همشهری آنلاین: سلامتی دندان‌ها و داشتن دهانی خوش بو، عدم خشکی و سوزش دهان در روزه‌داران ماه رمضان نیازمند توجه به عادات غذایی در این ماه مبارک رمضان است.

brush

برای رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان در ایام  ماه رمضان  برای شما چند نکته و پیشنهاد موثر و کلیدی ارائه می‌دهیم:

همه می‌دانند که یکی از نکات مهم در مراقبت خوب از دهان و دندان در این ماه مسواک زدن، نخ کشیدن و قرقره کردن بعد از افطار و سحر است. نکته؛ هنگام مسواک زدن حتما باید مسواک را روی زبان نیز کشید تا باقیمانده موادغذایی کاملا از روی زبان پاک شوند.

نخ‌ کشیدن دندان‌ها روش بسیار مناسبی برای برداشتن خرده‌های خوراک از لابه‌لای دندان‌ها و حفظ سلامت دندان است و در آخر قرقره کردن با آب‌نمک یا دهانشوی‌های مناسب، بهداشت و سلامت دهان  و دندان شما را تضمین و بوی خوش برای آن به ارمغان می‌اورد.

 

رمضان

برای جلوگیری از خشکی دهان نیز می‌توانید طی روزه نیزچند بار دهان خود را شستشو دهید.

نکته دوم؛

نوشیدن مقدار زیادی آب، توصیه  همیشه متخصصان است. هنگام سحر نیز باید 2 تا 3 لیوان آب نوشید. این امر خشکی دهان شما را طی ساعات روزه کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید، هنگام افطار و سحر، آب سرد و گرم را همزمان مصرف نکنید. این کار بسیار برای بهداشت دندان مضر بوده و باعث پوسیدگی آن می‌شود.

نکته سوم؛

استفاده از مواد خوراکی مناسب و پرهیز از مصرف موادی چون؛ سیر، پیاز و ادویه‌های بو دار درهنگام سحر می‌توان از بوی بد دهان جلوگیری کرد.

رمضان-بهداشت دهان

همچنین، مصرف خوراکی‌های چون: لیموترش، شربت پرتقال و سبزی‌های معطری چون؛ نعناع، مرزه و ترخون بوی خوشی به دهان شما در ماه رمضان خواهد داد.

نکته چهارم؛

مصرف پنیر توصیه می‌شود. چرا که  پنیر دارای فسفات بسیار است. فسفات باعث افزایش و تولید بزاق دهان شده، در نتیجه از خشکی دهان در هنگام روزه جلوگیری می‌کند. همچنین پنیر سرشار از کلسیم مورد نیاز دندان و بدن نیز است. نکته؛ مصرف پنیر در هنگام افطار و سحر احساس خشکی دهان شما را از بین می‌برد.

رمضان-بهداشت دهان

نکته پنجم؛

مصرف ویتامین C  همراه غذا مانند؛ انواع لیمو، پرتغال، هندوانه، خربزه و... بسیار برای سلامتی مفید بوده و می‌توانند از رشد باکتری‌ها در بدن جلوگیری کنند. همچنین ویتامین C  از خستگی نیز جلوگیری می کند. نکته؛ ویتامین C  که به صورت طبیعی و از خوراکی و میوه‌ها جذب بدن می‌شود، بسیار در سلامتی موثر بوده و نیز بوی خوش دهان را موجب می‌شود.

رمضان-بهداشت دهان

نکته ششم؛

مصرف زیاد ادویه‌های چون؛ رزماری، نعنا و هل. نکته؛ این ادویه‌ها قاتل بوی بد دهان شما هستند و در مقابل بوی خوشی به ارمغان می‌اورند. (البته تاکید می‌کنیم، مصرف طبیعی آن بسیار موثر‌تر است)

رمضان-بهداشت دهانرمضان-بهداشت دهان

نکته هفتم؛

عدم مصرف سیگار! لطفا، سیگار نکشید. همه می‌دانند که افراد سیگاری و اطرافیان آنها با بوی بد دهان و بدن آنها همیشه مشکل دارند. چه برسد در ماه مبارک روزه...نکته؛ در واقع ماه مبارک رمضان بهترین موقع و توفیقی برای ترک یا کاهش مصرف سیگار است. امتحان کنید.

نکته هشتم؛

پیشنهاد می‌شود هنگام روزه از چوب مسواک استفاده کنید. چوب مسواک یک مسواک سنتی و اسلامی است که پیامبر(ص) مصرف آن را توصیه کرده‌ است. این چوب مسواک طبیعی، برای دندان‌ها بسیار مفید است.

رمضان-بهداشت دهان

شاخه گیاه مسواک و مواد طبیعی موثر در آن، باعث ازبین رفتن باکتری‌ها و پلاک‌های دندان و دهان شده و با بیماری‌های دهان مبارزه می‌کند.

منبع: Yahoo

کد خبر 222979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز