پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: براگجر طهماسبیان، خنیاگر سرودهای کردی و لکی به سبک مور و هوره سال ۱۳۲۲ در کرمانشاه به دنیا آمد.

براگجر طهماسبیان

او از جمله خوانندگان نامدار این منطقه به شمار می رفت که  نخستین بار در جشنواره آیینه وآواز در سال 1373 به همت محمدرضا درویشی و علی اکبر مرادی در تالار اندیشه حوزه هنری  خواند و همه را دچار شگفتی کرد.

در سال 76 در جشنواره‌ «موسیقی حماسی» نیز حضور پیدا کرد و سپس در چند دوره جشنواره موسیقی نواحی کرمان به اجرای برنامه پرداخت. اجراهای صمیمی او در سرسرای هتل گواشیر کرمان همچنان در خاطره ها باقی مانده است.

 او آبان ماه سال  1391 که کنسرواتوار «چایکوفسکی» مسکو ازمحمد رضا درویشی برای سخنرانی دعوت کرد به همراه او به این کنگره رفت و اجرایی خاطره انگیز از خود به یادگار گذاشت.

  به نوشته بخش حوادث روزنامه ایران براگجر 70 ساله بود که در یکی از روزها برای تفریح به دل کوه و طبیعت زد و هرگز بازنگشت.بیستم تیرماه  1392 مردی در تماس با گروه امداد و نجات کامیاران در روستای آهنگران از لباس‌های به جامانده مردی در کنار سد خبر داد.به این ترتیب 15 گروه امداد و نجات با فرضیه غرق شدن یک مرد راهی محل حادثه شدند ولی پس از بررسی و تجسس اثری از قربانی نیافتند. تا این که خانواده طهماسبیان از گم شدن «براگجر» باخبر شدند و از بهمن پرورش غواص کرمانشاهی خواستند به جست‌وجوی این مرد بپردازد.

بهمن پرورش در دریاچه وسیع و گودال مخوف کامیاران از ساعت 6 تا 10 شب شنا کرد تا اثری از مرد هنرمند بیابد. پس از چهار ساعت جست‌وجو نتوانست تا اینکه  ناگهان پیکر بی‌جان مرد را در گوشه‌ای از سد که کنار صخره‌ها و بوته‌ها گیر کرده بود دید و  آن  را از سد بیرون کشید.  براگحجر هنرمندی کردتبار بود که در طایفه بزرگ میرآقایی کاکاوند در غرب کشور آوازه‌اش شهره عام و خاص داشت. او 21 تیرماه در منطقه خود به خاک سپرده شد.

کد خبر 224548
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز