گروه بین‌الملل: درحالی‌که ارتش سوریه به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف کشور ادامه می‌دهد و طی روزهای گذشته توانسته عرصه را بر گروه‌های مسلح تنگ کرده و درخواست‌های پیکارجویان برای برقراری آتش بس موقت را رد کرده‌است، روسیه مستنداتی دال بر استفاده گروه‌های پیکارجو از سلاح شیمیایی ارائه داد تا بدین‌ترتیب حاکمیت سوریه در سایه این تحولات از حالت تدافعی خارج شود.

سوریه

ارتش سوریه پس از پایان عملیات القصیر، عملیات گسترده‌ای را به‌طور همزمان در 2محور استان حمص و حومه دمشق آغاز کرده و طی این مدت پیشروی‌های گسترده‌ای در این مناطق داشته است. رسانه‌های خبری گزارش دادند که روز گذشته درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولتی و گروه‌های پیکارجو در حومه دمشق درگرفت و ارتش توانست کنترل مناطق جدیدی را در دست بگیرد.

در استان حمص هم، ارتش توانست ضمن پاکسازی مناطقی در استان، وارد کوی استراتژیک خالدیه شود و در حال حاضر مسجد خالد ابن ولید را در محاصره دارد. گروه‌های مسلح در این مسجد موضع‌گیری کرده و ارتش قادر به هدف‌گیری و ورود به آن نیست. پس از پایان عملیات القصیر، ارتش سوریه در ترفندی رسانه‌ای اعلام کرد که قصد ورود به استان حلب را دارد، اما در عملیاتی گسترده در استان حمص، گروه‌های مسلح را غافلگیر کرد و توانست بسیاری از مناطق تحت کنترل این گروه‌ها را بازپس‌گیرد.

ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه طی روزهای گذشته باعث شد تا احمد عاصی الجربا رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه درخواست برقراری آتش‌بس موقت در‌ماه رمضان را بدهد اما ارتش این درخواست را نادیده گرفته است. پس از الجربا، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل هم تحت فشار متحدان مخالفان سوریه، این درخواست را ارائه کرده است اما ارتش و دولت سوریه تاکنون هیچ موضعی دراین باره اتخاذ نکرده‌اند. درخواست مخالفان برای برقراری آتش بس موقت بیش از همه‌‌چیز نشان از ضعف میدانی این گروه‌هاست.

این تحولات میدانی در حالی صورت می‌گیرد که روسیه اعلام کرد مستنداتی دال بر استفاده گروه‌های مسلح از سلاح شیمیایی علیه ارتش در حلب در اختیار دارد. ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، ضمن متهم کردن گروه‌های مسلح به استفاده از سلاح شیمیایی در درگیری با ارتش در منطقه خان العسل در استان حلب، تصریح کرد که مدارک و مستندات یادشده را در اختیار دبیرکل سازمان ملل قرار داده است. چورکین تصریح کرد که روسیه مستقیما از مکان استفاده از سلاح شیمیایی نمونه برداری کرده و در آزمایشگاهی روسی که مورد تأیید رسمی سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی است، آنها را آنالیز کرده است.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که گروه‌های مسلح اواخر اسفند‌ماه گذشته خمپاره‌هایی حامل مواد شیمیایی به سوی منطقه خان العسل تحت کنترل ارتش شلیک کرده و نمونه‌گیری‌ها به‌طور آشکار نشان می‌دهد که این نوع سلاح‌ها در مکانی غیرصنعتی تولید شده‌اند. این درحالی است که آمریکا با این مستندات مخالفت کرده است.

پیشروی‌های ارتش سوریه در حالی ادامه دارد که کنگره آمریکا هم با ارسال سلاح به گروه‌های پیکارجو در این کشور مخالفت کرد. برخی مقام‌های مسئول در شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کردند که کمیسیون‌هایی با اجرایی شدن طرح ارسال سلاح از جانب آمریکا به گروه‌های مسلح در سوریه مخالفت می‌کنند و علت این امر را احتمال بی‌تأثیر بودن این سلاح‌ها برای نهایی کردن اوضاع در سوریه و نیز افتادن آنها به‌دست گروه‌های تندرو و افراطی و پس از آن هدف قرار دادن مصالح منطقه‌ای آمریکا اعلام کرده‌اند.

به موازات این رویدادها، تزیپی لیونی از مقام‌های رژیم صهیونیستی در دیداری با مقام‌های روس در مسکو، از آنان خواست تا از ارسال سامانه موشکی استراتژیک اس 300به سوریه خودداری کنند. اسرائیل اعلام کرد که حاضر است در برابر توقف ارسال این سامانه به سوریه، با حضور نیروهای روسی در منطقه جولان اشغالی موافقت کند اما به‌نظر می‌رسد روس‌ها چنین پیشنهادی را رد می‌کنند و در همین چارچوب، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت گزارش داد که طی هفته‌های آینده سامانه موشکی اس 300به همراه متخصصان و کارشناسان روس و افسران سوری آموزش دیده، وارد سوریه خواهند شد. اسرائیل این اقدام را تهدیدی استراتژیک و بر هم زننده توازن منطقه‌ای قلمداد می‌کند.

کد خبر 222744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز