چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه سال 95 و 96 پیک مصرف مواد مخدر در کشور خواهد بود، اظهار کرد: پس از آن با کم شدن نرخ بیکاری و تا سال 1400 مصرف مواد مخدر در کشور به وضعیت تعادلی خواهد رسید.

اعتیاد مواد مخدر معتاد

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، به تحلیلی که توسط پژوهشگران در مورد وضعیت و میزان مصرف مواد مخدر در سال‌های آتی کشور انجام شده است، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بر اساس شاخص‌های فعلی، مصرف مواد سه تا 3.5 درصد جمعیت کشور است، اما در سا‌ل‌های 95 و 96 و بر اساس همین شاخص‌ها میزان مصرف مواد مخدر به پنج تا هفت درصد جمعیت کشور می‌رسد.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه پس از سال 95 و 96 نرخ بیکاری در کشور پایین می‌آید، بیان کرد: دلیل این موضوع آن است که جوانانی که سال‌های پیش پشت کنکور بوده، مشکل کنکورشان رفع شده و کم‌کم برای اشتغال جذب می‌شوند، اما در حال حاضر به دلیل وجود مشکل بیکاری، با نزدیک شدن به سال‌های 95 و 96 با پیک مصرف مواد مخدر مواجه خواهیم شد، چرا که بیکاری رابطه مستقیمی با اعتیاد دارد.

براتی سده ادامه داد: هم اقتصاددانان و هم جامعه‌شناسان معتقدند پس از سال 96 مشکل بیکاری در کشور کم شده و مصرف مواد مخدر کم کم به نقطه تعادل خود می‌رسد.

به گفته وی، قیمت مواد در کشور در سال‌های آینده یا با همین وضع موجود ادامه می‌یابد و یا اینکه ارزان‌تر می‌شود، بنابراین فروشندگان برای داشتن درآمد ثابت خود، عده بیشتری را به دایره مصرف مواد می‌کشانند، چرا که بنابر اصل تله‌های اجتماعی، زمانی که قیمت مواد مخدر پایین می‌آید، باید دایره مصرف‌کنندگان افزایش یابد تا درآمد همچنان ثابت باشد.

براتی سده با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد مصرف شیشه، اظهار کرد: بنابر تحقیقات انجام شده در زمینه افزایش مواد مخدر طی چند سال گذشته باید اعلام کرد که شیشه همچنان در صدر مواد مصرفی قرار دارد، اما مصرف هروئین هم با توجه به میزان تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد در حال افزایش است.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه این تحلیل بر اساس داده‌های اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و توسط مدل‌های ریاضی توسط پژوهشگران و ریاضیدانان انجام شده است، گفت: این پژوهش مبتنی بر آمار و اطلاعات رسمی ارائه شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و نهادهای رسمی کشور و توسط متخصصان حوزه اعتیاد و ریاضیدانان صورت گرفته است.

براتی سده همچنین در مورد سیستم ضد اعتیاد در کشور، تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروهای انتظامی، سازمان بهزیستی و سایر سازمان‌های پیشگیری‌کننده در حال مقابله با پدیده اعتیاد هستند و امیدوارند شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که پیک مصرف مواد مخدر در سال 95 و 96 به عقب بیفتد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود، سیستم آموزش و پرورش است، چرا که فضای آموزش را برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر فراهم نکرده و در زمینه ارائه آموزش به دانش‌آموزان، مشکلات خاص و عدیده‌ای وجود دارد.

کد خبر 225404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز