گروه ادب و هنر: در شرایطی که به‌نظر می‌رسد مشکل خانه سینما این‌بار واقعا حل شده و روز یکشنبه 6 مرداد کوچه سمنان (محل ساختمان شماره یک خانه سینما) شاهد بازگشایی این خانه خواهد بود، یک تشکل تهیه‌کنندگی همچنان اصرار به تشکیل خانه سینمای2 دارد.

دیروز فرهاد توحیدی رئیس و سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما کاملا خوشبینانه و امیدوار با موضوع برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در 6 مرداد برخورد کرد و در پاسخ به این سؤال که چقدر به تصویب اساسنامه خانه سینما در مجمع امیدوار هستید، گفت: «فکر می‌کنم در مجمع عمومی این اساسنامه تصویب شود. درواقع ما از همین الان خانه سینما را باز شده فرض می‌کنیم.»

باتوجه به اینکه جواد شمقدری هم در روزهای اخیر از مواضعش عقب‌نشینی کرده و هم هیأت‌مدیره خانه سینما را به رسمیت شناخته و هم در مذاکره با توحیدی قدری کوتاه آمده، به‌نظر می‌رسد که این‌بار باید به بازگشایی خانه سینما خوشبین بود. اما از سوی دیگر رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان (اتحادیه2) می‌گوید 11 صنف که در وزارت ارشاد ثبت شده‌اند فردا مجمع عمومی برگزار خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد حتی در شرایطی که رئیس سازمان سینمایی کشور هم درپی تأکید مجدد رئیس‌جمهور، سر ماجرای خانه سینما کوتاه‌آمده، رئیس اتحادیه2 قصد کوتاه‌آمدن ندارد. سیدضیاء هاشمی دیروز گفت: «ما فراخوان صادر شده برای مجمع عمومی خانه سینما را غیرقانونی می‌دانیم. هیأت مدیره خانه سینما در اعلام فراخوانش تخلف کرده است.» هاشمی گفت: «ما هیچ مشکلی درباره بازگشایی خانه سینما به‌ترتیبی که با آقای رئیس‌جمهور توافق کرده بودیم، نداریم اما هیأت‌مدیره خانه سینما اعلام کرده تنها اعضا باید در مجمع عمومی 6 مرداد شرکت کنند و این را خلاف توافقات می‌دانیم.»

رئیس اتحادیه2 درباره اینکه خانه سینمایی‌ها معتقدند نام این تشکل پیش از این ثبت شده و هیچ مجمع عمومی به این نام نمی‌تواند تشکیل شود، گفت: «اگر فکر می‌کنند ثبت قانونی دارند و ما نمی‌توانیم مجمع عمومی تشکیل دهیم و کارمان غیرقانونی است، بروند و شکایت کنند. درصورتی‌که نتوانیم نام خانه سینما را ثبت کنیم با نام دیگری مجمع عمومی تشکیل می‌دهیم.»

اگر تا چند روز پیش خطر جایگزینی خانه سینمای2 توسط اتحادیه2 جدی به‌نظر می‌رسید باتوجه به اتفاقاتی که این روزها رخ‌داده، به‌نظر می‌رسد تشکیل خانه سینمای2 دست‌کم حمایت و همراهی مدیران سینمایی را درپی نخواهد داشت؛ به‌خصوص اینکه جواد شمقدری هم چند روز پیش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها تأکید کرد که خانه سینمای2 در کار نخواهد بود.

با این همه و باتوجه به عزم جدی اتحادیه2 برای برگزاری مجمع عمومی با تعدادی از اصناف که برخی از آنها را خانه‌سینمایی‌ها اصناف دست‌ساز و دولت‌ساخته می‌نامند، مدیران سینمایی برای اثبات حسن‌نیتشان باید جلوی تشکیل تشکلی موازی را بگیرند. بدیهی است امکان فعالیت همزمان 2 خانه سینما وجود ندارد و جامعه اصناف سینمایی کشور تنها زیر یک عنوان و یک تشکل می‌توانند جمع شوند. همه اعضای یک تشکل صنفی قرار نیست با هم در همه موارد موافق باشند و اعضا با تمام اختلاف‌نظرها می‌توانند زیر یک سقف جمع شوند و کار صنفی کنند. اصرار بر ایجاد خانه سینمای2 تنها نشان‌دهنده این نکته است که تشکل افراطی تهیه‌کنندگی نمی‌خواهد سینما رنگ آرامش را به خود ببیند. ظاهرا دوستان بقای خود را تنها در سایه تنش‌آفرینی تضمین‌شده می‌دانند.این هم نکته جالب‌توجهی است که سینمای ایران یک‌سال‌ونیم خانه‌اش تعطیل بود و از این به بعد شاید صاحب 2 خانه شود!

کد خبر 222618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز