همشهری آنلاین: موزه هنرهای اسلامی دوحه، موزه قوم‌شناسی لیدن هلند و موسسه اسلامی پاریس امسال میزبان نمایشگاه «حج، سفر به جهان اسلام» خواهند بود.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الشرق الاوسط، در پی موفقیت چشمگیر نمایشگاه «حج، سفر جهان اسلام» در موزه لندن در ماه ژانویه سال گذشته، دیگر مراکز هنری و فرهنگی جهان چون مرکز هنرهای اسلامی دوحه، موسسه‌ای اسلامی در پاریس و موزه قوم‌شناسی لیدن هلند را بر آن داشت با برپایی نمایشگاه‌هایی مشابه این موفقیت را تجربه کنند.

موزه لندن با نمایش مجموعه‌ای از عکس‌های قدیمی و چادرهای منقش به آیات قرآنی و همچنین مجموعه‌ای از کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های قدیمی کتابخانه «ملک عبدالعزیز»، بسیاری از شهروندان لندن را به این موزه آورد.

همچنین در این موزه، راه‌های قدیمی حجاج قاره‌ آفریقا برای بازدیدکنندگان معرفی شدند.

در این میان موزه پاریس علاوه‌ بر نمایش میراث فرهنگی و تاریخی حج، مجموعه‌ای از جدیدترین آثار هنری هنرمندان جهان از جمله آثار «احمد ماطر» و «شادیه عالم»، دو هنرمند عربستانی را به نمایش گذاشت.

در این نمایشگاه عکس‌های قدیمی که یک کشیش فرانسوی در سفر خود به شهرهای جده و مکه گرفته بود نیز به نمایش درآمده‌اند.

موزه هنرهای اسلامی دوحه نیز علاوه‌بر اشیاء تاریخی که از موزه لندن منتقل شده‌اند، از مجموعه بزرگی از میراث فرهنگی و تاریخی مکه که در اختیار داشت، رونمایی کرد.

در این مجموعه، هدایا و یادگاری‌هایی که حجاج با خود به کشورهایشان آورند نیز نمایش داده شده است.

موزه قوم‌شناسی لیدن هلند نیز با برپایی نمایشگاهی با عنوان «اشتیاق سفر به مکه» در 10 سپتامبر آینده میزبان اقلیت‌های مسلمان و غیرمسلمان این کشور خواهد بود.

در این نمایشگاه علاوه‌ بر نمایش عکس‌هایی از سفرهای حج در قرن نوزدهم، بخشی نیز به سفرهای حجاج اندونزی به عنوان یکی از مستعمره‌های سابق هلند اختصاص یافته است.

 

کد خبر 223223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز