اغلب ایثارگران در تماس‌های خود اعلام می‌کنند باتوجه به اینکه رئیس جمهور برابر قانون نسبت به ابلاغ قانون جامع به دستگاه‌های اجرایی اقدام نکرده است تکلیف ایثارگران در مواجهه با عدم‌تمکین دستگا‌ه‌های اجرایی به این قانون چیست؟

قانون در این خصوص صراحت دارد برابرمواد1و2 قانون مدنی در صورت استنکاف رئیس‌جمهور از امضا و ابلاغ قانون ظرف مدت 5روز به دستگاه‌های اجرایی، به دستور رئیس‌مجلس روزنامه رسمی کشور موظف است ظرف مدت 72ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند و قانون 15روز پس از انتشار، در سراسر کشور لازم‌الاجرا خواهد بود. قانون جامع خدمات‌سانی پس از استنکاف رئیس‌جمهور به دستور رئیس‌مجلس در تاریخ 91.12.28 در روزنامه رسمی چاپ و منتشر شده است و دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای آن هستند و بهانه دستگاه‌های اجرایی مبنی بر عدم‌ابلاغ قانون به آنان مسموع نیست و در صورت پیگیری ایثارگران از طریق دیوان عدالت اداری با مسئولین و دستگاه‌های متخلف برخورد خواهد شد.

در ماده 39قانون جامع بر پرداخت حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمان شهید، مفقودالاثر، اسیر، آزاده و جانباز از کارافتاده کلی دستگاه‌ها اعم از لشکری و کشوری براساس قوانین نیروهای مسلح تاکید شده است. لذا تمامی جانبازان و آزادگانی که در دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت بوده و به عنوان تبصره6 قانون حالت اشتغال از دستگاه اجرایی حقوق حالت اشتغال دریافت می‌کنند باید با مراجعه به ایثارگران مستقر در یگان‌های نیروهای مسلح متقاضی صدور احکام خود براساس احکام کادر همطراز در نیروهای مسلح شوند و تا پایان 30سال‌خدمت، با دریافت ترفیعات همطراز کادر ثابت با آنان رفتار شود.

مهمترین بخش قانون جامع تبصره 2 ماده39 است که در آن به قطع حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی در صورت اشتغال در دستگاه‌های موضوع بند الف ماده2 قانون اشاره شده است. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دوم تیرماه با تصویب یک فوریت طرح اصلاح تبصره2 ماده 39قانون جامع موافقت کردند، در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان در صورت اشتغال به کار در دستگاه‌های موضوع بند الف ماده2 قانون جامع قطع نخواهد شد.

ماده40 و تبصره‌های آن به نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی اشاره دارد. برابر این ماده قانونی حقوق حالت اشتغال ایثارگران فوق، معادل آخرین حقوق و مزایای دریافتی تعیین و هرساله متناسب با افزایش ضریب حقوق شاغلان اضافه خواهد شد. نکات مهم ماده 40 و تبصره‌های آن به شرح زیر است:

1- معیار حقوق بازنشستگی اعداد و ارقام ریالی مندرج در احکام کارگزینی نمی‌باشد بلکه کلیه دریافتی‌ها شامل حقوق و مزایا در آخرین پرداخت معیار حقوق بازنشستگی می‌باشد.

2- بازنشستگان حالت اشتغال همواره از افزایش ضریب ریالی حقوق، متناسب با حقوق شاغلان بهره‌مند خواهند شد.

3- کلیه مشمولان حالت اشتغال چنانچه برابر قانون حالت اشتغال یا حسب سایر قوانین بازنشستگی در سنوات گذشته بازنشسته شده باشند، حقوق بازنشستگی آنان باید مشابه کارکنان مشاغل همطراز در سال تصویب قانون جامع تطبیق و اعمال گردد. لذا کلیه جانبازان و آزادگانی که باتوجه به وضعیت جسمی احتمال از کارافتادگی آنان وجود دارد باید با مراجعه به کمیسیون پزشکی نسبت به صدور رای آنان اقدام و چنانچه در سنوات گذشته برابر هر قانون و مقرراتی بازنشسته شده باشند وضعیت حقوق آنان همطراز کارکنان شاغل در سال‌جاری شود.

4- برابر ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون حالت اشتغال مقرر شده بود پس از کسر حق بیمه، حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و ‌آزادگان از طریق صندوق تامین اجتماعی پرداخت شود. باتوجه به اینکه حکم این ماده هیچگاه اجرایی نشد لکن همواره نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی مشمولین حالت اشتغالی که از بنیاد شهید حقوق خود را دریافت می‌کنند از دغدغه‌های ایثارگران بود. در تبصره 2ماده40 تکلیف این موضوع مشخص و پرداخت حقوق بازنشستگی مشمولین فوق به بنیاد شهید واگذار شده است. پرداخت حقوق بازنشستگی حالت اشتغال در دستگاه‌های اجرایی بر عهده صندوق‌های بازنشستگی دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد بود.

5- مشمولان حالت اشتغال اعم از مشمولین تبصره یک و 6 قانون هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه امتیازات منظور شده برای شاغلان همطراز مانند پاداش پایان خدمت‌و... برخوردار می‌شوند. دستگاه مجری حکم حقوق بازنشستگی مکلف به تامین و پرداخت حقوق و امتیازات مذکور خواهد بود. بنابراین جانبازانی که حقوق حالت اشتغال خود را از بنیاد شهید دریافت می‌کنند باید با مراجعه به بنیاد در صورت تکمیل 30سال سنوات، خواهان دریافت پاداش پایان خدمت شوند.

 

کد خبر 223277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز