یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: انتخابات ریاست‌جمهوری در مالی آغاز شد.

mali presidential election

انتخابات امروز باید نظم مبتنی بر قانون اساسی را که 22 مارس 2012 در پی کودتا در کشور مالی مختل شد بار دیگر به این کشور بازگرداند.

حدود هفت میلیون رای‌دهنده اهل مالی واجد شرایط رای‌دادن هستند.

بنا به گزارش ال افریکا،برگزارکنندگان انتخابات می‌گویند مردم از ساعت شش صبح در برابر حوزه‌های اخذ رای صف کشیده بودند.در بزرگ‌ترین حوزه اخذ رای در گائو ،نیم ساعت قبل از آغاز انتخابات صدها تفر صف کشیده بودند.

مردم این انتخابات را روزی مهم می دانند. جوانترها می کوشند زود تر رای دهند تا بعد از ظهر بتوانند به سالمندان کمک کنند به پای صندوق‌های رای بروند.

برخی این واقعه را آنقدر مهم می دانند که می گویند بهترین لباس‌های خود را هنگام رای دادن ، خواهند پوشید.انتخابات تا ساعت هجده به وقت محلی ادامه خواهد یافت.

با توجه به این که کشور مالی پس از گذشت 18 ماه بحران بیش از پیش با فقر و رکود مالی مواجه شده است ،رئیس‌جمهوری آینده مالی با وظیفه ای خطیر برای اداره کشورش روبروست.

حدود 6هزار و 300 سرباز عضو نیروی سازمان ملل ،امنیت انتخابات را در کشور مالی بر عهده خواهند‌داشت.

3هزار و 200 سرباز فرانسوی نیز که هنوز در کشور مالی حضور دارند در زمینه تامین امنیت برگزاری انتخابات به نیروهای سازمان ملل کمک خواهند کرد.فرانسه 6 ماه پیش به درخواست مسئولان مالی برای مقابله با حمله‌های شورشی‌ها مداخله نظامی در این کشور را آغاز کرد.

برآوردهای اولیه از نتایج انتخابات در ساعت ده شب به وقت محلی اعلام خواهد شد. نگرانی اصلی اعتراض به نتایج انتخابات خواهد بود.

ترائوره رئیس جمهور موقت مالی خطاب به مردم کشورش هشدار داد مسئولان هیچ موردی از هرج و مرج و اخلال در نظم عمومی را در روز یکشنبه و هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تحمل نخواهند کرد.

برای مشروعیت داشتن برد فرد برنده باید بیش از 50 درصد از رای‌دهندگان واجد شرایط در انتخابات شرکت کنند. همچنین کارشناسان توجه خاصی به میزان مشارکت درمناطق شمالی خواهند کرد.

اتحادیه آفریقا نیز ناظرانی را به این کشور فرستاده‌است.

کد خبر 224944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز