دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

مانی اردلان: ملودرام‌های خانوادگی عموما در تلویزیون ما با استقبال عموم مردم روبه‌رو می‌شوند؛ یعنی طی چند هفته، توجه اکثر خانواده‌ها را به خود جلب می‌کنند.

«پول کثیف»، جدیدترین ملودرام خانوادگی است که روی آنتن تلویزیون می‌رود و همین اتفاق هم دارد برایش می‌افتد و با گذشت چند هفته از پخشش، کم‌کم دارد توجه اکثر خانواده‌ها را به خود جلب می‌کند.

البته پول کثیف که از شبکه تهران پخش می‌شود، جدا از تمام فاکتورهایی که ملودرام‌های تلویزیون ما دارند، فاکتورهای دیگری هم دارد که باعث شده با وجود آبکی بودن خیلی از چیزهای این سریال، کار تا همین جا کلی بیننده پیدا کند و مطمئنا پس از این هم بیننده‌های بیشتری پیدا خواهد کرد. حالا بد نیست نگاهی به فاکتورهای خاصی که خیلی از خانواده‌ها را پای این سریال نشانده بیندازیم...

فرهاد جم

قاسم جعفری
قاسم جعفری مطمئنا مهم‌ترین فاکتوری است که خیلی‌ها به خاطر نام او پای این سریال می‌نشینند.
طی سال‌های گذشته هر سریالی که رد پای قاسم جعفری چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان تهیه‌کننده در آن بوده، محبوب خانواده‌ها شده و حالا خانواده‌های ایرانی با دیدن نام قاسم جعفری به هر کاری اعتماد می‌کنند.

به هر حال، جعفری به خانواده‌ها ثابت کرده که آنها و قصه‌هایی که آنها دوست دارند را خوب می‌شناسد و خانواده‌ها هم که این مسئله را خوب می‌دانند، از کنار نام او به سادگی نمی‌گذرند و می‌دانند که کاری که رد پایی از او در آن باشد، بی‌شک آنها را سرگرم می‌کند.
پول کثیف هم نام قاسم جعفری را به عنوان تهیه‌کننده بر پیشانی دارد و همین، خیلی‌ها را پای این سریال نشانده است.

داستان
داستان سریال، دومین فاکتوری است که خانواده‌های ایرانی را به دیدن پول کثیف راغب کرده است. پول کثیف در مورد زوج جوانی است که در آستانه شکست در کار به واسطه یکی از آشنایانشان به موقعیت خوبی دست پیدا می‌کنند؛ موقعیتی که به خاطر حفظ آن باید از خیلی چیزها بگذرند.  در این بین، یکی حاضر به زیر پا گذاشتن همه چیز می‌شود و دیگری بر معیارهایش پافشاری می‌کند. البته در همین داستان شسته و رفته به‌اصطلاح ساده هر چیزی که مخاطب ایرانی دوست دارد، دیده می‌شود.

از پشت پرده قاچاق کالا و ارز گرفته تا بی‌جنبگی آدم‌ها و رقیب‌ عشقی و خیانت و همه و همه در این سریال نشان داده می‌شود. و اینها دقیقا چیزهایی هستند که خانواده‌های ایرانی حسابی به آنها علاقه‌ دارند و حتی اگر سریالی یکی از آنها را هم داشته باشد پای آن می‌نشینند و پول کثیف تقریبا همه آنها را دارد.

 بازیگران
اما مسئله بعدی که خانواده‌ها را جذب پول کثیف می‌کند، ترکیب بازیگران آن است.
زیبا بروفه، فرهاد جم، آناهیتا همتی، رام نورایی، شراره رخام و رضا رویگری بازیگران اصلی این سریال هستند.

بازیگرها، خیلی بازیگران آسی برای یک سریال نیستند و شاید اگر در هر کار دیگری جمع می‌شدند، به اندازه این کار دیده نمی‌شدند.

ولی از آنجا که قاسم جعفری کنار هم قرار دادن آدم‌ها را خوب بلد است،  در این کار طوری آنها را قرار داده که خانواده‌ها با شخصیت‌های مختلف مجموعه یعنی از فرهاد جم «فراموش شده» گرفته تا شراره رخام «همیشه بد» ارتباط برقرار می‌کنند.

موسیقی
و اما موسیقی پول کثیف و خصوصا کلیپ‌ها و ترانه‌ پایانی که همه وهمه توسط احسان خواجه‌امیری ساخته و خوانده شده، دیگر فاکتوری است که خانواده‌ها را جذب پول کثیف می‌کند.

معمولا خانواده‌های ایرانی علاقه خاصی به ترانه دارند و قاسم جعفری هم از آنجایی که این قضیه را خوب فهمیده و در تمام کارهایش از آن استفاده کرده، اینجا هم به این اصل وفادار مانده و اتفاقا جواب هم گرفته است.

پیام اخلاقی
آخرین فاکتوری که در پول کثیف برای بیننده‌ها جذاب به نظر می‌رسد، انواع و اقسام پیام‌های اخلاقی است که در کار داده می‌شود.از آنجا که خانواده‌های ایرانی هم دوست دارند و هم عادت کرده‌‌‌اند هر کاری که می‌بینند کنارش کلی پیام اخلاقی به آنها داده شود، از پول کثیف حسابی خوششان آمده است.  چون کار در هر قسمت چند پیام اخلاقی حسابی می‌‌دهد و خانواده‌های ایرانی هم که خوراکشان این‌جور پیام‌های اخلاقی است، از این پیام‌ها برای نصیحت‌هایشان استفاده می‌کنند.

کد خبر 22475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز