زهرا صبری به سفارش موزه تاپیک شهر تولوسای اسپانیا 11عروسک خیمه شب‌بازی ایران را تولید و برای نگهداری و نمایش به این موزه ارسال کرد.

عروسک خیمه شب بازی

موزه تاپیک یکی از معتبرترین موزه‌های کشور اسپانیاست که در آن عروسک‌های تمامی کشورهای جهان نگهداری می‌شود. به گفته صبری عروسک‌های ساخته شده از قرن نوزدهم میلادی از کشورهای مختلف در موزه تاپیک نگهداری می‌شود و او به همراه فاطمه عباسی 2ماه تمام مشغول ساخت 11عروسک خیمه شب‌بازی بوده‌است. سرپرست گروه تئاتر یاس تمام درباره مدت زمان ساخت عروسک‌های مذکور بیان کرد: طراحی عروسک‌ها مو به مو با عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی زنده‌یاد استاد احمدی همخوانی دارند. صبری با اشاره به زحمات کشیده شده برای تولید و ساخت 11عروسک خیمه شب‌بازی یادآور شد: به همین‌خاطر این عروسک‌ها فروخته نشد و تمامی آنها به‌عنوان میراثی فرهنگی به موزه مورد نظر اهدا شدند.

این کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکی با اشاره به اهدای عروسک مبارک توسط بهروز غریب‌پور به موزه تاپیک افزود: آقای غریب‌پور سال‌ها پیش این کار را انجام دادند و بعدها من نیز عروسک پهلوان‌کچل را اهدا کردم. در پیشنهادی هم که موزه به من برای ساخت عروسک‌های خیمه‌ شب‌بازی داد در ابتدا قرار بود 4عروسک ساخته شود که این تعداد به 11عروسک افزایش پیدا کرد.

کارگردان نمایش‌های زمین و چرخ و تا یک بشمار تأکید کرد: اگر آقای بهروز غریب‌پور زحمت نکشیده بود و عکس‌های اسلایدعروسکی‌های خیمه‌شب‌بازی زنده‌یاد استاد احمدی را به خانواده تئاتر عروسکی اهدا نکرده بود کار من و فاطمه عباسی برای ساخت عروسک‌ها سخت می‌شد. یکی دیگر از مواردی که در ساخت این عروسک‌ها به من کمک کرد پایان‌نامه خودم بود که بخشی از آن مربوط به تحقیق روی عروسک‌های زنده‌یاد استاد احمدی می‌شد. این تحقیق را 15سال پیش گردآوری و تدوین کردم.

 

کد خبر 222615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز