یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با نتایج انتخابات پارلمانی کویت که از دستیابی نامزدهای زن به دو کرسی، شیعیان به هشت کرسی، لیبرال‌ها به سه کرسی و اسلام‌گراها به هفت کرسی حکایت دارد، پیش‌بینی می‌شود دولت کویت روز یکشنبه استعفا کند.

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کویت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، بر اساس اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کویت، زنان دو کرسی در پارلمان را از آن خود کرده و شیعیان با از دست دادن بیش از نیمی از کرسی‌های خود به هشت کرسی دست یافته‌اند. شیعیان که 30 درصد جمعیت کویت را تشکیل می‌دهند در پارلمان قبلی 17 کرسی را در اختیار داشتند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که لیبرال‌ها که هیچ کرسی را در پارلمان قبلی در اختیار نداشتند دست کم به سه کرسی در پارلمان 50 عضوی کویت دست یافتند.

این خبرگزاری افزود: اسلام گراها نیز موقعیت خود را مستحکم کرده و هفت کرسی را از آن خود کردند درحالی که در انتخابات قبلی پنج کرسی را به دست آورده بودند.

انتخابات پارلمانی کویت شاهد استقبال چشمگیری در مقایسه با انتخابات سابق بود.

بر اساس گزارش سایت وزارت اطلاع‌رسانی کویت، میزان مشارکت مردم در انتخابات 52.5 درصد بود در حالی که در انتخابات قبلی میزان مشارکت 40 درصد اعلام شده بود.

رئیس کمیته اصلی اداره سوم انتخابات کویت در این خصوص گفت، عملیات رای‌گیری برای تعیین اعضای پارلمان به شکلی کاملا شفاف انجام شد.

در این انتخابات 50 عضو پارلمان از میان 306 نامزد انتخاب شدند و اولین بار است که رای‌دهندگان می‌توانند یک نامزد را به جای چهار نامزد انتخاب کنند.

این قانون که از آن به عنوان قانون تک‌رایی یاد می‌شود اخیرا توسط دادگاه عالی قانون اساسی این کشور تصویب شد که اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشت.

بنا بر گزارش‌ها، به رغم درخواست اکثر احزاب مخالف کویتی برای تحریم انتخابات میزان مشارکت مردم در این انتخابات بالا بود.

همچنین شبکه الجزیره اعلام کرد: بر اساس نتایج انتخابات کویت از 50 عضو پارلمان 21 تن اعضای جدید هستند و بیش از 10 نماینده دیگر نیز از جمله کسانی هستند که در دوره‌های پیشین در پارلمان حضور داشتند.

شبکه الجزیره در ادامه تاکید کرد که زنان در انتخابات پارلمانی کویت کمترین آرا را به خود اختصاص دادند به نحوی که در این انتخابات مشارکت زنان بسیار ضعیف بود.

انتخابات کنونی در کویت پس از صدور دستور دادگاه قانون اساسی در باطل خواندن نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در دسامبر و انحلال پارلمان در 16 ژوئن برگزار شد.

این انتخابات ششمین انتخابات در تاریخ پارلمانی کویت است که در آن زنان کویتی می‌توانند نامزد شوند.

صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت پیشتر در تاریخ 26 ژوئن با صدور دستوری از رای‌دهندگان کویتی خواسته بود تا برای انتخاب اعضای جدید پارلمان در انتخابات مشارکت کنند.

 

کد خبر 224994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز