گروه اجتماعی: شغل خبرنگاری سخت و زیان آور قلمداد شده، اما هنوز مشخص نشده که خبرنگاری توانسته با تکیه بر این قانون بازنشسته شود یا نه؟

صمدالله فیروزی، عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، به ‌ فارس گفت: براساس قانون، حفاظت فنی‌ مشاغل سخت و زیان‌آور در وزارت کار تعریف شده است و برای انطباق مشاغل سخت و زیان‌آور شورایی برگرفته از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی و چند سازمان دیگر تشکیل می‌شود و در این شورا مشاغل مختلف با تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور تطبیق داده می‌شوند.

او با اشاره به اینکه مشاغل سخت و زیان‌آور در بیرون از سازمان تعریف می‌شود، ادامه داد: در یک رسانه و خبرگزاری افراد در بخش‌های مختلفی در حال فعالیت هستند که همه آنها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شوند. کارفرما باید در لیست حق بیمه خبرنگاران را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور معرفی کنند.

فیروزی توضیح داد: براساس قانون کارفرما تعهد دارد که وقتی مشاغلی سخت و زیان‌آور تعریف شد 4درصد بیشتر نسبت به پرداخت حق بیمه برای آن فردی که در شغل سخت گمارده شده است پرداخت کند و تأمین اجتماعی نیز متعهد شده است که برای اینگونه مشاغل به ازای هر یک سال، 1.5سال به پرداخت حق بیمه اضافه کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سازمان از رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که لیست خبرنگاران خود را مشاغل سخت و زیان‌آور به تأمین اجتماعی ارسال نمی‌کنند بازرسی می‌کند، گفت: سازمان حق ورود به حیطه کارفرما را ندارد، حداقل در یک خبرگزاری و رسانه خبری 300نفر مشغول به‌کار هستند که نمی‌توان از آن مجموعه بازرسی به عمل آورد.

پیش از این یکی از مدیران سازمان تأمین اجتماعی به خبرنگار همشهری توضیح داده بود که لزومی ندارد مسئولان روزنامه هر‌ماه برای خبرنگاران 4درصد حق بیمه اضافه را به‌حساب سازمان واریز کنند و مجموع این 4درصد هنگام بازنشستگی خبرنگاران از روزنامه و رسانه‌ها دریافت می‌شود تا مستمری بازنشستگی خبرنگاران جاری شود اما این بار فیروزی این گفته را نقض کرده و توضیح داده که 4درصد باید هر‌ماه از سوی رسانه‌ها واریز شود.

برخی خبرنگاران که با تکیه بر قانون سخت و زیان‌آور بودن شغلشان درخواست بازنشستگی از سازمان تأمین اجتماعی داشته‌اند با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند و سال‌هایی از سابقه‌شان مورد پذیرش کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور قرار نگرفته است و عملا از دریافت 30روز حقوق در ازای 25-20سال کار در شغل خبرنگاری بازمانده‌اند.

مشکل دیگری که دربازنشستگی با شرایط سخت و زیان‌آور خبرنگاری وجود دارد این است درصورتی که فردی با سابقه کار در شغل خبرنگاری در فعالیت دیگری مشغول شود ضوابط مشخصی برای محاسبه سنوات مورد نیاز بازنشستگی‌اش وجود ندارد. مثلا اگر فرد 10-7سال خبرنگار بوده و سپس کارمند یک مؤسسه شود، سوابق کاری‌اش چگونه حساب خواهد شد، ‌البته که سوابق خبرنگاری‌اش یک و نیم برابر می‌شود و مثلا به ازای10سال سابقه خبرنگاری 15سال بیمه‌پردازی‌ برایش محاسبه می‌شود اما این قسمت نخست ماجراست و معلوم نیست که فرد برای رسیدن به بازنشستگی چه مدتی باید در شغل کارمندی فعالیتش را ادامه دهد و نکته آخر اینکه اینگونه افراد مشمول قوانین شرط سنی خواهند شد و چنانچه سابقه‌ بیمه‌پردازی‌شان حتی به حد نصاب 30سال هم برسد اگر 50سال سن نداشته باشند بازنشسته نخواهند شد. چالش‌های پیش روی سخت و زیان‌آوری شغل خبرنگاران بیشتر از آن است که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بتوانند به اجرای چنین قانونی دل خوش کنند.

کد خبر 226002
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز