سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

تا زمانی که ساختار‌های اطلاعاتی تبدیل به سرویس نشده و در اختیار مخاطب و کاربر قرار نگیرند، مسلما کارایی خودشان را نشان نمی‌دهند.

شهرتهران


به اختصار 2نمونه از سرویس‌هایی را که بر بستر اطلاعات مکانی جامع شهر تهران راه‌اندازی شده ارائه می‌شود. بحث اول پروژه STREET VIEW یا برداشت 360درجه معابر سطح شهر تهران است که کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. شاید بزرگ‌ترین استفاده از این تصاویر روی پروژه سامانه طرح تفصیلی شهر تهران باشد که در کارکردهای شهرداری و شهرسازی حجم فعالیت بسیاری از واحد‌های میدانی شهری را کاهش می‌دهد و همینطور بحث زیبا‌سازی‌ و برداشت اطلاعات عوارض که می‌تواند از نظر زمانی و کاهش هزینه‌ها تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

از حدود 98درصد معابر شهر تهران برداشت اطلاعات شده است. 2درصد باقیمانده مکان‌های امنیتی بودند که اجازه برداشت اطلاعات از آن مکان‌ها وجود نداشت. نکته حائزاهمیت این است که با توجه به تغییرات گسترده، سریع و مداومی که در سطح شهر تهران اتفاق می‌افتد، برای داشتن اطلاعات به‌روز شاید نیاز باشد که سالی یک‌بار شهر تهران را اسکن کنیم و تغییرات جدید شهری را برداشت کنیم یا در پروژه‌ای خاص مانند بزرگراه امام‌علی برداشت‌های موردی از سطح شهر تهران داشته باشیم تا بتوانیم اطلاعاتمان را به‌روز کنیم تا قابل استفاده باشد. «سامانه نقشه شهر تهران» پروژه بعدی است که معرفی خواهد شد. مشکلی که سال‌ها پیش در شهرداری تهران به‌عنوان متولی اطلاعات مکانی شهر تهران داشتیم این است که سرویسی برای ارائه به شهروندان نداشتیم و خیلی از مردم درخواست استفاده از چنین سرویسی را داشتند. همچنین بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خدماتی وجود داشتند که برای ارائه اطلاعات مکانی خودشان به سایت به‌عنوان اطلاعات نقشه‌ای، نیازمند یک نقشه پایه بودند که برای گرفتن نقشه به‌صورت سی‌دی و فایل به شهرداری مراجعه می‌کردند.

حدود 5سال پیش این سرویس به‌عنوان سامانه‌ای برای ارائه اطلاعات مجزا به شهروندان کلید خورد. در حال حاضر نسخه پنجم این سامانه راه‌اندازی شده است. در بدو راه‌اندازی سامانه حدود 50تا 100کاربر داشتیم. امروزه بالغ بر 15هزار کاربر به‌صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. بلوغ سامانه نیز براساس نیازمندی‌های شهروندان بوده است و هرسال براساس بررسی نیازمندی‌های شهروندان سامانه را گسترش داده‌ایم.

«سرویس مسیریابی هوشمندی»، سرویسی است که جدیدا به سرویس‌های قبلی افزوده شده است و براساس اطلاعات بار ترافیکی معابر، مسیریابی انجام می‌شود که بتوان به‌صورت آن‌لاین مسیری را انتخاب کرد که بار ترافیکی کمتری دارد.همچنین بحث محله محوری روی سامانه نقشه تهران با همکاری معاونت اجتماعی شهرداری تهران انجام شده است. این سرویس به نقشه جدید شهر تهران افزوده شده است مثلا به‌عنوان یک شهروند می‌توانیم اطلاعات مربوط به محله‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم به‌دست آوریم. اطلاعات و تاریخچه محله، معرفی اماکن IT محله، مدارس، مساجد و اماکن فرهنگی از این طریق به‌سرعت قابل شناسایی است.

بخش دیگر، مربوط به انعکاس مشکلات شهری از سوی شهروندان است. شهروندان می‌توانند از طریق سامانه اطلاعات مکانی با شهرداری در تماس باشند و تعامل خوبی با همدیگر داشته باشند. اگر شهروندی مشکلات، پیشنهاد‌ها و یا انتقاداتی داشت، به‌راحتی می‌تواند آن را با شهرداری در میان بگذارد. پیشنهادها یا انتقادات ثبت‌شده در سایت توسط شهروندان برای پیگیری و رفع مشکلات آن به سامانه 137ارجاع داده می‌شود.

کد خبر 224291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز