همشهری آنلاین: هفتاد پایگاه مشاوره انتخاب رشته کنکور فعالیت‌شان را از شنبه آینده همزمان با اعلام نتایج آزمون دانشگاه‌ها در مناطق شهر تهران آغاز می‌کنند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش شهر تهران در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اعلام این خبر افزود: در هر یک از مناطق پایتخت حداقل دو پایگاه مشاوره انتخاب رشته دانشگاهی ایجاد و نخستین بار دو پایگاه مشاوره ویژه انتخاب رشته برای داوطلبان رشته هنر اختصاص داده شده است.

ابوالفضل رحمانی این پایگاه‌ها و مشاوران آن را بهترین راهنما برای داوطلبان کنکور دانست و آنها را از مراجعه به آموزشگاه ها و مراکز مشاوره غیررسمی و سودجو برحذر داشت.

وی تصریح کرد: برخی افراد سودجو و آموزشگاه‌هایی که در فصل انتخاب رشته کنکور قارچ گونه رشد می‌کنند با تبلیغات اغواگرانه بسیاری از داوطلبان را جذب می‌کنند در حالی که کمترین اطلاعات علمی درباره انتخاب رشته و هدایت تحصیلی ندارند.

رحمانی گفت: هدف آموزش و پرورش از ایجاد پایگاه های مشاوره انتخاب رشته جلوگیری از اغواگری مراکز غیرعلمی و کمک به داوطلبان در کار حساس انتخاب رشته و هدایت آنان در تعیین سرنوشت زندگی شان است.

وی افزود: در این پایگاه ها از بهترین مشاوران استفاده شده و هزینه ارائه مشاوره به داوطلبان در این مراکز یک پنجم آموزشگاه ها و مراکز غیردولتی است.

رحمانی گفت: کارشناسان این مراکز آموزش‌های ویژه مشاوره راکسب کرده‌اند و از تغییرات نهایی در پذیرش آزمون سراسری دانشگاه ها اطلاعات کامل دارند.

وی همچنین با اشاره به شرایط انتخاب رشته داوطلبان افزود: امسال داوطلبان مجازند 150 رشته از میان رشته های با آزمون یا بدون آزمون انتخاب و در نمونه برگ انتخاب رشته درج کنند.

رحمانی گفت: داوطلبان شرکت در کنکور امسال دو گروه اند؛ کسانی که در کنکور شرکت کرده و پذیرفته شده اند و کسانی که یا اصلا در کنکور شرکت نکرده یا پذیرفته نشده اند که این گروه یعنی کسانی که پیش دانشگاهی را گذرانده و دیپلم گرفته اند می‌توانند فقط در صد رشته بدون آزمون انتخاب رشته کنند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: امسال حدود 10 هزار کد رشته برای داوطلبان بدون آزمون در دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی، غیردولتی و آزاد در نظر گرفته شده و پذیرش آنان بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم است.

وی افزود: در پذیرش داوطلبانی نیز که در رشته های با آزمون شرکت کرده اند تاثیر مثبت 25 درصدی سوابق تحصیلی و معدل دیپلم در نظر گرفته شده است.

رحمانی به داوطلبان توصیه کرد: در انتخاب رشته دانشگاه ها در خارج از شهرشان به مسائل و مشکلاتی مانند نحوه رفت و آمد توجه و با توجه به این که در انتخاب رشته برای هر داوطلب بیشتر از یک کد رشته اعلام نمی شود در اولویت بندی رشته ها کاملا دقت کنند.

وی با تبیین مراحل مختلف مشاوره در این پایگاه ها گفت: در مرحله نخست درباره رشته ها طبق شاخه تحصیلی داوطلبان به صورت گروهی به داوطلبان مشاوره داده می شود و در مرحله دوم براساس اطلاعات دریافتی ازداوطلبان، رشته ها طبق اولویت ازطریق نرم افزار انتخاب می شوند.

وی افزود: در این مرحله اولویت ها از میان حدود 400 رشته بر اساس اولویت هایی مانند شهر رشته، نوع دانشگاه و شناور بودن رشته ها انتخاب می شود.

رحمانی اضافه کرد: در سومین مرحله از مشاوره فرایند انتخاب رشته برای هر داوطلب به صورت فردی ارزیابی می شود و در پایان 150 رشته شهر برای پذیرفته شدگان در کنکور و صد رشته برای داوطلبانی که بدون آزمون می خواهند وارد دانشگاه‌ها شوند انتخاب می شود.

وی گفت: امسال 87 درصد داوطلبان رشته ریاضی، 30 درصد داوطلبان تجربی، 83 درصد داوطلبان علوم انسانی، 43 درصد داوطلبان هنر، 32 درصد داوطلبان زبان و بطور میانگین حدود63 درصد داوطلبان پنج رشته که در مرحله اول آزمون پذیرفته شده‌اند به دانشگاه‌ها راه می‌یابند.

رحمانی افزود: داوطلبانی که از سهمیه جانبازی 25 تا 49 درصدی استفاده می کنند حتما باید کد ایثارگری را زمان انتخاب رشته درج کنند تا مشمول استفاده از این سهمیه شوند.

وی گفت: متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان از میان داوطلبان فرهنگی و آزاد پذیرش می‌شوند و بومی بودن و داشتن نمره بالای 14 به عنوان حداقل معدل کل برای داوطلبان معیار انتخاب رشته این دانشگاه است.

کد خبر 225147
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز