همشهری آنلاین: مدیرعامل رنو با لحنی تلخ اظهار داشت: اوباما دستور داده بود که فعالیت‌‌های‌مان را در ایران تعطیل کنیم. در غیر این صورت، شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کردند از هرگونه فعالیت در آمریکا منع می‌‌شدند.

رنو

تسنیم به نقل از مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده (دیده‌بان آمریکا) نوشت: در اواخر ماه ژوئن، فیلیپ مارینی، رییس کمیته مالی مجلس سنای ایالات متحده، نسبت به تبعات تحریم‌های جدید علیه ایران و تأثیری که می‌‌تواند بر صنعت خودروسازی‌ فرانسه داشته باشد هشدار داد. وی در مقاله‌‌ای که برای خبرگزاری رویترز نوشته، از مقامات فرانسوی خواسته است تا تلاش کنند مجری تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران نباشند.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، رنو (شرکت خودروسازی فرانسوی) را با فرمانی دیکتاتورمآبانه مجبور به توقف همه فعالیت‌ها در ایران کرده است. به همین دلیل، احتمالاً گروه خودروسازی رنو ــ نیسان قادر نیست بار دیگر با ایالات متحده تجارت کند. سال گذشته رنو از طریق شرکای خود 100.000 دستگاه خودرو در ایران تولید کرده بود اما مجبور شد که فعالیت‌هایش را در ایران متوقف نماید و این در حالی است که پژو نیز در سال 2012 بالاجبار از بازار ایران خارج شده بود.

روز جمعه کارلوس تاوارس، مدیرعامل رنو، با لحنی تلخ اظهار داشت: اوباما دستور داده بود که فعالیت‌های‌مان را در ایران تعطیل کنیم. در غیر این صورت، شرکت‌هایی که با ایران تجارت می ‌کردند از هرگونه فعالیت در آمریکا منع می‌‌شدند. به همین دلیل، مذاکرات دیپلماتیک دراین‌باره میان دولت‌‌های فرانسه و ایالات متحده آمریکا انجام گردید و رنو مجبور شد پس از پژو، فعالیت‌های پرسود خود را در ایران تعطیل نماید. تاوارس هم‌چنین گفته است که ما هیچ چاره دیگری نداریم.

به‌دلیل تحریم‌‌های دستوری از سوی ایالات متحده آمریکا و متعاقب کاهش فروش در ایران، دو برند خودروسازی فرانسوی، رنو و پژو، بیشترین خسارت را در تاریخ فعالیت خود تجربه کرده‌اند. به‌خلاف کنسرن‌های دیترویت (جنرال موتورز و یا فورد) که تقریباً در بازار محلی غایب بودند، رنو و پژو سهمی بزرگ و مهم در این بازار داشته‌اند.

در اواخر ماه ژوئن، فیلیپ مارینی، رییس کمیته مالی مجلس سنای ایالات متحده، نسبت به تبعات تحریم‌های جدید علیه ایران و تأثیری که می‌‌تواند بر صنعت خودروسازی‌ فرانسه داشته باشد هشدار داد. وی در مقاله‌‌ای که برای خبرگزاری رویترز نوشته، از مقامات فرانسوی خواسته است تا تلاش کنند مجری تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران نباشند. وی با یادآوری متن 13645 قانون مذکور مورخ 3 ژوئن [13 خرداد ماه]، تأکید کرد به‌دلیل حضور همه‌جانبه پیشین صنعت اتومبیل سازی فرانسه در ایران، شرکت‌های فرانسوی در ردیف اول قربانیان تحریم قرار گرفته‌اند.

پژو نیز پیشتر تحت فشار جنرال موتورز، که اواخر فوریه 2012 قرارداد شراکت میان خود امضا کرده بودند، ایران را ترک کرده بود. پس از آن، صادرات قطعات خودروی پژو که به‌طور سنتی در ایران تولید می‌شد، در سال 2012 تعطیل گردید. پژو اعلام کرد این دستور در چهارچوب پیروی از قوانین بین المللی بوده است اما منابع داخلی تردید نداشتند که این کار با اعمال فشار جنرال موتورز انجام گرفته است. کنسرسیوم میشیگان نمی‌خواست شریکش در کشوری حضور داشته باشد که در لیست سیاه ایالات متحده آمریکا برای کاهش تجارت قرار دارد.

این ضربه بزرگی برای پژو بوده که معادل 313.000 دستگاه خودرو در سال 2012 و بالقوه 400.000 دستگاه برای سال 2013 است.

ایران در سال 2010 نزدیک به 467.000 دستگاه و در سال 2011، حدود 457.900 دستگاه خودرو از گروه پژو جذب کرده بود. پژو تا پیش از اعمال تحریم‌ها، نزدیک به 30% از نیاز بازار محلی ایران را تأمین می‌کرد. به‌گفته یکی از مقامات این شرکت، سودی که پژو بدین وسیله به دست می‌آورد، بسیار بالا بود.

کد خبر 225344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز