یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: افشین سپهوندی با ابداعات خود در زمینه نرم افزارهای موسیقی و نیز یکی دو دستگاه از جمله رهاب توانست خود را به جهانیان بشناساند.

به خصوص که وی در نمایشگاه 2006 جایزه ویژه ای از نمایشگاه  ابزار آلات موسیقی فرانکفورت دریافت کرد.

چندی پیش در اوایل فروردین سال جاری در نمایشگاه موسیقی 2007 فرانکفورت، بازدیدکنندگان اروپایی برای نخستین بار با دستگاهی ساخته یک جوان ایرانی روبه‌رو شدند که انتظار می‌رفت خود پیشتر از این به فکر ساخت آن می‌بودند.

افشین سپهوندی با ساخت و ارائه دستگاه ورق زن کاغذ نت موسیقی، توانست در این رویداد بزرگ صنعت موسیقی جهان چشم های زیادی را متوجه خود کند. وی از یکشنبه 30 اردیبهشت تا 1 خرداد نیز برای عرضه اختراع خود در سومین نمایشگاه Palme Music به کشور امارات می رود.  گفت و گوی این مخترع جوان با همشهری آنلاین را بخوانید.

  •  ابتدا در باره دستگاه ورق زن کاغذ نت توضیح دهید.

این دستگاه هیچ نمونه و مشابهی در سطح جهان ندارد. نوازندگان نت نواز با استفاده از آن و تنها با اشاره به پدال زیر پا می توانند صفحه نت را ورق بزنند.

همانطور که می دانیم ورق زدن کاغذ نت، یک معضل تاریخی برای نوازندگان و آهنگسازان بوده است و حتی آهنگسازان برای رفع این مشکل، سکوت بین قطعات را ناگزیر به انتهای صفحه منتقل می کردند تا هنگام ورق زدن  کاغذ نت، خللی در اجرای موسیقی پیش نیاید. خوشبختانه این دستگاه به تمام نوازندگان این امکان را می دهد که بدون ایجاد وقفه در اجرای موسیقی برگه های نت پیش رو را ورق بزنند.

  • پیش زمینه شما برای ورود به این حوزه چه بود؟

من دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران هستم و به موازات آن از سال 1368 آموزش موسیقی را به طور حرفه‌ای دنبال کردم.

تا کنون نزد اساتیدی همچون مرحوم استاد علی اصغر بهاری، استاد علی اکبر شکارچی و اساتید دیگر بهره های هنری برده و شاگردی نموده ام و از سال 1376رسماً کار تحقیقاتی اولیه در حوزه تلفیق موسیقی و کامپیوتر و نرم افزار و سخت افزار را آغاز کردم.

از آنجا که به نوعی با توانایی ها و قابلیت های فراوان موسیقی سنتی آشنا شده بودم و از مهجوری آن رنج می بردم و از طرف دیگر با امکانات بیشماری که سخت افزار و نرم افزارهای موجود و مدرن دنیا در اختیار همگان گذاشته بود، از همان ابتدا آرزوی کار بر روی تلفیق این دو حوزه را داشتم و با عشق فراوان و ایمان به بارور شدن و ثمر بخش بودن آن در آینده ای نزدیک تمام مشکلات را به جان خریدم.

  • به جز این دستگاه چه اختراع دیگری را به ثبت رساندید؟

پس از تاسیس شرکت و تشکیل مهم ترین بخش آن که همان بخش تحقیق و توسعه بود، از همان روزهای نخست طرح های زیادی تعریف شد که تا کنون بیش از ده ثبت اختراع حاصل تلاش این بخش با مدیریت اینجانب بوده است.

اولین ثبت اختراع ما دستگاه هم آوا در در دو مدل با بدنه چوبی بود و سپس بعد از چند سال کار تحقیقی مستمر، نرم افزار چند منظوره هم آوا و بعد از آن دستگاه تیونر ربع پرده ای رهاب را به علاقه مندان موسیقی عرضه کردیم. تقریبا می توان گفت  رهاب تنها محصولی از خاورمیانه است که در حوزه موسیقی دارای کلاس جهانی گردیده و تولید انبوه شده و به اقصی نقاط دنیا ارسال شده است.

 از دیگر موارد می توانم به پایه نگهدارنده گیتار به نام همساز، مضراب پلاستیکی تار و پایه تمام پلاستیکی برای نگهداری انوع سازهای ایرانی و غربی اشاره کنم.

  • آیا به خاطر این اختراعات جایزه ای هم گرفته اید؟

بله، تا کنون جوایز داخلی و خارجی فراوانی به محصولات ما داده شده است که از مهم ترین آنها می توانم به مدال طلای گروه هنر نمایشگاه اختراعات ژنو 2006 اشاره کنم.

  •  با توجه به شناختی که از صنعت موسیقی جهان دارید، موقعیت کشورمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

متأسفانه شرکت ما تنها نماینده ای از ایران است که هرساله در نمایشگاه معتبر جهانی شرکت می کند و خوشبختانه با وجود آنکه یار و همراهی از کشورمان نداریم، توانسته ایم بخشی از نگاه های جهانی را به قابلیت های صنعت موسیقی ایران جلب کنیم.

در واقع تنها جایگاه صنعت موسیقی ایران ناشی از حضور ماست. برای مثال الان مدت سه سال است که در شهر برلین آلمان نمایشگاه ویژه ای تحت عنوان نمایشگاه اختراعات موسیقی تشکیل می شود که امسال یعنی سال 2007 با توجه به پیشینه چند ساله حضور ما در نمایشگاه موسیقی فرانکفورت و داشتن چندین ثبت اختراع جهانی، اینجانب را برای نمایش و ارائه آخرین اختراعات خود  دعوت کرده اند تا به یاری خداوند در این مسابقه نیز همچون فرانکفورت برای اولین بار پرچم ایران به اهتزاز درآید.

مخترعین شرکت کننده در این نمایشگاه بش از 1400 نفر هستند و جوایز آن نیز دارای اعتبار بسیار بالایی است. همچنین از آنجا که در حوزه ثبت اختراعات جهانی موسیقی نیز دارای تجربیاتی هستم، نمایشگاه موسیقی 2007 شانگهای نیز مدت 20 دقیقه به من زمان سخنرانی داده اند تا در روز 21 اکتبر سال جاری میلادی حول مسئله ثبت اختراعات و به خصوص دستگاه تیونر ربع پرده ای رهاب و اختراعات در موسیقی  و حفاظت آنها در ایران، چشم اندازها و محدودیت های آن سخن بگویم.

لازم به ذکر است که برای ثبت تیونر رهاب در تمام کشورهای دنیا تقریبا مدت یکسال است که با سازمانها ذیربط آن در ایران  برای حمایت و کمک مالی در  تعامل بوده ام که وقت و انرژی فراوانی در این مدت از من گرفته و هنوز به طور کامل نهایی نشده است و همانطور که می دانیم ثبت جهانی چنین دستگاههایی پیش از ارائه به بازار جهانی بسیار حائز اهمیت است.

اما برای مقایسه در نمایشگاه اخیر فرانکفورت با هیات مستقر در نمایشگاه، جهت حمایت از اختراعات هماهنگ نمودم و آنها آخرین اختراع من که همان ورق زن پایه نت بود را ثبت نمودند و ظرف مدت 48 ساعت گواهی آن را به آدرس من پست کردند که این خود حاکی از شکاف عظیم این تکنولوژی در کشور ما و کشورهای پیشرفته دیگر است.

کد خبر 22497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز