یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

ایلام: ورودی پارک چغاسبز شلوغ است. دستفروشان در ورودی پارک بستنی و ذرت پخته و هیزم و... می‌فروشند، خودروهایی که قصد خرید دارند محل عبور را برای لحظاتی می‌بندند و ترافیک ایجاد می‌کنند.

 شب آشفته چغاسبز


به گزارش ایسنا، خانواده‌ها هر یک برای خود آتشی مستقل روشن کرده‌اند! گویی هیچ غذای دیگری برایشان قابل تهیه نبوده است. ناگهان صدای شدید یک خودرو توجه همه را به‌خود جلب می‌کند. جوانی با موهای بلند با یک دستگاه پژو که فنرهایش را نیز کوتاه کرده در میان ترافیک شدید پارک و خودروهای پارک شده در حال انجام حرکات نمایشی با سرعت بیش از 100کیلومتر است، چندبار خودرو را به دور خود می‌چرخاند که صدای آزار دهنده‌ای دارد. هیچ‌کس معترض نمی‌شود.‌ حتی خبری از پلیس و مأمور راهنمایی و رانندگی نیست.

چند دقیقه‌ بعد جوان‌هایی موتورسوار با پوششی سیاه‌رنگ شروع به جولان در پارک می‌کنند و آرامش اندک پارک را با صدای موتورها به هم می‌زنند، از این طرف به آن طرف پارک می‌روند و خودی نشان می‌دهند.بوی دود قلیان چند جوان که آن طرف نشسته‌اند هم به جمع مواهب‌پارک اضافه می‌شود. چند کودک از سر کنجکاوی به نزدیک آنها می‌روند و قلیان کشیدن‌شان را ‌نظاره می‌کنند. خانواده‌ها به‌دلیل کمبود جا، نزدیک به هم نشسته‌اند و عدم‌رعایت کامل حجاب از سوی برخی خانم‌ها هم از مواردی است که این گردش یکی‌دو‌ساعته خانوادگی را آزار‌دهند‌ه‌تر می‌کند.

صدای جیغ و داد کودکان در بین وسایل بازی پارک را هم نباید نشنیده گرفت. تعداد کودکان زیاد است و وسایل بازی کم. سرسره‌های آهنی آنقدر شیب‌دار و تند است و جلوی آن هم یک سکوی سیمانی ساخته شده که بچه‌ها از برخورد با آن می‌ترسند و عطایش را به لقایش بخشیده‌اند. روی الاکلنگ هم بیشتر خردسالان نشسته‌اند و نوبت به بقیه نمی‌رسد. جالب‌ترین نکته این است که روی چند تا از تاب‌های پارک، زوج‌های جوان و میانسالی سوار شده‌اند و درحالی‌که آرام تاب می‌خورند، خیلی خونسرد با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، انگار نه انگار که کودکان انگشت به دهان منتظرند تا آنها پیاده شوند و نوبت به بچه‌ها واگذار شود.برخی زوج‌ها فرصت را از کودکان گرفته‌اند، بچه‌ها بازی نکرده و دمق از کنار وسایل بازی برمی‌گردند و حیران و هاج‌وواج به این شب پر از آشفتگی نگاه می‌کنند.

مشکل، فرهنگی است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام می‌گوید: در موقعی که نیاز باشد به‌خصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه که بیشتر از فضای تفریحی پارک چغاسبز استفاده می‌شود، مأموران راهنمایی و رانندگی در آنجا مستقر می‌شوند.سرهنگ محمد رسولی اضافه می‌کند: استان ایلام در بحث فرهنگ راهنمایی و رانندگی مشکل دارد که باید دستگاه‌های فرهنگی بیشتر در این زمینه کار کنند.

وی با بیان اینکه کنترل ترافیک و روان‌سازی‌ معابر بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نخواهد بود، می‌افزاید: ساخت پل‌ها و خیابان‌های استاندارد نقش بسیار مهمی در راون‌سازی‌ ترافیک دارد.رسولی با تأکید بر اینکه بهترین شاخص برای کنترل ترافیک رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی است، خاطرنشان می‌کند: پارک درست خودرو و مسدود‌ نکردن معابر در پارک تفریحی و رفاهی چغاسبز نقش مهمی در روان‌سازی‌ ترافیک به‌خصوص در روز‌های پنجشنبه و جمعه دارد که شهروندان باید به این مهم توجه جدی کنند. وی ادامه می‌دهد: با متخلفان و رانندگانی که موجب انسداد معابر و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شوند، برخورد قانونی خواهد شد.

پلمب 78 وسیله غیرمجاز بازی

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان ایلام نیز می‌گوید: ارائه خدمات در شهربازی‌ها مشمول مقررات استانداردهای اجباری است و براساس ماده 9قانون سازمان ملی استاندارد، هرگونه خسارات وارده مالی یا جانی به‌عهده شهرداری‌هاست.محمد مددی ادامه می‌دهد: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و استفاده کودکان از وسایل بازی‌، به‌منظور حفظ سلامت و ایمنی شهروندان، در یک طرح ضربتی فعالیت 78دستگاه وسایل بازی در شهرستان‌های ایلام، ایوان و سرابله به‌دلیل عدم‌رعایت موازین استاندارد، عدم‌اخذ تأییدیه استاندارد و مغایرت طراحی و نصب تجهیزات با استاندارد ملی مربوطه متوقف شد.

وی با بیان اینکه پس از اطلاع‌رسانی‌های مکرر و مراجعات حضوری مستمر به پارک‌های بازی و شهربازی‌ها متأسفانه مشاهده می‌شود که وسایل بازی غیراستاندارد در دسترس همشهریان عزیز قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: ارائه خدمات در شهربازی و زمین‌های بازی براساس استانداردهای مربوطه از اول تیرماه سال 1389مشمول مقررات استانداردهای اجباری بوده و براساس ماده 9قانون سازمان ملی استاندارد، ارائه این خدمات بدون اخذ تأییدیه‌های لازم از سازمان ممنوع است و هرگونه خسارات وارده مالی‌ یا جانی به‌عهده شهرداری‌هاست.مدیرکل استاندارد ایلام ادامه می‌دهد: کارشناسان این اداره کل در سال 89اقدام به اطلاع‌رسانی و مکاتبه با کلیه شهرداری‌های استان و بازرسی از تمام تجهیزات زمین‌بازی و شهربازی کرد که این بازرسی‌ها توسط کارشناسان این اداره کل و شرکت‌های بازرسی تأیید صلاحیت شده از طرف سازمان ملی استاندارد انجام شده است.مددی ادامه می‌دهد: دستگاه‌های پلمب شده تا رفع نواقص و دریافت مجوزهای قانونی از سازمان ملی استاندارد، مجوز ادامه فعالیت نخواهند داشت.

ضرورت رعایت هنجارها در اماکن عمومی

بهروز سپیدنامه مدرس جامعه‌شناسی دانشگاه‌های ایلام اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین هنجارهایی که در شهر باید رعایت شود، نحوه گذراندن اوقات فراغت است، فرصتی که از آن باید برای تنظیم روابط اجتماعی که زندگی ماشینی آن را کمرنگ کرده است، بهره برد.

کد خبر 223049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز