سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: "اغوای لطیف،گیرایی عمیق" نتیجه مطالعه شخصی یک هنرمند درباره چرخ گوشت است! مجموعه‌ای از عناصر متفاوت سمعی، بصری و حجمی که فضای متفاوتی از یک نمایشگاه نقاشی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وحید دانایی‌فر می‌گوید: "اغوای لطیف، گیرایی عمیق" یک داستان سورئالیستی است که با عناصر تجسمی روایت می‌شود تا موضوع آن را برای مخاطب باورپذیر کند.

داستان از یک روز صبح آغاز می‌شود که مثل همیشه از خواب بیدار و از خانه خارج می‌شویم اما هیچ‌کس را در خیابان نمی‌بینم.

ناگهان یک چرخ گوشت عظیم در آسمان نمایان می‌شود که ما را اغوا می‌کند و به سمت خودش می‌کشد.

این یک فضاسازی از موقعیت نامعلوم است که مخاطب را به سمت خودش می‌کشد.

او دلیل استفاده از چرخ گوشت در کارش را نوعی ترس بیان می‌کند و می‌گوید: هر فردی برای خودش یک موجود عجیب و غریب در ذهنش می‌شناسد، چرخ گوشت موجود عجیبی در ذهن من است.

دست زدن و نزدیک شدن به ابزاری مثل چرخ گوشت همیشه برای من توام با خطر بوده است و از دوران کودکی تا حالا مرا یاد جمله معروف "بچه ها مواظب باشید" می‌اندازد و تصویرهایی از گیر کردن دست بچه‌ها در این ابزار که زنگ هشداری برایمان بود که نباید به این وسیله نزدیک شویم.

من این شی را به دلیل بُرندگی و خطرناک بودنش انتخاب کردم و سعی کردم به آن نوعی حس اغواگری (گول زدن) القا کنم.

دانایی‌فر درباره ارتباط چرخ گوشت با آدم‌ها در این داستان می‌گوید: این قصه در یک مجموعه‌ی 6 تابلوای بیان می‌شود که هر کدام روایتگر قسمتی ازداستان است.

تصویر ویدیویی از یک لامپ و شاپرکی که به آن برخورد می‌کند به روی یکی از دیوارهای نمایشگاه بیانگر کششی است که در نهایت موجب از بین رفتن شاپرک می‌شود.

من خودم را جای این شاپرک می‌گذارم و چرخ گوشت ابزار تخیلی، مالیخولیایی و عجیب و غریبی است که من را اغوا و دیگران را جذب می‌کند.

این هنرمند ایده اغوای لطیف، گیرایی عمیق را حاصل تلاش سه ساله خود و بیان درگیری ذهنی‌اش می‌داند.

او هضم پیچیدگی موجود در آثارش را برای مخاطب سخت می‌داند و می‌گوید: دربعضی از موارد مخاطب نمی‌تواند با این داستان ارتباط برقرار کند.

وحید دانایی‌فر متولد سال 1362 و کارشناس ارشد نقاشی است که تاکنون نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.

نمایشگاه "اغوای لطیف"، گیرایی عمیق از 14 تا 25 تیرماه در گالری طراحان آزاد از ساعت 16 تا 20 شب دایر است.

 

کد خبر 223404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز