گروه شهری: در پانصد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهرتهران، یک فوریت طرح «واگذاری سوله‌های بحران به سازمان مدیریت بحران»، «طراحی و احداث بوستان دانش و طبیعت» و همچنین نامگذاری بوستانی در محدوده منطقه 3شهرداری به نام علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهرتهران، در ابتدای جلسه مهدی چمران رئیس شورا با اشاره به آغاز دوره یازدهم ریاست‌جمهوری برای رئیس‌جمهور جدید آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدوارم خداوند ایشان و تمام همکارانشان و مسئولان را در مسیر حق و عدالت هدایت بفرمایند.

واگذاری به بخش خصوصی

اولین موضوع مورد بررسی در این جلسه طرح دوفوریتی بود که براساس آن تمام سوله‌های بحران مناطق 22گانه شهر تهران در اختیار سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران قرار گیرد. حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: این سوله‌ها با هدف بهره‌برداری در مواقع بحرانی ساخته شد و آن زمان به ناچار به‌دلیل کمبود فضاهای ورزشی بانوان اجازه داده شد تا درمواقع عادی از سالن‌های آن جهت ورزش بانوان استفاده شود که این تصمیم درستی بود اما متأسفانه اکنون تعدادی از این سالن‌ها به پیمانکاران ورزشی و بخش خصوصی واگذار شده که این موجب می‌شود از لحاظ حقوقی این سالن‌ها در اختیار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نباشد.

معصومه آباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در مخالفت بااین طرح گفت: آوردن این موضوع به‌عنوان یک طرح ضرورتی ندارد چراکه 54سالنی که به‌عنوان مجموعه الزهرا در اختیار ورزش بانوان است در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته و این سالن‌ها تنها به‌دلیل کمبود فضای ورزشی بانوان و نیز مسقف‌بودن مورد استفاده بانوان قرار می‌گیرند. آباد با اشاره به صحبت‌های شکیب درخصوص معطل ماندن برای کلید گفت:

این موضوع برای خانم‌هایی که از این سالن‌ها استفاده می‌کنند نیز وجود دارد چرا که آنها صبح‌ها باید منتظر باشند تا در سالن‌ها باز شود. وی ابراز نگرانی کرد که با این طرح دوفوریتی کاربری ورزشی سوله‌های بحران از بانوان گرفته شود که این برای جمعیت بانوان مشکل‌زاست. پروین احمدی‌نژاد نیز در موافقت با این طرح دوفوریتی گفت: مشکل همین کلید است، چراکه صبح‌ها خانم‌ها برای استفاده از سالن ورزشی منتظر کلیدند و درزمان وقوع بحران نیز همین مشکل خواهد بود.

طرح ناپخته است

علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این گزارش مدیریتی است و نباید به‌صورت دوفوریتی مطرح شود گفت: بهتر بود مسئولان سازمان ورزش نیز در این جلسه حضور داشتند و گزارشی از سالن‌های الزهرا می‌دادند. دبیر با اشاره به اینکه این طرح ناپخته است اظهار داشت: در هر منطقه یک سوله به‌طور کامل برای بحران تجهیز شده و مدیریت آن نیز دراختیار سازمان بحران است اما متأسفانه برخی سوله‌های بحران را مناطق شهرداری گرفته‌اند و آنها را به‌دلیل کمبود فضا به مدیریت محله واگذار کرده‌اند.

مهدی چمران نیز با اشاره به اینکه این سوله‌ها برای مواقع بحرانی ساخته شده، اظهار داشت: اصل کاربرد این سوله‌ها بحران است اما به‌خاطر اینکه بلااستفاده نباشند مصوب کردیم که سالن‌های آن چندعملکردی باشند که بسیار خوب است. اما این شرایط نباید به‌گونه‌ای باشد که شرایط بحران بودن آن از بین برود.

چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه طبق این طرح اصلا به ورزش خانم‌ها ایرادی گرفته نشده و من معتقدم هر 110سوله در اختیار ورزش بانوان قرار بگیرد، افزود: ما تنها می‌خواهیم متولی این سوله‌ها مشخص شود و بدانیم کلید دست چه‌کسی است. به گفته چمران برخی از این سالن‌ها تبدیل به انباری شده است که این اشتباه است و باید ساماندهی شود.

هادی ساعی عضو هیأت رئیسه شورای شهرتهران با اشاره به مصوبه قبلی شورای شهرتهران مبنی بر استفاده بانوان از سوله‌های بحران جهت ورزش گفت: سؤال من این است که چرا مصوبه شورا اجرایی نشده و از 110سالن تنها 54سالن آن در اختیار ورزش بانوان است.

لزوم تدوین دستورالعمل بهره‌برداری

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه قبلی شورا مبنی بر استفاده از این سوله‌ها جهت ورزش بانوان اظهار داشت: ما اکنون ‌بایستی دستورالعمل نحوه بهره‌برداری از سوله‌های بحران را با همکاری مدیریت بحران و سازمان ورزش تدوین کنیم و آن را به‌عنوان یک سند ابلاغ کنیم تا مشکلات موجود حل شود. در ادامه جلسه نادی، قائم‌مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران گفت:

از نظر آماری 99پایگاه فعال در سطح شهر وجود دارد که 74سالن آن پایگاه چندمنظوره برای 30کارکرد تعریف شده است که مهم‌ترین آنها ورزش بانوان است. نادی اظهار داشت: متأسفانه در برخی از مناطق سوله‌ها تبدیل به انبار شده است که از نظر اجرا کاربری این سوله‌ها به انحراف رفته است. وی در پایان تأکید کرد سوله‌های بحران باید در اختیار سازمان مدیریت بحران باشد تا بتواند این مشکلات را مدیریت کند وکاربری آنها را به دستورالعمل اولیه برگرداند.

کد خبر 225876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز