کم داشت ، می‌پرسم : موسیقی تبریز بی ‌او چه داشت!؟ »

کمبود منابع و اطلاعات درباره‌ی زندگی غلامحسین بیگجه‌خانی سبب شده است تا مطالب نادرست و مغشوشی درباره‌ی نحوه‌ی آموزش و منش هنری وی نوشته و منتشر شود. مهم‌ترین منابع کتاب موسیقار تبریز مصاحبه‌های او هستند که گردآوری شده‌اند و متن کامل آن‌ها نیز پیاده و چاپ گشته‌اند.

عکس‌ها و اسناد متنوعی در متن آمده‌ است که با عناوین و مطالب کتاب، تناسب دارند. جای امیدواری است که با چاپ این کتاب، از منظر پیراسته‌ای به زندگی استاد بیگجه‌خانی و فضای موسیقی تبریز در دوره‌ی پهلوی نگاه شود.

پیشتر کتاب‌های «هنرستان موسیقی تبریز» و «موسیقی ایران» از فرهود صفرزاده، مولف این کتاب منتشر شده بود.

موسیقار تبریز (غلامحسین بگجه خانی:  مولف/ فرهود صفرزاده /ناشر:انتشارات ماهور  ،قطع خشتی با کاغذ گلاسه و جلد شومیز با سلفون مات به همراه تصاویر/ قیمت :؟؟؟/ 96 صفحه.

کد خبر 226269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز