همشهری آنلاین: بی‌خوابی یک از مشکلات رایج در جوامع امروزی است که به گرایش گسترده به مصرف داروهای خواب‌آور انجامیده است؛ اما کمبود مواد مغذی هم در ایجاد بیخوابی نقش دارد.

food

دلایل بسیاری برای خوب نخوابیدن وجود دارد، و اغلب استرس نقشی در این زمینه ایفا می‌کند، اما چند بررسی نشان داده است که عدم دریافت کافی برخی از مواد مغذی هم ممکن است خواب شبانه را مختل کند.

در اینجا به سه مشکل رایج خواب شبانه می‌پردازیم که با کمبودهای ویتامین و مواد معدنی ارتباط دارند:

مشکل در به خواب رفتن: منیزیم نقشی کلیدی در کارکردهای بدنی دارد که خواب را تنظیم می‌کنند. بیخوابی یکی از علائم کمبود منیزیم در بدن است، و یک بررسی در سال 2006 که نتایج آن در جورنال Medical Hypothsis منتشر شد نشان می‌دهد، کمبود این ماده معدنی حتی ممکن است علت موارد بسیاری از افسردگی‌های شدید و سایر مشکلات روانی باشد.

خلاصه اینکه منیزیم ماده معدنی بسیار مهمی است. از جمله منابع غذایی منیزیم سبزی‌های برگ‌دار، تخمه کدو، کنجد، لوبیا عدس و برخی از انواع ماهی‌ها هستند.

اشکال در تداوم خواب: یک بررسی که نتایج ان در سال 1991 در جورنال Sleep منتشر شد نشان داد که مکمل‌های پتاسیم ممکن است برای افرادی که از خواب می‌پرند و در تداوم خواب مشکل دارند مفید باشند. گرچه مکمل‌های پتاسیم به صورت قرص هم موجود است، دریافت پتاسیم از طریق مواد غذایی بهتر است.

بسیاری از افراد تا از پتاسیم صحبت می‌شود، به یاد موز می‌افتند. درست است که موز مقادیر زیادی از این ماده معدنی را دارد، اما بهترین منبع این ماده معدنی نیست. انواع لوبیا، سبزی‌های برگ‌دار و سیب‌زمینی پخته بهترین منابع پتاسیم هستند. آووکادو نیز یک منبع خوب پتاسیم است.

احساس خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز: یک بررسی در سال 2012 که نتایج آن در جورنال Clinical Sleep Medicine منتشر شد، نشان داد که رابطه‌ای قوی میان خواب‌آلودگی شدید روزانه و کمبود ویتامین D وجود دارد. تابش آفتاب به پوست بهترین منبع برای این ویتامین است، اما به علت شرایط آب و هوایی یا نگرانی درباره سرطان پوست ممکن است به اندازه کافی آفتاب دریافت نکنند.

ماهی‌هایی مانند ماهی تون و ماهی آزاد و غذاهایی غنی‌شده منبع ویتامین D هستند؛ در افرادی به این منابع غذایی دسترسی ندارند، و نور آفتاب کافی هم دریافت نمی‌کنند، مصرف مکمل‌های این ویتامین بهترین گزینه است.

منبع: LiveScience

کد خبر 225017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز