گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیتی سازمان ثبت احوال درباره اصلاح الگوی جمعیتی کشور گفت: ما می‌خواهیم به حالت تعادل و سطح جانشینی که همان 2فرزند در هر خانواده است، برسیم.

البته جمعیت‌شناسان 2.5 فرزند را هدفگذاری کرده‌اند که ریسک آن هم پایین می‌آید.علی‌اکبر محزون که در نخستین روز از آغاز به‌کار دولت یازدهم چنین گفت، نخستین منبع رسمی‌ای است که از زمان تغییر سیاست‌های جمعیتی از «کنترل جمعیت» به «افزایش جمعیت»، خانواده 2فرزندی را راهکار بازگشت به حالت تعادلی جمعیت می‌داند.

این در حالی است که رئیس جدید مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در واپسین هفته‌های کاری دولت دهم، گفته بود: به‌طور متوسط هر خانواده ایرانی باید 5 تا 6 فرزند داشته باشد.علی سنگی 11اردیبهشت 92درحالی‌که حکم خود را به‌عنوان رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت از معاون وزیر بهداشت دریافت کرد، در نخستین اظهارنظر خود پس از تصدی ریاست مرکز سلامت خانواده چنین گفت.

پیش از او هم معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفته بود: توقع وزارت بهداشت این است که هر خانواده ایرانی بیش از 2فرزند داشته باشند اما عواملی مثل افزایش سواد و اشتغال زنان مانع رشد جمعیت است. فاطمه رخشانی به فارس گفت: ‌سیاست جمعیتی وزارت بهداشت دقیقاً در مسیر سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری است و قطعاً از این پس با رویکرد جدیدی وارد این موضوع می‌شویم.

50سال پیش اروپا

دیروز اما محزون مدیرکل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیتی سازمان ثبت احوال مسئله کاهش رشد جمعیت در ایران را چنین تحلیل کرد: در حال حاضر و در ابتدای راهی قرار داریم که کشورهای اروپایی و غربی 50سال پیش در آن قرار داشتند اما می‌توان از تجربیات خوب و موفق آنها در این زمینه استفاده کرد. سیاست‌های کشورهایی مانند فرانسه، دانمارک و آمریکا پس از چندین سال و در دهه 80 و 90 نتیجه بخش بود و سرانجام توانستند به موفقیت نسبی در این زمینه دست پیدا کنند به‌طوری که در فرانسه میزان باروری به سطح جانشینی رسید. به گفته محزون، چنانچه از هم‌اکنون برنامه‌ریزی بلندمدت و مناسبی با استفاده از نظر متخصصین و صاحب‌نظران انجام شود می‌توان جلوی این توقف رشد را گرفت اما در غیراین صورت دیگر برگشتی در کار نیست.

تأسیس یک نهاد تخصصی

مدیرکل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیتی سازمان ثبت احوال همچنین از آمادگی سازمان ثبت‌احوال برای ایجاد نهاد تخصصی برای مدیریت جامع جمعیت در کشور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه ثبت احوال دارای پایگاه جمعیتی است، آمادگی دارد که دبیرخانه این نهاد تخصصی را به‌عهده گیرد و آمارهای لحظه به لحظه جمعیت را ارائه دهد.محزون خبر داد: ثبت احوال پیشنهاد ایجاد این نهاد تخصصی را از طریق وزارت کشور به دولت اعلام کرده است.

کد خبر 225864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز